autoweb.cz > výbava auta > vozík za auto > vozíky za auto levně > Škoda Yeti 1.2 TSI
Škoda Yeti 1.2 TSI
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
Nemá smysl to schovávat někam mezi řádky nebo až do posledního odstavce. Řeknu to prostě hned. Škoda Yeti se mi líbí. A to nejen tím, jak vypadá, ale dokonce i tím, jak jezdí. Modelem Yeti Škoda dokazuje, že umí postavit prvotřídní produkt. A čtvrté místo v prestižní anketě Auto roku 2010 nedostalo rozhodně náhodou.
Ale hezky popořadě. Hodnocení designu Škody Yeti je samozřejmě věcí individuální. Nemůžu zrovna říct, že bych si z něj sedl na zadek jako třeba z tvarů Astonu Martin DBS, ale mě se líbí především nápaditost, originalita a zajímavost, díky čemuž Yeti vystupuje z řady ostatních (a tak trochu šedých) produktů značky Škoda.
Škoda Yeti I fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Překvapení pod kapotou
Škoda Yeti umí ale vyložit další vysoké karty na stůl, než jen tu s nápisem „zajímavý design“. Například se jedná vůbec o první Škodovku, která netrpí na politiku „spotřebuj skladové zásoby motorů a o nový se přihlas až pak“, neboť Yeti dostal hned od začátku nejmodernější motory z koncernu VW.
Pod kapotou testovaného vozu se usadila základní pohonná jednotka 1.2 TSI. Ale pozor, ne abyste si mysleli, že se jedná o přeplňovaný tříválec HTP nebo něco podobného. Tato dvanáctistovka je úplně nový motor. Má výkon 105 koní a točivý moment 175 Nm. Na papíře to nezní sice kdovíjak lákavě, ale něco vám prozradím. Když jsem Yetiho vyzvedával, nevěděl jsem, co má za motor. Jen to, že je benzínový. Jel jsem s ním přes půl Prahy a říkal jsem si, že ta benzínová osmnáctistovka jede nějak lépe odspodu, má kultivovanější zvuk, lepší reakci na plyn a méně žere. Až v redakci jsem zjistil, že je to nová dvanáctistovka…
Za městem již samozřejmě poznáte, že Škoda Yeti 1.2 TSI není zrovna auto, které by si dokázalo levý pruh dálnice podmanit, ale na okreskách snad nikdy nebudete mít pocit, že Yeti vyloženě nejede. Základní dvanáctistovka se totiž nemusí tahat navíc s těžkým pohonem 4×4 (ano, tohle SUV je pouze předokolka) a i díky nakrátko poskládané šestistupňové manuální převodovce dokáže Yeti udržet krok se silnějšími auty.
Talent na silnici (i mimo ni)
Kde dokáže Škoda Yeti překvapit asi nejvíce, je zakroucená silnice. Yetiho hmotnost je jen 1345 kg a to se velmi kladně projevuje na celkové ovladatelnosti, mrštnosti a jízdní dynamice vůbec. Samozřejmě to stále musíte chápat v kontextu kompaktních SUV s motorem o výkonu kolem 100 koní… Líbí se mi řízení, které je přesné, vyvážené a s příjemnou odezvou. Podvozek má také talent a nedělá z auta houpavou nedotáčivou krabici. Zkrátka, řídit Yetiho je stejně příjemné jako řídit jakékoli jiné normální auto, třeba Octavii.
Trávit ne palubě Yetiho delší čas je velmi příjemné, neboť je pohodlný, tichý, prostorný a kvalitně udělaný. Nikde nic nevrže ani netluče a pokud se s ním vydáte mimo zpevněné silnice na polní cestu, obstojí tuto zkoušku na výbornou. Od kol se neozývají rány a vůbec máte pocit, že tohle auto snese mimo asfalt opravdu hodně. Limitujícím faktorem nakonec bude spíše váš strach z poškození auta, protože Yeti se i s pohonem dvou kol dostane docela daleko. Čtyřkolku tak oceníte asi jen v bahně či na sněhu.
Škoda Yeti 1.2 TSI není také přemrštěně drahá, když zvážíte, jak dobře je postavená a jak moc je schopná na silnici i mimo ni. Základní cena 359 800 korun sice musí být navýšena aspoň o dalších 100 000 korun, aby bylo auto použitelné i zhýčkaným jedincem, jakým bezesporu automobilový novinář je, ale pořád dostanete za méně než půl milionu zatraceně dobré auto. Spotřeba dvanáctistovky se dá udržet na osmi litrech a to se ani nemusíte s pedálem plynu nějak příliš párat.
Najít na Yetim něco vyloženě otravného je složitější, než by si mohl jeden myslet. Takže se pak začnete vrtat v detailech. Jinak bychom ani o pomalu reagujícím dotykovém displeji příplatkové navigace či levných stropních madlech nemluvili.
Verdikt
Najít skutečného soupeře pro Škodu Yeti je velmi těžké. Ne snad proto, že by neexistoval podle papírových předpokladů, ale momentálně si nemohu vzpomenout na žádné SUV z této cenové relace, které by bylo tak dobré ve všech hodnocených kritériích. Pokud tedy hledáte praktické auto pro celou rodinu za dobrou cenu a s minimálními náklady na provoz, které ale také dobře vypadá, Škoda Yeti by měla stát na nejvyšších místech vašeho seznamu. Ne-li na tom vůbec nejvyšším.
Sledujte video z testu Škoda Yeti 1.2 TSI v magazínu iMOTOR
Dalibor Žák
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Škoda Yeti 1.2 TSI |
---|---|
0-100 km/h (s) | 11,8 s |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1197 |
Vrtání x zdvih (mm) | 71,0 x 75,6 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 77 kW/105 koní při 5000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 175 Nm při 1500 - 3500 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 78 k/t |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 175 km/h |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,9 / 5,9 / 6,6 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 60 l |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4223 |
Šířka (mm) | 1793 |
Výška (mm) | 1691 |
Rozvor náprav (mm) | 2578 |
Provozní hmotnost (kg) | 1345 |
Celková hmotnost (kg) | 1890 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 600 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1200 |
Zavazadlový prostor (l) | 405 - 1760 l |
Ceny | |
Základní cena modelu | 359 800 Kč |