autoweb.cz > Škoda > Škoda Vision 7S ukazuje budoucnost automobilky
Škoda Vision 7S ukazuje budoucnost automobilky
Praktická, uživatelsky přívětivá a ve znamení trvalé udržitelnosti. Studie Škoda Vision 7S ctí tradiční hodnoty značky Škoda, představuje je však ve zcela nové podobě. Elektromobil postavený na modulární platformě MEB totiž jako první dostává zcela nový designový jazyk, který se pro budoucí vozy Škoda stane charakteristickým.
„Prostřednictvím studie Vision 7S nabízíme konkrétní pohled na zcela nový model Škoda, kterým rozšíříme produktové portfolio a zákaznickou základnu. Výrazně tak zrychlujeme svoji elektrickou ofenzívu – do roku 2026 uvedeme na trh tři nové čistě elektrické modely,“ říká Klaus Zellmer, předseda představenstva společnosti Škoda Auto.
Škoda Auto plánuje do roku 2026 uvést celkem tři nové plně elektrické modely: vedle sedmimístného rodinného vozu vycházejícího z Vision 7S to budou také kompaktní SUV a malý automobil. Do roku 2030 chce Škoda Auto dosáhnout podílu čistě elektrických modelů v Evropě přes 70 %. Ve fázi přechodu na eMobilitu však Škoda posiluje také své produktové portfolio vysoce účinných spalovacích motorů a ve druhé polovině příštího roku představí novou generaci modelů Superb a Kodiaq. V roce 2024 bude následovat modernizovaná Octavia.
Chystané elektrické novinky spojí nový designový jazyk, který Vision 7S představuje. Vyznačuje se robustním vzhledem, funkčností a autentičností. Jeho charakteristickou součástí se stává čelní maska Tech-Deck Face, která je moderní interpretací tradiční masky chladiče vozů Škoda. Oproti stávajícímu provedení je nová maska výrazně plošší a širší, její žebra jsou nahrazena tmavým sklem, které zakrývá senzory vozu. Tech-Deck Face tak přispívá k celkově ještě vytříbenějším aerodynamickým tvarům, než tomu bylo doposud.
Na špičkovou aerodynamiku budou designéři a inženýři klást důraz i nadále, u studie Vision 7S je výsledkem kombinace robustní spodní části karoserie s vysoko posazenou boční tornado linií a aerodynamickými liniemi střechy. K výtečné aerodynamice přispívají i velká 22palcová kola s ráfky v téměř uzavřeném designu.
Vision 7S ukazuje i nově pojaté chlazení elektromobilu, které má jiné nároky než vozy se spalovacími motory. Zaujmou tu například výdechy vzduchu nad bočními prahy. Kryté jsou mřížkami a odvádí vzduch zahřívající se při chlazení baterie. Tato část zároveň slouží i jako stupátko pro nastupování do portálových dveří s protisměrným otevíráním.
V přídi pak najdeme sedm vertikálních otvorů pro přívod vzduchu k chladiči a brzdám, zaujme i oranžový ovládací prvek k bezpečnému odpojení vysokonapěťového okruhu vozu. Oranžová barva je vůbec u Vision 7S často využívaný akcent. Novým designovým prvkem jsou rovněž čelní i zadní světlomety ve tvaru písmene T. Na přídi světlomety doplňuje ambientní světelná lišta, která se táhne po celé šíři vozidla. Na přídi a zádi vozu pak najdeme osvětlený nápis Škoda, jenž je součástí nového loga a nové vizuální identity automobilky.
„V uplynulých měsících jsme společně vyvinuli zcela nový designový jazyk. Rád bych poděkoval svému týmu za jeho velké nasazení a vynikající práci na tomto intenzivním a vzrušujícím projektu. Vylepšili jsme osvědčené přednosti a odvážně jsme se vydali na novou cestu. Minimalistický funkční design navozuje pocit bezpečí a vyzařuje sílu. Budoucí vozy portfolia značky Škoda budou zároveň velmi aerodynamické,“ shrnuje šéfdesignér Škoda Auto Oliver Stefani změny, které Vision 7S po vizuální stránce přináší.
Špičková technika
Škoda Vision 7S má pod kabátem modulární techniku s baterií o kapacitě 89 kWh, která dává vozu v režimu WLTP dojezd přes 600 kilometrů na jedno nabití. Samotné nabíjení může být také velmi rychlé, maximální podporovaný nabíjecí výkon je rovných 200 kW.
Uvnitř vozu pak najdeme zbrusu novou interpretaci palubního infotainmentu s výrazně přepracovanou grafikou a logikou ovládání. Dominantní je dotyková obrazovka s úhlopříčkou 14,6 palce, největší, jaká kdy na palubě vozu Škoda byla instalována. Virtuální Kokpit je tvořen displejem s úhlopříčkou 8,8 palce a skvělý výhled na něj zajišťuje nově tvarovaný volant se zploštělou horní i spodní částí.
Je tu také Head-up displej s rozšířenou realitou. Volant má dva masivní paprsky na 6. a 12. hodině, v tom spodním je zabudován touchpad, který lze využít k ovládání některých funkcí u stojícího vozu. Jinak na volantu najdeme speciální rolovací kolečka s haptickou odezvou, jež dostala pro snazší orientaci barevné akcenty v zářivě oranžové barvě.
Na středové konzole pod velkou obrazovkou je šest tlačítek, kterými se uživatel dostane do nabídky infotainmentu, telefonu, nastavení vozidla, navigace a aplikací, šesté tlačítko lze libovolně nakonfigurovat. Dále tu jsou tři otočné ovladače, dva krajní pro ovládání klimatizace, prostřední pak pro ovládání hlavní obrazovky (zoom v mapě, procházení seznamů a podobně). Dvě tlačítka slouží pro volbu režimu vozu a nechybí samozřejmě ovladač hlasitosti.
Nad touto sestavou ovladačů je ergonomická opěrka ruky, která usnadňuje ovládání velké obrazovky infotainmentu. Tu lze rozdělit do sekcí tak, aby byla efektivně využita a řidič měl k dispozici všechny potřebné informace. V horní části lze mít třeba mapu navigace, do konfigurovatelné části lze pomocí widgetů umístit různé funkce, například obraz z dětské kamery nad zadními sedadly.
Pro jízdu i relax
Velká obrazovka infotainmentu má dvě polohy. Standardně je umístěna na výšku, což podporuje ergonomii ovládání. Vůz lze ale tlačítkem z režimu Jízda přepnout i do speciálního režimu Relax. Ten je možné využít u zaparkovaného vozu, třeba při nabíjení nebo jiných příležitostech.
V tomto režimu se obrazovka s palubní deskou odsunou dále od cestujících, displej se otočí do pozice na šířku a takto si na něm lze vychutnávat třeba filmy a seriály. Aby na obrazovku měli dobrý výhled i cestující ze zadních sedadel, natočí se sedadla řidiče a spolujezdce směrem dovnitř a sklopí se dozadu. Sklopí se i sedadla ve druhé řadě.
Infotainment vozu lze v režimu Relax ovládat prostřednictvím chytrého telefonu. Mobily jinak mají své místo ve středové konzole, kde jsou uchyceny magneticky a částečně jsou tu chráněny středovou loketní opěrkou. Sedmimístný interiér se sedadly ve třech řadách je plný různých Simply Clever prvků.
Magnety například slouží i pro uchycení mobilních zařízení cestujících ve druhé a třetí řadě, snadno tak na nich mohou sledovat přehrávaný obsah. K opěradlům sedadel se pomocí magnetů uchycují i speciální integrované batohy, které jsou součástí interiéru vozu a které lze kdykoli odnést s sebou.
Specialitou interiéru je integrovaná dětská autosedačka umístěná na nejbezpečnějším místě ve voze – je součástí středové konzole, která je prodloužena až k druhé řadě sedadel. Cestující v ní tak mají dítě v sedačce vždy na očích, řidič a spolujezdec mohou nejmenšího cestujícího sledovat pomocí kamery.
Interiér studie Vision 7S pracuje s řadou světelných prvků. Nejde přitom jen o ambientní osvětlení, světelné prvky mají i praktické funkce. Například za obrazovkou infotainmentu najdeme krystalický prvek, který barvami indikuje stav baterie vozu a nabíjení, takže jej lze zkontrolovat zvenku prostým pohledem za čelní sklo.
Ve výplních dveří jsou zabudovány interaktivní plochy s barevným světlem prosvítajícím skrz látku. Například jasné světlo v zářivě oranžové barvě navádí k vnitřní klice dveří skryté ve spodní části dveřní výplně. Modré nebo červené světlo zobrazuje změnu teploty klimatizace.
Látku, na kterou lze psát prstem, je možné využít pro krátké poznámky nebo zabavení dětí kreslením. V místě chybějícího středového sloupku karoserie jsou pak přední i zadní dveře osazeny dalším krystalickým prvkem, který navádí cestující při nastupování, nebo při otevírání dveří varuje červeným světlem před blížícím se vozem či cyklistou.
Udržitelnost a nové barvy
Vision 7S jako první vůz Škoda nese matnou barvu. Minimalistický vzhled studie podtrhuje metalická matná barva odstínu zelená explorer. Matné jsou pak například i ozdobné prvky v interiéru, které dostaly jemnou matnou kovovou vrstvu.
Interiér, jenž svou architekturou a designovými linkami zdůrazňuje vnitřní prostor a jenž vyvolává pocit bezpečí, je vybaven udržitelnými a odolnými materiály. Podlaha interiéru i zavazadlového prostoru je vyrobena z materiálu obsahujícího recyklované pneumatiky, horní část palubní desky je čalouněna tmavou umělou kůží.
Spodní část má pak čalounění ze světlejší umělé kůže v barvě, která kopíruje barvu karoserie. Látka využitá v interiéru třeba na střední část sedadel, výplně dveří nebo palubní desku je vyrobena z recyklovaných polyesterových vláken.