autoweb.cz > Škoda > Škoda Superb > Škoda Superb 2.0 TDI DSG 4×4
Škoda Superb 2.0 TDI DSG 4×4
Dynamika 6
Chování na silnici 7
Provozní náklady 8
Praktičnost 9
X-Factor 5
Celkové hodnocení 7
RADOSTI
Rozumné náklady; zůstatková hodnota; praktičnost; slušné řízení
STAROSTI
Tvrdá a nepoddajná jízda; málo místa vpředu; pomalá odezva dotykového displeje
O automobilu Škoda Superb se toho napsalo tolik, že ani nevím, jaké nové skutečnosti bych tu měl zjišťovat. To je, jako kdybych se teď odebral na plachetnici a jal se objevovat západní cestu do Indie… Na začátku jsem si řekl, že to ten týden nějak odjezdím a že se snad o tom ani nebude muset psát, protože Superb 2.0 TDI znají všichni. Ale to by, uznejte, byla trošku škoda.
Ovšem přeci tu jen něco nového je. Čtyřkolka v kombinaci s dieselem a automatem nebyla v nabídce mladoboleslavského výrobce od počátku a zákazníci si ji mohou objednávat teprve prvním rokem. Jak to tedy funguje?Dieselový motor 2.0 TDI všichni znají. V testovaném autě měl dostatečných 140 koní, ale ve světle dnešní doby už je to nejnutnější minimum. Těžký Superb sice rychlost nabírá ochotně, ale na dálnici už se mu akcelerovat příliš nechce. Dobrému dojmu z dynamiky ale pomáhá velkou měrou právě dvouspojková automatická převodovka se šesti rychlostmi. Řadí rychle a bez prodlevy, i když při rozjezdech a řazení není tak plynulá a jemná jako stejné skříně ve Volkswagenech nebo převodovka Powershift u Fordu.
Škoda Superb II fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Protože letošní středočeská zima neposkytuje moc prostoru k vyzkoušení funkce pohonu 4×4, nemohu posoudit, jak dobře Haldex reaguje. Asi je to ale v pořádku, protože při rozjezdech na štěrku se přední kola protočí minimálně a je cítit, že zadní náprava trakci pomáhá a k plnému připojení zadních kol nedojde se zpožděním a cuknutím. Na silnici se ale auto chová jako typická předokolka, rozhodně nečekejte, že vám při průjezdu zatáčkou bude Superb pohazovat zadkem jako Impreza nebo nejnovější Audi s pohonem quattro a sportovním zadním diferenciálem.
Tlačítka pod volantem Superbu jsou jen takovým příjemným rozptýlením, protože málokdy vás bude Superb motivovat k nějakému „sportování“. Řízení je sice příjemně tuhé a přesné s docela slušným odporem a vyvážením, ale dlouhé převisy a trochu rozhoupaný předek brání skutečné zábavě. Ačkoli je Superb velké auto, nezapomeňte, že je pořád postaveno na stejných základech jako Octavia nebo Golf.Dohledat podrobná technická data k modelům Škoda moc dobře nejde. Zajímalo mě totiž, jestli jsou převody čtyřkolky kratší než u vozů s pohonem pouze přední nápravy. Motor v dálničních rychlostech ale pracuje v docela vysokých otáčkách, takže by to teorii potvrzovalo, ale nemohu to dokázat přesnými čísly. Kratší převody by měly pomoci akceleraci, ale vyšší provozní otáčky poškodí spotřebu paliva. S testovacím autem jsem jezdil průměrně za 7,5 litru nafty na 100 km, jen mimo město a dálnice se mi podařilo dostat ukazatel spotřeby pod 6,5 litru na 100 km.
Mám trochu pocit, že Volkswagen Passat je v jízdním projevu mnohem dál a to srovnávání Superbu s Mercedesy je přehnané. Pokud se bavíte o místě na zadních sedadlech, tak možná, ale škodovácká „limuzína“ se v poddajnosti jízdy prémiovým vozům rovnat nemůže. Ale správně by to po ní nikdo ani neměl chtít. Pořád platí to, co pronesl prezident Klaus o minulé generaci: Superb drncá.
S tím místem vzadu je to také trochu problém. Na hlavu tu pro vysoké postavy prostoru moc není, sedáky by mohly být o trochu delší a také na to doplácí řidič a spolujezdec, kteří jsou jako by napasovaní pod palubní desku. Za volantem jsem si nemohl najít tak uvolněnou pozici jako v Octavii nebo Golfu. Měl jsem pocit, že sedím moc vysoko (i při maximálně spuštěné sedačce) a volant měl ne úplně optimální sklon. Ani kratší sedák pohodlí moc nepřidá.To všechno bych ale Superbu odpustil, nebýt velmi tvrdé a uskákané jízdy na horším povrchu. Podvozek auta je zbytečně tvrdý a také se na tom podepisují velké pneumatiky s nízkým profilem. Jsou nepoddajné, proto doporučuji na Superb nasadit co nejmenší možný průměr ráfků a pneumatiky s co největším možným profilem. Možná se tak zbavíte jemných vibrací v řízení a odskakování v zatáčkách.Kombinaci čtyřkolky, motoru 2.0 TDI a automatu DSG koupíte nejlevněji ve verzi Ambition za 854 900 korun. Ve verzi Elegance pak stojí bratru 910 900 korun. Když teď koukám do ceníku nového Volkswagenu Passat, vidím u motorizace 2.0 TDI (170 k) DSG 4Motion a výbavy Highline cenovku 850 400 korun. Ehm…
Chtělo by se teď napsat, že za podobné peníze si koupíte auto z prémiového segmentu, ale když si představíte, jak spadnou ceny mercedesů a bavoráků a jak dobře si naftové škodovky s pohonem 4×4 na našem trhu ojetin drží cenu, dává hned cenovka Superbu docela dost smyslu. Jenom se nemohu ubránit pocitu, že bude VW Passat přeci jen lepší… A hodnotnější.
Verdikt
Krom nepříliš poddajné jízdy na rozbité silnici lze těžko na Superbu 2.0 TDI 4×4 najít zásadní nedostatky. Jistě, jeho jízdní projev není tak vytříbený jako v případě prestižnějších aut (nebo v případě koncernových příbuzných), ale pravděpodobně máte pro tuhle velkou škodovku své důvody a já vám ji vymlouvat nebudu. Je to totiž jinak dobré a kvalitní auto, které si udrží vysokou hodnotu i do dalšího prodeje.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1968 |
Kompresní poměr | 16,0 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 81,0 x 95,5 |
Převodovka | šestistupňová automatická DSG |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry MacPherson |
Vzadu | nezávislé víceprvkové zavěšení |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | kotoučové |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 103 / 140 v 4200 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 320 v 1750 až 2500 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 85,1 |
0-100 km/h (s) | 10,7 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 204 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,8 / 5,2 / 6,2 |
Objem nádrže (l) | 60 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4838 |
Šířka (mm) | 1817 |
Výška (mm) | 1462 |
Rozvor náprav (mm) | 2761 |
Provozní hmotnost (kg) | 1645 |
Celková hmotnost (kg) | 2208 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 2000 |
Zavazadlový prostor (l) | 595 - 1700 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 574 900 Kč (1.4 TSI Active) |
Základní cena test. verze | 910 900 Kč (2.0 TDI 4x4 DSG Elegance) |