autoweb.cz > Ojetá auta > Škoda Superb první generace (2001 – 2008) uchvátila nejen české zákazníky
Škoda Superb první generace (2001 – 2008) uchvátila nejen české zákazníky
RADOSTI
Komfortní odpružení, velmi prostorný interiér, úsporné turbodiesely 1.9 TDI, pomalejší pokles hodnoty.
STAROSTI
Choulostivější přední náprava, nevýrazný design, turboefekt u slabšího provedení 2.5 TDI, u vozů z prvních let výroby nelze sklopit zadní sedadla.
Vlajková loď škodovky vstoupila na trh v roce 2001 pod názvem Superb. Automobil je technicky příbuzný s Volkswagenem Passat, na rozdíl od něj ale existuje jen v provedení sedan. V roce 2002 prošla úpravou přední hliníková náprava, i tak ale platí za choulostivější.
O rok později došlo ke zvýšení výkonu u turbodieselu 2.5 V6 TDI ze 114 na 120 kW. Podařilo se tak eliminovat značný turboefekt, jímž agregát trpěl. Novinkou se stala šestistupňová přímo řazená převodovka. Následně prošla úpravou opěradla zadních sedadel, aby se dala sklopit a rozšířit tak zavazadlový prostor.
Rok 2005 se nesl ve znamení menších úprav vzhledu a výbavy. Nově se pod kapotu nastěhoval turbodiesel 2.0 TDI/103 kW vybavený filtrem pevných částic. Z výrobního programu automobilky vůz zmizel v roce 2008, kdy jej nahradila Škoda Superb druhé generace (ta je již i ve verzi kombi).
Nárazovou zkoušku Euro NCAP absolvoval model první generace v roce 2003. Za bezpečnost posádky si připsal čtyři hvězdičky z pěti možných (26 bodů). Bezpečnost dětí v autosedačkách a ohleduplnost při střetu s chodcem se tehdy ještě nehodnotila.
Zpracování
Dílenské zpracování automobilu je na vysoké úrovni. V interiéru najdete převážně kvalitní materiály, všechny části jsou dobře slícovány. Jen často používané ovladače se snadno ohmatají a černé lakování z nich pak slézá (například spouštěč světel).
Kladně hodnotíme pohodlná sedadla a především pak opravdu štědrou nabídku prostoru pro posádku. Superb v tomto směru drtí konkurenci. I na zadních sedadlech najdete místa více než dost.
Zavazadelník nabídne objem 462 litrů. V prvních třech letech výroby nebylo možné sklopit zadní sedadla a tím nákladový prostor rozšířit. Kdo chce mít možnost převozu delších předmětů, měl by si možnost sklopení opěradel zadních sedadel ohlídat.
Jízda
Podvozek Superbu je naladěn skutečně měkce. Auto se při přejezdu nerovností poměrně dost pohupuje, což nemusí každý dobře snášet. I jízda po rozbité vozovce ale bude maximálně komfortní. Zle si auto nevede ani v zatáčkách, zde ale musíme vzít v potaz větší náklon karoserie a přenos nemalé hmotnosti.
V praxi to znamená solidní zvládání táhlých zatáček, ale na nějakých klikatých okreskách nelze očekávat zázraky. Vůz zde působí trochu těžkopádně, což se dá vzhledem k délce 4803 mm, rozvoru 2803 mm a hmotnosti od 1412 do 1706 kilogramů (dle verze) předpokládat.
Motorizace
Vozidlo mohou pohánět čtyř i šestiválcové motory a to jak zážehové, tak vznětové. Nejmenší objem má přeplňovaná dvacetiventilová osmnáctistovka, která představuje asi nejlepší volbu mezi benzinovými agregáty. Naopak dvoulitrový benzin není zrovna ideální.
Šestiválec 2.8 V6 potěší výkonem, ale už ne tolik spotřebou. Navíc na něj přijdou draho rozvody. Pravda, ty se nemění zase až tak často. Kladem je velice kultivovaný projev agregátu.
Turbodiesely začínají motory o objemu 1,9 litru. Tato „té-dé-íčka“ se těší velké oblibě díky opravdu nízké spotřebě. Zejména nejsilnější provedení o výkonu 96 kW je vyhledávané. U těchto motorizací se častěji objevují potíže s vadnou váhou vzduchu a menší odolnost vykazuje drahý dvouhmotový setrvačník.
Ten nezřídka odchází i u novějšího čtyřválce 2.0 TDI. Zde se navíc vyskytuje i řada dalších vážných poruch. Naproti tomu problémy s váhou vzduchu dvoulitr netrpí. Šestiválcový turbodiesel 2.5 V6 TDI se nabízel nejprve o výkonu 114 kW. Zde se můžete setkat se značným turboefektem. Později byl motor upraven na 120 kW a vzrost i točivý moment, čímž se jeho vlastnosti zlepšily. Jeho nevýhodou jsou ale drahé rozvody a problematické čerpadlo Bosch VP44.
Zážehové motory: 1.8 T/110 kW, 2.0/85 kW, 2.8 V6/142 kW.
Vznětové motory: 1.9 TDI/74 kW, 1.9 TDI/77 kW, 1.9 TDI/85 kW, 1.9 TDI/96 kW, 2.0 TDI/103, 2.5 V6 TDI/114 kW a 2.5 V5 TDI/120 kW.
NEJ motory
Dobrá volba: 1.8 T
Přeplňovaná benzinová osmnáctistovka má dostatek sil a při rozumné jízdě pracuje s průměrnou spotřebou okolo devíti litrů. Častěji ji ale trápí vadné zapalovací cívky a u vozidel s vyšším kilometrovým proběhem mohou nastat potíže s turbem.
Dobrá volba: 1.9 TDI
Vznětové devatenáctistovky pracují celkem spolehlivě, až na zmiňované váhy vzduchu. Pozor si dejte na stav dvouhmotového setrvačníku. Tyto motory umějí pracovat s nejnižší spotřebou.
Nevhodný: 2.0
Zážehový dvoulitr je konstrukčně zastaralý a méně kultivovaný. Pokud má s vozem jet svižněji, bude za to chtít větší příděl paliva. Navíc se nezřídka potýká s vysokou spotřebou oleje.
Nevhodný: 2.0 TDI
Nejmladší z turbodieselů nepředstavuje dobrou volbu. Při větším počtu ujetých kilometrů se u může potýkat nejen s opotřebeným setrvačníkem, ale problémy někdy dělá také turbo či vstřikování. U prvních motorů se navíc objevovaly potíže s mazáním. Komplikace někdy přinese i zanesený filtr pevných částic.
Časté závady
„U všech verzí s přeplňovaným motorem si ohlídejte stav turbodmychadla. V případě vozidel s vysokým počtem ujetých kilometrů může vykazovat nadměrné opotřebení,“ varuje specialista ojetých automobilů.
Při testovací jízdě si všímejte zvuků od přední nápravy a nepodceňte ani prohlídku na zvedáku. K častým potížím patří vůle na přední nápravě a jejich odstranění je nákladnější. S vůlemi se však lze setkat i na zavěšení zadních kol.
Známé jsou také vůle v řazení. Nejde ale o klasickou závadu, jedná se o následek opotřebení. „Některé automobily mohou mít potíže s elektronikou. Doporučuji také důkladnou kontrolu veškeré výbavy vozu. Občas se stane, že zlobí třeba centrální zamykání nebo ovládání elektrických oken,“ dodává specialista.