autoweb.cz > Škoda > Škoda Rapid > škoda rapid spaceback > Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI DSG (2014)
Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI DSG (2014)
Dynamika 6
Chování na silnici 8
Provozní náklady 9
Praktičnost 8
X-Factor 6
Celkové hodnocení 7.4
RADOSTI
Velmi nízká spotřeba; Praktický a dobře smontovaný interiér;
STAROSTI
Cukání převodovky; Vysoká cena
Tlak na cenu a zároveň maximální prostornost je na protáhlejším Rapidu patrný z mnoha úhlů. A z málokterého vypadá alespoň trochu přitažlivě. V Boleslavi si tyhle výtky vzali k srdci a naservírovali nám na stůl Spaceback, který má výrazně lepší proporce a společně s prosklenou střechou navazující až na víko zavazadelníku může vypadat docela pohledně.
Ano, může. To totiž není úplně náš případ, k testu jsme dostali obyčejně vyhlížející kousek ve stříbrné metalíze, který má schopnost ztratit se na parkovišti obchodního centra způsobem, že budete muset počkat až se všichni ostatní odeberou ke svým domovům.
Lákavější zevnějšek totiž tenhle konkrétní Rapid směnil za naftový čtyřválec 1.6 TDI kombinovaný se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG, který v ceníku tvoří vůbec tu nejdražší možnou kombinaci.
Stojí tedy ještě o kousek více, než vrcholný zážehový motor 1.4 TSI se 122 koňmi, taktéž spojený s dvouspojkovým automatem. Proto je trochu škoda, že se budete muset spokojit s výkonem 90 koní, silnější provedení se 105 koňmi dostanete jen v kombinaci s pětistupňovým manuálem.
Dynamika tomu odpovídá, stovku zvládne Spaceback za 12,1 sekundy (o dvě desetiny sekundy pomaleji než s manuálem), výhoda dvou stupňů navíc se neodrazila ani v maximální rychlosti, která je na chlup stejných 182 km/h. A aby toho nebylo málo, tak i tabulková spotřeba je o něco horší, v kombinovaném režimu je to ale pořád velmi líbivých 4,5 l/100 km.
Pomalým dojmem ale Rapid navzdory číslům nepůsobí. Rychlým však také ne. Díky dvěma převodovým stupňům navíc dokáže převodovka snáz sáhnout do těch správných míst. Má ale i své vady, při poskakování v kolonách nepříjemně cuká a otáčky motoru se snaží držet někdy až příliš nízko. A při svižnějším tempu zase odřazuje až příliš pozdě. Ve většině případů jsem tak se o řazení staral sám, musel jsem si ale několik dní zvykat na obrácené řazení – od sebe nahoru, k sobě dolů. Řazení pádly pod volantem Škoda nenabízí ani za příplatek. Škoda.
Pokud ale jedete pohodovým tempem a nikam se nehoníte, funguje velmi dobře. Změny stupňů probíhají rychle a nerušivě, takže je asi všechno v nejlepším pořádku. Pro jinou než uvolněnou jízdu by si totiž Rapid 1.6 TDI kupoval asi málokdo. V takovém režimu pak není potřeba příliš námahy dostat spotřebu k pěti litrům, standardně jsem se po městě pohyboval pod šest, při jízdě po městském okruhu ukázal palubní počítač 4,8 l/100 km.
Kratší zadní převis Spacebacku se projevuje uvolněnějším projevem zadní nápravy, která zamlátí až když koly vymetete opravdu hluboký výmol. Samotný podvozek má vláčnější projev než tomu bylo v minulosti, ovladatelnost auta ale nijak zásadně neutrpěla. V zatáčce si zadní náprava tu a tam odskočí, ale ani tady to není rozhodně tak špatné, jak by třídní příslušnost Rapidu napovídala.
To platí i pro interiér, kde se německá preciznost v českých rukou odrazila v bytelném smontování, Spaceback zkrátka nezavrže a nezavrže. A v té světlé kombinaci navíc vypadá vážně dobře. Než svými prsty prozkoumáte materiál palubní desky, může vám připadat i hodnotný, po chvíli ale zjistíte, že jsou to všechno jen tvrdé plasty. Což mně osobně nevadí, na palubní desku sahám jen při čištění, takže ať je třeba z betonu. Pokud však máte tendence odkládat svůj levý loket k oknu, bude vám vadit ostrá a tvrdá hrana dveřního obložení.
Jestli mi ale uvnitř něco přišlo opravdu nedomyšlené a cítil jsem z toho snahu o šetření, pak to bylo panoramatické okno. Respektive jeho clona z jemné síťoviny, která brání slunečním paprskům udělat vám z auta skleník, a jako taková splní svůj účel se stejnou úspěšností, jako neprůstřelná vesta z hedvábí. Navíc se skládá ze dvou částí, které nejsou mechanicky propojené, takže pro otevření nebo zavření té zadní musíte vlézt až na zadní sedadla. A to se za jízdy praktikuje vážně špatně. Alespoň myslím, nezkoušel jsem to.
V čem dovede být Rapid silný, je prostor pro odkládání všeho možného. Velká lahev s pitím se bez problémů vejde do dveří, pro mobilní telefon je zase připravený jednoduchý, ale účelný gumový držák. Šikovných řešení je tady spousta, některé dovedou být opravdu praktické, jiné už méně. Taková sada síťek v kufru a oboustranná podlážka je sice příjemnou, ale malou kompenzací za schod, který vznikne po sklopení zadních sedadel.
Ovládací prvky a vůbec všechna tlačítka jsou na místě, kam vás zpravidla zavede intuice, mají jasný a přesný chod a asi není nic, co by se na jejich adresu dalo vyčíst. To se dá jako přes kopírák vztáhnout i pro navigaci, která má možná malý displej a na dnešní dobu průměrné rozlišení, ale funguje rychle a … zkrátka funguje. Což u mnohých rozhodně nebývá samozřejmostí.
Zároveň se pomalu dostávám k tomu, co kolik stojí. Musím se přiznat, že jsem si při psaní v duchu některé nedostatky omlouval s tím, že “Rapid je přeci ten levný model”. V téhle konkrétní specifikaci ale už tolik levný není. Jak jsem psal v úvodu, naftový čtyřválec 1.6 TDI tvoří v kombinaci s převodovkou DSG vrchol nabídky.
S výbavou Ambition začíná na částce 433 900 Kč, kde se musíte spokojit s 15″ plechovými koly, dostanete ale klimatizaci, centrální zamykání, palubní počítač a přípravu pro rádio. Až výbava Elegance zahrnuje všechno podstatné, dostanete mlhovky, rádio Swing, litá kola, vyhřívání předních sedadel a tak dále. Zároveň vám ale z účtu zmizí 468 900 Kč. A tam testovaný kousek neskončil, já jsem se výbavu pokusil naklikat do konfigurátoru a dostal jsem se na částku 549 700 Kč.
Verdikt
Rapid Spaceback je velmi dobré auto, na kterém není snaha o šetření téměř vůbec vidět. Pravda, v testované specifikaci se ostatně za moc levný považovat ani nedá, a právě proto bych dal přednost některému z benzínových motorů, které nebudou ve výsledku o moc žíznivější, ale stáhnou cenovku do míst, kde má Rapid své zasloužené místo.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | vznětový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 |
Kompresní poměr | 16,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 79,5 × 80,5 |
Převodovka | sedmistupňová automatická, dvouspojková |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | zavěšení MacPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem |
Vzadu | kliková s vlečenými rameny |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením a jednopístovými plovoucími třmeny |
Brzdy vzadu | bubnové |
Pneumatiky vpředu | 215/40 R17 |
Pneumatiky vzadu | 215/40 R17 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 66 kW / 90 k v 4200 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 230 Nm v 1500–2500 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 70 |
0-100 km/h (s) | 12,1 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 182 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,6 / 3,9 / 4,5 |
Objem nádrže (l) | 55 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4304 |
Šířka (mm) | 1706 |
Výška (mm) | 1459 |
Rozvor náprav (mm) | 2602 |
Provozní hmotnost (kg) | 1280 |
Celková hmotnost (kg) | 1740 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 640 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1200 |
Zavazadlový prostor (l) | 415 / 1380 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 269 900 Kč (1.2 MPI) |
Základní cena test. verze | 433 900 Kč (1.6 TDI DSG, Ambition) |
Cena testovaného vozu | 549 700 Kč |