autoweb.cz > Škoda > Škodovka se ohlíží po úspěších na nejslavnější rallye světa, které se účastní už od roku 1912
Škodovka se ohlíží po úspěších na nejslavnější rallye světa, které se účastní už od roku 1912
Vozy Laurin & Klement závodily již při druhém ročníku rallyové klasiky v roce 1912 a v roce 1936 stál na startu poprvé model s okřídleným šípem ve znaku. Roadster Škoda Popular Sport tehdy dojel druhý v kategorii do 1 500 cm3. Po druhé světové válce se Škoda etablovala jako silný hráč ve třídě do 1 300 cm3, což dokládá například hattrick modelu Octavia TS v letech 1961 až 1963.
V 90. letech navázal na předchozí úspěchy vozů Škoda v Monte Carlu model Favorit 136 L se čtyřmi vítězstvími ve třídě v řadě, v letech 1991 až 1994. Novodobou historii píší soutěžní vozy Škoda Fabia s pohonem všech kol: Škoda Fabia R5 se stala na RMC 2018 vítězem kategorie WRC2.
Rallye Monte Carlo je nejstarší a nejznámější soutěží FIA Mistrovství světa v rally (WRC), zároveň jednou z nejrozmanitějších a technicky nejnáročnějších soutěží šampionátu. Již od roku 1911 klade na jezdce, spolujezdce i týmy mimořádné nároky, zejména díky nepříznivému počasí a proměnlivým podmínkám na silnicích v horách nad Monackým knížectvím. Se svým pevným místem v kalendáři vrcholných podniků motoristického sportu jde tradiční zahajovací soutěž sezóny a současně také o jeden z vrcholů soutěžního mistrovství světa, vypsaného poprvé v roce 1973.
Mladoboleslavská automobilka, jejíž úspěšné angažmá na poli motoristického sportu se datuje od roku 1901, se zúčastnila již druhého ročníku Rallye Monte Carlo: 21. ledna 1912 odstartoval z Vídně hrabě Alexander „Saša“ Kolowrat-Krakowský s otevřeným vozem značky Laurin & Klement. Vídeň byla tehdy jedním z deseti míst, odkud mohly posádky hvězdicovou jízdu zahájit.
Hrabě Kolowrat-Krakowský absolvoval trasu dlouhou 1319 km při teplotách až -18 °C. Cestou do Monaka projížděly posádky kontrolními posty, v Monte Carlu mohly získat další body za eleganci vozidla, jeho technický stav či třeba komfort poskytovaný posádce. Kontroverzní disciplíny byly později zrušeny, větší vypovídací schopnost měla například jízda zručnosti.
Předváleční průkopníci: POPULAR & RAPID
Na den přesně před 85 lety nadepsala novou úspěšnou kapitolu angažmá mladoboleslavské značky na Rallye Monte Carlo sehraná posádka Zdeněk Pohl / Ing. Jaroslav Hausman s roadsterem Škoda Popular Sport. Speciál pro XV. ročník RMC (25. ledna – 2. února 1936) kombinoval upravený podvozek řady Popular se silnějším motorem Rapid. Čtyřválec 1,4 litru umožnil dosáhnout rychlosti asi 110 km/h.
Dvě palivové nádrže o celkovém objemu 170 litrů zaručovaly dojezd 1 500 km. Z hmotnosti 790 kilogramů připadalo na otevřenou karoserii pouhých 250 kg, plně naložený Popular Sport vážil asi 960 kg plus 170 kilogramů dvoučlenné posádky. Té se v zimním období hodily nejen kožené kombinézy, ale i přídavné horkovzdušné topení, držáky na termosku, snímatelný rámeček s elektrickým vyhříváním řidičova průzoru čelním sklem nebo sklopné sedadlo spolujezdce, aby si mohl cestou odpočinout.
Z nabídky startovních lokalit zvolili Pohl s Hausmanem řecké Athény. První úsek, 850 kilometrů z Prahy do Terstu, zvládla otevřená Škoda POPULAR Sport za 17 hodin a před oficiálním startem tak zbyly čtyři dny na odpočinek a technickou přípravu. O vše se musela postarat posádka, k dispozici neměla mechanika, neřkuli profesionálně vybavený servisní vůz. Další čtyři dny zabral 3 852 kilometrů dlouhý přesun přes Soluň, Bělehrad, Budapešť, Vídeň, Štrasburk a Avignon do Monaka. V závějích přišly ke slovu pneumatiky Baťa s terénním dezénem i dvojice lopat.
Ze 105 přihlášených posádek dosáhlo cíle RMC 1936 pouze 72 vozů. Škoda dojela bez trestných bodů, uspěla při technické přejímce i v jízdě zručnosti. Pohl s Hausmanem obsadili skvělé 2. místo ve třídě do 1 500 cm3 a mohli i zvítězit, kdyby organizátorům oznámili nepovolenou opravu italského vozu, jejímiž byli svědky v Budapešti. Tým Škoda se však nesnížil k udávání, zachoval se v duchu fair play.
Krátce po návratu úspěšné posádky se vedení automobilky Škoda rozhodlo nabídnout zákazníkům prakticky shodně řešené sportovní automobily. V červenci 1936 nabídku obohatil velmi atraktivní model Škoda Popular Monte Carlo. Do roku 1939 vzniklo celkem sedm desítek roadsterů a aerodynamických coupé.
XVI. Rallye Monte Carlo (26. – 30. ledna 1937) se sehraná posádka Pohl / Hausman zúčastnila s kupé Škoda Rapid. Tým Škoda tentokrát odstartoval až ze sicilského Palerma. Ze 30 vozů odtud do cíle dojely pouze čtyři, za absolvování 4134 km si Rapid připsal 500 bodů. Ze druhého místa ve třídě do 1 500 cm3 na čtvrté a 26. příčku absolutní klasifikace odsunuly mladoboleslavskou posádku dva trestné body, udělené komisaři po protestu anglických soupeřů. Ti rozporovali dimenzi zpětného zrcátka československého vozu.
Nejen Skandinávci: OCTAVIA TS & 130 RS
Druhá světová válka a následné rozdělení světa na dva soupeřící bloky výrazně omezily účast automobilů Škoda na zahraničních sportovních podnicích. Na trati RMC 1949 startovala soukromá česká posádka s vozem Š 1101 „Tudor“ a do cíle dojela na celkovém 83. místě ze 166 startujících. Tovární tým se do Monaka vrátil až v lednu 1956. Iniciativu převzali zahraniční majitelé vozů Škoda, nejlepších výsledků dosahovali v zimních podmínkách Rallye Monte Carlo zvláště jezdci z Finska a Norska.
Například RMC 1961 se s vozy Škoda Octavia Touring Sport zúčastnili Finové Esko Keinänen / Rainer Eklund, zvítězili ve třídě do 1 300 cm3 a v celkovém hodnocení obsadili skvělé šesté místo. Stejná dvojice triumfovala také v ročníku 1962. Hattrick legendární řady Octavia ve třídě završili 24. ledna 1963 Norové Edward Gjolberg a Carl Karlan.
Náročné podmínky RMC alias „Královna rallye“ prověřily také kvality nové generace vozů Škoda s motorem u poháněných zadních kol. Připomeňme hned dvojité vítězství ikonického kupé Škoda 130 RS na Rallye Monte Carlo 1977. Ze 198 startujících posádek bylo v cíli kromě dvou vozů Š 130 RS továrního týmu klasifikováno jen dalších 43 automobilů. Václav Blahna s Lubislavem Hlávkou ve třídě do 1 300 cm3 zvítězili, následovaní Milanem Zapadlem s Ing.Jiřím Motalem. V absolutní klasifikaci obsadilo kupé přezdívané „Porsche Východu“ ve velmi silné konkurenci 12., respektive 15. příčku. Třetí posádka Svatopluk Kvaizar / Jiří Kotek odstoupila pro technickou závadu.
Novodobá historie: FAVORIT až FABIA R5
Před 30 lety odstartoval hatchback Škoda Favorit další sérii úspěchů vozů Škoda v Rallye Monte Carlo. Moderně řešený automobil s pohonem předních kol dal vyniknout talentu mladé posádky Pavel Sibera / Petr Gross. Tato dvojice zvítězila na Rallye Monte Carlo ve třídě A do 1 300 cm3 dokonce čtyřikrát v řadě (1991 – 1994). Mimochodem v sezoně 1993 se třináctistovka Favorit 136 L navíc probojovala na čtvrté místo ve třídě vozů zdvihového objemu do 2 000 cm3 a s konfigurací pohonu 4×2.
Od modelu Škoda Favorit poté převzaly štafetu vozy Felicia Kit Car, v roce 1999 nasazuje Škoda poprvé vůz s pohonem všech kol Octavia WRC, následovaný později speciálem Fabia WRC. V ročníku 1996 vyhráli Sibera s Grossem opět svoji třídu a v Rallye Monte Carlo 1997 vyhrála posádka Emil Triner / Julius Gál nejen svoji třídu, ale i kategorii F2.
V roce 2001 dojel Armin Schwarz s Manfredem Hiemerem s vozem Škoda Octavia WRC s přeplňovaným dvoulitrovým motorem na čtvrtém místě celkového pořadí Rallye Monte Carlo, od roku 2005 startovala v soutěžích Fabia WRC.
V roce 2009 byla Rallye Monte Carlo součástí seriálu International Rally Challenge (IRC) a zároveň se jí poprvé zúčastnila tehdy nová Škoda Fabia Super 2000. Tovární posádka Jan Kopecký / Petr Starý obsadila čtvrté místo, v následujících dvou ročnících dojely posádky Juho Hänninen / Miko Markkula a Freddy Loix / Frédéric Miclotte na skvělém druhém místě. V lednu 2011 debutoval v Monaku atraktivní akční model Fabia Monte Carlo, připomínka tehdejšího 100. jubilea slavné soutěže a 110 let aktivit Mladoboleslavských v motoristickém sportu. V ročníku 2013 se z prvního místa radovala privátní posádka Sepp Wiegand / Christian Frank.
Tovární tým se do Monackého knížectví vrátil v roce 2017, kdy s vozem Škoda FABIA R5 dojela posádka Andreas Mikkelsen / Anders Jaeger sedmá celkově a první v klasifikaci WRC2. Jan Kopecký s Pavlem Dreslerem byli druzí, ale o rok později – v sezoně 2018 – již v kategorii WRC2 zvítězili, navíc s největším náskokem, jakého na Rallye Monte Carlo vítěz kategorie WRC2 do té doby dosáhl. Kopecký tehdy zároveň vyhrál i v hodnocení třídy RC2. Podařilo se tak důstojně navázat na skvělé výsledky předchůdců, hájících barvy značky Škoda již v předválečném období.
Při svém návratu do WRC2 posádka Andreas Mikkelsen (N)/Ola Fløene (N), jedoucí za podpory Škoda Motorsport, vyhrála letošní Rallye Monte Carlo 2021. Tento triumf také znamenal první vítězství pro vylepšený vůz Škoda FABIA Rally2 evo, připravený pro sezónu 2021.