autoweb.cz > Škoda > Škoda Superb > Škoda Superb 3.6 FSI V6
Škoda Superb 3.6 FSI V6
Dynamika 6
Chování na silnici 6
Provozní náklady 6
Praktičnost 6
X-Factor 6
Celkové hodnocení 6
Na úvod
Superb měří na délku něco málo přes 4,8 metru. Sedmičkové BMW přihazuje dalších dvacet centimetrů. Ale na zadních místech najdete více prostoru v Superbu. A to i přes jeho kratší rozvor kol a prostornější kufr. Ať už máte produkty boleslavských rádi nebo ne, Superbu se nedá upřít fakt, že je uvnitř obrovský. Když otevřete poprvé zadní dveře, možná budete doopravdy překvapeni. Místa tady je prostě tak, jako v prodloužených limuzínách. A jakoby nestačila velikost předchozího modelu, nový Superb přidal další 2cm místa na nohy k dobru. Je jasné, že to škodovka musela udělat kvůli jedinečnosti. Kdyby tomu tak nebylo, Škoda by se svým velikým modelem zapadla vedle všech těch korejských modelů, o kterých nikdo neví. A stejné je to s obrovským kufrem, který nabízí 565 litrů objemu, tedy o 65 litrů více třeba v porovnání se zmíněnou sedmičkou. No a dalším prvkem odlišujícím Superb od všeho ostatního na trhu je i systém otevírání víka kufru zvaného twindoor, se kterým teď přišlo i BMW 5 GT. Superb tak nabízí pohodlné otevírání malého víka kufru stejně, jako u klasického sedanu. V tomhle režimu má menší nakládací otvor a jen tak mimochodem, abyste dohlédli až na jeho konec, musíte se opravdu hodně předklonit. Jestli chcete jeho prostornost využít na maximum, stačí stisknout tlačítko umístěné v blízkosti pravého zadního světla, chvíli počkat, poslechnout si zvuk servomotorů a zablikáním třetího brzdového světla vám dá mechanismus najevo, že je připraven otevřít víko tak, jako u klasického na praktičnost zaměřeného liftbacku. Po jeho zavření se opět ozvou serva a při dalším otevření se kufr otevírá zase jako u sedanu.Technika
Škoda Superb II fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Superb tedy nabízí veliký kufr a obrovský prostor na zadních místech, který doopravdy využije jen malé procento zákazníků. Asi málokdy bude Superb na zadních sedačkách používat úspěšný podnikatel při svých cestách, i když by to možná automobilka ráda viděla. Superb ale nejen na našich silnicích i v jeho druhé generaci zdomácněl nečekaně rychle. Schválně se po nich při svých cestách dívejte. Jezdí jich hodně. Takže proč si ho řidiči, kteří tráví stejně veškerý čas za volantem kupují? Možná proto, že kufr nemusí otevírat jen proto, že převáží nějakou tu krabici. Ta se přeci pohodlně vejde za přední sedačku. Když se usadíte za volant Superbu, nemůžete se zbavit dojmu, že interiér hodně připomíná ten z Octavie. Místa je tu samozřejmě o něco více, chtělo by se říct tak akorát ve všech směrech. Ergonomie je příkladná, design interiéru strohý, bez jakéhokoliv překvapení. Prostě funkční, velmi kvalitně zpracovaný, nenabízející žádné emoce, čistě pragmaticky stvořený. Navigace funguje skvěle, má pěknou grafiku, dotykové ovládání a češtinu. A krade se stejně, jako z Octavií. Máme tu příplatkový tříramenný volant, který má nejen do rukou správně padnoucí tvary věnce, aby vás bavil při řízení, ale je i správně veliký. Tedy spíše menší. A navíc obšitý kůží. No a samozřejmě namísto šedého čalounění si můžete vybrat i jiné barvy, které trochu oživí tu nudu uvnitř. Škodovky vůbec až na asi jednu výjimku, jsou nudné. Co si budeme nalhávat. Jsou auty, které jdou jasně za jediným cílem. Zahrnout zákazníka praktičností a funkčností. Ale víte co? Po benzínové Octavii RS je tohle druhý příklad trochu jiné, zábavněji střižené škodovky. Pod její kapotou totiž najdeme nejsilnější šestiválec s objemem 3,6 litru, který známe třeba z policejních Volkswagenů Passat R36, který ale v našem případě nabízí snížený výkon na 260 koní a 350 Nm točivého momentu. Pak tu máme robotizovanou dvouspojkovou převodovku DSG s ovládáním pod volantem a k tomu všemu u šestiválce sériově dodávaný pohon všech kol.Na silnici
Ano, je to sice stále jen Haldex, který připojuje zadní kola v případě prokluzu těch předních, nicméně tohle je už jeho čtvrtá generace a funguje až příliš dobře na to, abyste si z něj utahovali. Jestli teď říkáte, že přeci nemůže dosahovat takových výsledků, jako stálý pohon používaný třeba u Subaru, máte pravdu. Jenže tohle auto se do situací, do kterých se dostávají trochu dobrodružněji smýšlející a zapálenější řidiči Subaru, dostávat nebude. A přiřazení zadních kol vlastně nepoznáte. Čtyřkolka Superb posunuje mezi zábavná auta. Nepotýká se tu s tím nepříjemným prokluzem na jen trochu vlhkých silnicích při rozjezdu z křižovatek a na výjezdech ze zatáček si můžete užívat naplno výkon motoru. Řízení je sice lehké, ale sedíte tu přeci v Superbu. A jeho určitá menší míra komunikativnosti kolem středové polohy vám asi na téhle sedačce bude vadit rozhodně méně v porovnání třeba s nejrychlejší verzí Volkswagenu Scirocco. Benzínový šestiválcový Superb má přitom v nabídce Škodovky jedno prvenství. Je nejrychlejším modelem, které kdy automobilka vyrobila. Na stovku se totiž dostane za 6,5s, benzínová Octavia RS na to potřebuje o vteřinu více. Přitom Superb svou rychlost maskuje jak jen to jde. Aerodynamický hluk je nízký a ani šestiválec se tu kdovíjak hlasitě neprojevuje. Ale jako celek to funguje zatraceně dobře. Převodovka řadí v automatickém režimu rychle a jemně, když ji přepnete do sportovního režimu bude držet otáčky motoru výše, no a když ho budete chtít mít pod kontrolou úplně, je tady stále manuální režim. Pak bude na vás, kdy převodovka zvolí jednu ze sedmi rychlostí. Ve městě počítejte se spotřebou do 15 l na 100 km, což ale není v dané třídě nijak nehorázná hodnota. Na dálnici ale bude Superb k vaší peněžence velmi slušným společníkem. Když se nenecháte zlákat možnostmi motoru, bude po vás chtít necelých 9 litrů na každých 100 km.Prostor a výbava
No a jak funguje podvozek tohohle 1724 kg vážícího auta? Mě osobně překvapil. Podvozek je totiž podle mě v kombinaci s osmnáctipalcovými ráfky hodně dobrý. Umí žehlit nerovnosti nástrah všech našich rozbitých silnic a městské dlažby a i když včas nezahlédnete díru velikosti kráteru, nic se neděje, Superb ho zvládne zamaskovat, aniž byste uslyšeli ošklivou ránu nebo vrzání interiéru. Superb je prostě kultivovaný za všech okolností. No a když si náhodou budete chtít někde užít v zatáčkách? Tak možná překvapeně zjistíte, že Superb umí zabodovat i tady. Ano, je to tak. Superb se zase tak moc vzhledem ke své velikosti nenaklání, je sice ve vyšších rychlostech plavnější, nicméně je zábava s ním jezdit i rychleji. A díky celkem rozumně přesnému řízení můžete mít i přenos váhy dobře pod kontrolou. No a pro ty, co si přeci jen Superb kupují proto, aby si mohli připadat jako někdo, kdo má na svého vlastního řidiče, tu čeká další překvapení. A tím je parkovací asistent. Ne ten který vám dá zvukovou signalizací najevo, že za vámi už není žádné místo. Ten je tu samozřejmě také. Ale vedle řadící páky najdete tlačítko, které aktivuje parkovací automat. Funguje v rychlostech do 30 km/h a skenuje prostor vedle vás. V momentě, kdy najde dostatečný prostor senzorem na pravém předním boku nárazníku, zobrazí vám ho na displeji mezi budíky. Stačí pak zastavit, zařadit zpátečku, chvíli počkat na potvrzení aktivace automatického parkování a lehce přibrzďovat. Superb pak sám, aniž byste se dotkli volantu, zaparkuje. Je nutné dodat, že celou dobu musíte ovládat brzdu vy. Jednoduše je na vás, jestli nabouráte, zatím si tohle za vás automobilky na triko nevezmou. Až dojedete na konec mezery, stačí zařadit déčko, volant se vytočí zcela doprava a vy už jen dokončíte celý manévr. Superb neumí parkovat do malých mezer a díky stylu parkování, kdy vytáčí při couvání přední kola vždy do co největšího pravého rejdu byste mohli nabrat levou přední částí auta stojící v levém pruhu. Takže je dobré být obezřetný. Je otázkou, jak často tuhle funkci majitel bude reálně využívat, ale na ohromení posádky to rozhodně funguje.Verdikt
Takže závěrem snad už jen dodám, že i když Superb při pohledu z profilu nebo zezadu nepůsobí kdovíjak vyváženě díky nutnosti vytvořit ten obří prostor na zadních místech a v kufru, je Superb skvělé auto. Je jasné, že v nejvyšší specifikaci asi nebude zrovna nejprodávanější, ale čtyřkolka, kterou si můžete objednat i do některých slabších motorizací vás přijde zhruba na 60 tisíc korun a obrovsky posune charakter. Už jen dodám, že tenhle Superb vás v základu přijde na 844.900 Kč.
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 6,5 s |
Motor | |
Konstrukce | vidlicový šestiválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | atmosférické sání |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 3580 |
Kompresní poměr | 11,4 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 89 x 96,4 |
Převodovka | šestistupňová dvouspojková DSG |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 190 kW / 260 k při 6000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 350 Nm při 2500 - 5000 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 150,1 k/t |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 km/h |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 14,7 / 7,4 / 10,1 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 60 l |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4838 |
Šířka (mm) | 1817 |
Výška (mm) | 1462 |
Rozvor náprav (mm) | 2761 |
Provozní hmotnost (kg) | 1724 |
Celková hmotnost (kg) | 2285 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1800 |
Zavazadlový prostor (l) | 565/1670 |
Ceny | |
Základní cena modelu | od 844 900 Kč |