autoweb.cz > Škoda > Škoda Superb > Škoda Superb 2.0 TDI CR DSG
Škoda Superb 2.0 TDI CR DSG
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
Benzínový Superb se mi líbil. Lépe řečeno, líbilo se mi jak jezdil, jak byl postavený a prostorný, co se vnějšího vzhledu týče, to by bylo na dlouhou debatu. Ne, že bych z něj byl nějak extra odvařený, ale po představení faceliftované Octavie považuji Superb za nejpovedenější (nebo řekněme nejsnesitelnější) model mladoboleslavské továrny.
Díky tomu, že už nevypadá jako něco protaženého do délky (narážím na první generaci, pokud jste to nechytli), podaří se mu možná napravit mylný dojem mnohých lidí, že je to jakási luxusní limuzína a snad ho konečně začnou brát jako to, čím je: soupeře pro velké sedany typu Fordu Mondeo, Hondy Accord, Volkswagenu Passat, nebo Citroënu C5. A rovnou řekněme, že plnohodnotného soupeře.
Škoda Superb II fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Superb nebude výrazně vynikat v jízdních vlastnostech, ovšem jídzním komfortem už většinu rádoby sportovní konkurence potrápit dokáže a vnitřním prostorem všechny doslova převálcuje. Nakonec, podívejte se na video – i když jsem s o třídou větší limuzínou porovnával jen jeden z důležitých rozměrů, pořád je výsledek obdivuhodný.
Nabízí se ovšem otázka, k čemu je vlastně dobrý prostor na zadních sedadlech. Ano, pokud jde o firemní auto, ve kterém se jezdí ve čtyřech manažerech na služební cesty, pak je to jasné. Přímo geniální je to pro taxislužbu. Jenže to jsme zatím obsáhli jen velmi malý podíl trhu. V případě rodinného vozu je prostor na zadních sedačkách někdy až mírně kontraproduktivní, protože děti jsou mimo váš dosah. Jenže pozor, tohle všechno se změní, jen co přijde na trh Superb ve verzi kombi. S jeho rozměry půjde o jeden z největších kombíků ve třídě a pokud ho ve škodovce nevybaví podélně posuvnou druhou řadou sedadel, měl by někdo dostat okamžitý vyhazov. Stejně tak se dá čekat, že i kombík bude mít nějakým způsobem vyřešené dvojité otevírání pátých dveří, když je systém Twindoor u sedanu tak tvrdě proklamovanou záležitostí.
Tentokrát jsme si do testu objednali vůz se zbrusu novým dieselovým dvoulitrem a navíc i s dvojspojkovou převodovkou. V nabídce najdete naftové dvoulitry dva, „zbrusu nový“ znamená zkratku CR a moderní systém common-rail. Pro tradicionalisty, kterým nevadí zemědělský soundtrack a vibrace je v nabídce i 2.0 TDI PD se systémem čerpadlo-tryska.
Common-rail má o 30 koní víc (celkem 170), ale především je nesrovnatelně tišší a kultivovanější. V kombinaci s dobrou zvukovou izolací to znamená, že o něm při jízdě prakticky nevíte. Ani s tímhle velkým autem mu nedělá problém jezdit za 6,5 litru a síla pro akceleraci mu taky nechybí. Přesto si dovolím předpovědět, že jeho podíl bude mezi prodanými dieselovými Superby poměrně malý. Důvod je jednoduchý, stojí totiž o 60 tisíc víc, než dvoulitrový Pumpe-düse a o 120 tisíc víc, než „legendární“ 1.9 TDI PD. A většině zákazníků budou tahle čísla stačit, aby před nepříjemným rachocením starých motorů přivřeli… ucho.
S novým motorem ale Superb smazal další náskok konkurence a pokročil s nimi do jedné linie. Dalším velkým plusem je dvojspojková převodovka DSG, která je s ním velmi dobře sladěná. O její funkci jste už jistě slyšeli, nebo četli mnohokrát, podstatné je, že funguje zcela bezproblémově. Když jí necháte v automatickém režimu (což je většinu času to nejlepší, co můžete udělat), o změně převodových stupňů nebudete ani vědět – maximálně jí poznáte při razantnější akceleraci podle změny zvuku motoru. Jinak byste se museli dívat na ručičku otáčkoměru, abyste si výměny záběru spojek všimli.
Výhodnost naftových motorů je v poslední době diskutabilní a Superb s benzínovým motorem 1.8T je opravdu povedený. Má tedy tahle verze smysl? I pokud odhlédneme od fanatických příznivců nafty, kteří mají závislost na točivém momentu a benzín už jim prostě nedopřeje tu správnou šlehu, ano. Diesel se pořád bohatě vyplatí, pokud často jezdíte dlouhé trasy – a právě v tom případě bude naftový Superb vynikající volbou. Tichý, pohodlný, kultivovaný a úsporný… pokud patříte k příznivcům jeho designu, měl by to být horký kandidát.
Honza Koubek
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Škoda Superb 2.0 TDI CR DSG |
---|---|
0-100 km/h (s) | 9,0 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | turbodmychadlo |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1968 |
Kompresní poměr | 16,5:1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 81,0 x 95,5 |
Převodovka | šestistupňová dvojspojková |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 125/170 v 4200 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 350 při 1750 - 2500 ot./min. |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 220 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,8/5,1/6,1 |
Objem nádrže (l) | 60 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4838 |
Šířka (mm) | 1817 |
Výška (mm) | 1462 |
Rozvor náprav (mm) | 2761 |
Provozní hmotnost (kg) | 1515 |
Celková hmotnost (kg) | 2135 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1800 |
Zavazadlový prostor (l) | 565/1670 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 754 900 |
Cena testovaného vozu | 889 900 |