autoweb.cz > Škoda > Škoda Rapid > škoda rapid spaceback > Škoda Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG (2014)
Škoda Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG (2014)
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 6
Celkové hodnocení 7.6
Radosti
Dobrý pocit z řízení; solidní interiér; svižná dynamika; dostačující praktičnost
Starosti
Disproporce karoserie; pochybnosti o stylu bez paketu Style Plus
Ožehavost Škody Rapid v českých luzích a hájích dva roky po představení poněkud oslabuje, ovšem pohasnutí hospodských debat nyní zabraňuje nová karosářská varianta Spaceback. A hned na začátku pokládá jednu z nejtěžších otázek do diskuze – je to vlastně kombík, nebo hatchback?
Jedno je jisté, fastback to i přes skutečnost, že na své splývavé zádi nese název dnes již do jisté míry legendárního kupé let osmdesátých, určitě není. Nápovědou by mohl být pohled do tabulky rozměrů, oproti liftbacku se Rapid Spaceback poněkud srazil, a to o 180 mm na délku, z nichž jdou všechny na vrub zadnímu převisu. Zmenšil se tak i zavazadlový prostor, objemově z 550 litrů na
Karoserii bychom tedy měli, jdeme dál. Jakkoliv má liftback za úkol cílit především na laciné vozy francouzské a rumunské provenience ideálním poměrem praktičnosti, kvality a ceny, Spaceback směnil část své využitelnosti ve prospěch stylu. Ačkoliv je krása proměnnou zcela individuální, zabrnkat na stylovou notu se mu podle mého příliš nedaří, pokud si ovšem nepřiplatíte za kontrastní černé doplňky včetně skleněného víka kufru a panoramatického střešního okna v paketu Style Plus.
Červená barva Corrida za rozumný příplatek 4000 korun určitě stojí, od jisté disproporce z některých úhlů a vyšší světlé výšky však Spacebacku pomoci nedokáže. Mně osobně připadá splývavá karoserie nejhezčí zezadu, oblá záď je oproti odevzdanému výrazu ve tváři Rapidu zdařilá, zvláště se zmíněným prodlouženým prosklením víka kufru. Ten však testované auto nemělo.
Ovšem největší překážou ve vnímání Spacebacku jako stylovky je stigma levného auta, kterého se Rapid bude jen těžko zbavovat, především potom uvnitř. Interiér je strohý, ovšem jedná se o strohost spíše elegantní. Lacině vyhlížejícího vrchního panelu palubní desky si všimnete až po bližším pohledu a poklepání, dále už však interiér působí solidně.
Rozložení všech funkcí je příkladně ergonomické, chod a odpor ovladačů je vyvážený a příjemný jako v koncernových vozech vyšší třídy a celkově interiér působí, že byl sestrojený pečlivě. Dokonce i maličkost jako grafika displeje klimatizace působí příjemně svěžím dojmem. Malý centrální displej multimédií už má svoje nejlepší léta za sebou, jeho přehlednost a funkčnost je však stále na vysoké úrovni.
A nelze zapomenout ani na úpravu tlačítek stahování oken – konečně je na místě řidiče dostupné ovládání všech čtyř. Vnitřními rozměry, až na poněkud užší dojem na šířku, Spaceback dostává svému jménu a je prostorný. Jak už bylo řečeno, kufr je o plných
Proti pozici za volantem nelze nic namítnout, je široce nastavitelná a každý si jistě dokáže najít pohodlný posaz. Navíc všechny důležité ovládací prvky jsou sladěné do dobře fungujícího celku. Řízení, ač podle moderních trendů s elektrickým posilovačem, je dostatečně citlivé, dobře vyvážené s příjemným odporem a rychlostí převodu. Volant je navíc akorát velký a tenký, aby se dobře držel, ale zároveň byla všechna tlačítka na něm dostatečně velká a dobře po ruce.
Povedenou částí auta je také podvozek. I přes jednodušší konstrukci zadní nápravy s vlečnými rameny je jistý na každý povel volantem, na nerovnostech neodskakuje a v rychlých zatáčkách si dokáže držet působivou přilnavost. Po odstavení plynu se s ním dá zažít i slušná zábava, kdy lehce utáhne stopu a stabilizace zasahuje benevolentně. Velký podíl na dobrých jízdních vlastnostech má i nízká hmotnost jen 1150 kg bez řidiče, a z toho vyplývající přirozená lehkost, která autu propůjčuje nefalšovaný pocit agilnosti.
Celkově je tak ovladatelnost Rapidu Spaceback na poměry dotažená ve všech směrech a překvapivě řidičsky uspokojivá, přitom sladění tlumičů a pružin nekompromitovalo pohodlí na palubě. Podvozek si stále drží velkou míru poddajnosti a dokáže tak zprostředkovat uvolněnou jízdu i na rozbité silnici. Jediným rušivějším elementem je průchod hluku okolního prostředí dovnitř. Do kabiny sice jen zřídkakdy pronikají ostré rány od podvozku, nicméně aerodynamického svistu nebo valivého hluku si všimnete častěji.
Po dynamické stránce je motor 1.4 TSI dostačující, ale i právě díky lehčí konstrukci působí jeho 122 koní a 200 Nm svižným dojmem. Papírové údaje zrychlení na stovku za 9,4 sekundy a maximální rychlosti 203 km/h se řadí mezi průměr, projev motoru je však na dnešní dobu přeplňovaných jednotek přirozeně a zdravě znějící, nikoliv utlumený.
A nezklame ani po stránce ekonomické. Pokud se budete často oddávat řidičským choutkám, které jsou nad očekávání lákavé, i přes nižší zdvihový objem udělá přeplňování své a palubní počítač s chutí zobrazí klidně i více než dvanáctilitrovou spotřebu. Běžný provoz však znamená průměrných osm až devět litrů, mimo město potom lze každých sto kilometrů zdolat i za cenu méně než 6,5 litru benzínu.
Exkluzivně: to je nová Škoda Rapid RS!
Autonovinky | vydáno 24. 7. 2012
Zbývá už jen zmínit, na kolik pořízení Škody Rapid Spaceback 1.4 TSI o výkonu 90 kW vyjde. Nutno podotknout, že jedinou možnou převodovkou je dvouspojková skříň DSG, která působí v Rapidu poněkud nezvykle, řadí však tradičně rychle, mimo příležitostné škubnutí také hladce, a proti jejímu chodu nelze dále nic namítnout.
Nejlevněji lze Rapid Spaceback pořídit s motorem 1.2 MPI 55 kW (75 koní) ve výbavě Fresh Active za 269 900 korun, tedy stejně, jako verzi liftback. Nejlevnější Style Plus potom vyjde na 336 900 korun, a to s nejslabší verzí motoru 1.2 TSI o výkonu 63 kW (85 koní). Testovanou verzi poháněnou motorem 1.4 TSI 90 kW (122 koní) seženete nejlevněji za 428 900 korun, přičemž akční výbavy Fresh nejsou k mání. Ve výbavě Style Plus potom peněžence ulehčí o 478 900 korun.
Verdikt
Škoda Rapid Spaceback je příjemným autem. Dobře se řídí, je pohodlné a po stránce kvality mu toho není příliš co vytknout. Někoho by mohla zarazit o něco menší, avšak stále bohatě dostačující praktičnost. Pokud však hledáte „levný stylový kombík“, Rapid Spaceback poněkud naráží ve všech třech ohledech.
Zaprvé to docela není kombík (nýbrž kompaktní hatchback), zadruhé o jeho stylu lze diskutovat (zejména kvůli předsudkům a mírným disproporcím) a zatřetí (alespoň v této specifikaci) není vlastně ani moc levný. Přesto ale, pokud se dokážete přenést přes tyto skutečnosti, Rapid Spaceback toho celkem hodně nabídne.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1390 |
Převodovka | sedmistupňová dvouspojková |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | typu McPherson |
Vzadu | kliková s vlečnými rameny |
Pneumatiky vpředu | 215/45 R16 |
Pneumatiky vzadu | 215/45 R16 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 90 / 122 v 5000 |
Točivý moment (Nm) | 200 v 1500 - 4000 |
0-100 km/h (s) | 9,4 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 203 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,4 / 4,8 / 5,8 |
Objem nádrže (l) | 55 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4304 |
Šířka (mm) | 1706 |
Výška (mm) | 1459 |
Rozvor náprav (mm) | 2602 |
Provozní hmotnost (kg) | 1225 |
Celková hmotnost (kg) | 1685 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 610 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1200 |
Zavazadlový prostor (l) | 415 / 1380 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 269 900 Kč (1.2 MPI 75 k Fresh Active) |
Základní cena test. verze | 428 900 Kč (1.4 TSI 122 k Ambition) |