autoweb.cz > Testy automobilů > Srovnávací test > Škoda Rapid 1.2 TSI 105 k vs Renault Fluence 1.6 16V 110 k (2014)
Škoda Rapid 1.2 TSI 105 k vs Renault Fluence 1.6 16V 110 k (2014)
Pokud hledáte dostupné a nenáročné rodinné auto, jedním ze žhavých kandidátů je určitě i nová Škoda Rapid, která se za zhruba rok působení na českém trhu stala doslova hitem. Důkazem toho je pro nás i skutečnost, že si jej pořídili i lidé z našeho okolí. A když už jsme tou dobou měli v redakci na testování také faceliftovaný Renault Fluence, nedalo nám to a obě auta jsme postavili proti sobě. Nelze si nevšimnout, že mají dost společných znaků.
Názor na francouzský sedan jste si již mohli vyposlechnout ve videotestu, a pokud jste tak ještě neučinili, naleznete jej v odkaze výše. Ve zkratce můžeme z videotestu prozradit, že Renault dokáže uspokojit jen ty skutečně nenáročné, a z tohoto srovnání zase tolik, že má Škodovka ve všech ohledech navrch. Proč tomu tak ale je?
Začněme tím, čím zaostává. Přestože je design ryze subjektivní záležitostí, ohlasy kolemjdoucích potvrzují můj osobní názor, že je vzhled Fluence oproti Rapidu o něco zajímavější. Pokud bych měl některé z aut označit za elegantnější, vedle poněkud neforemné Škodovky by to byl určitě Renault.
A podobné je to i při pohledu dovnitř. Ve francouzském voze najdete více detailů, které se snaží rozbourat všední nudu, ať už se jedná o digitální budík, tvar tlačítek nebo křivky na palubní desce. Nutno ovšem uznat, že forma tu příliš nenásleduje funkci, ergonomie totiž klopýtá a změť různých materiálů a jejich zpracování není nejlepší. Jediné, co lze v interiéru Fluence označit za lépe vyřešené, je měkčená horní část dveří, na kterou když si položíte loket, nebude vás tlačit ostrá hrana jako v Rapidu.
V ostatních ohledech, ačkoliv se může zdát strohý, je interiér českého vozu propracovanější. Je poznat, že se ergonomii věnoval tým puntičkářů, a kromě masivu tvrdého plastu, ze kterého je odlita palubní deska, příliš nepoznáte, že sedíte v levném autě. Díky tvrdším sedadlům a jednoduchému volantu je pozice za volantem pohodlnější, nemluvě o příjemnějším ovládání. Řízení sice není tak upovídané jako sousedka na pavlači, ale je přesné a vyvážené, stejně jako typicky „koncernové“ řazení.
Především je však mnohem dospělejší podvozek. Umí držet jistou a přesnou stopu, příliš se nenaklání a když dojde na žhavější chvilku, je na něj spolehnutí. Přirozená nedotáčivost je stále přítomna, ale v normální a očekávatelné míře, navíc jde snadno vyřešit mírným ubráním plynu. Vedle Rapidu se podvozek Fluence kolébá, odskakuje a naklání, a hranice, kde začne být neotáčivý, leží velmi blízko. Může se zdát, že většina běžných uživatelů na tuto hranici nikdy nedosáhne, leč opak je pravdou. Ve chvílích, kdy se na podvozek potřebujete spolehnout, se Renaultu podlomí kolena.
Útěchou budiž alespoň nadmíru pohodlný podvozek, který přes nerovnosti proplouvá s ladností Francouzům vlastní. Jenže to, jak naladili podvozek čeští inženýři, také nelze označit za odbytou práci. Naopak si dali více záležet na ideálním kompromisu. Rapid je o něco tužší, jenže část této tuhosti šlo ve prospěch ovladatelnosti, stále však zbylo tolik, abyste si o podvozku nikdy nemuseli pomyslet, že je nějak nekomfortní. Je třeba brát v úvahu, že jsou obě auta stále z kategorie těch levných, takže ranám od podvozku se neubráníte úplně, ale v Rapidu je celkově jízda civilizovanější.
Dacia Logan vs Peugeot 301 – srovnání levných sedanů
Srovnávací test | vydáno 6. 6. 2013
Totéž platí i o pohonných jednotkách. Atmosférický motor 1,6 litru v Renaultu dává někomu, kdo se svojí láskou k autům zasekl někdy před patnácti lety, příslib návratu starých dobrých časů, jenže ve Fluence zůstalo jen to, na co by v 21. století bylo lepší zapomenout. Výkon 110 koní a točivý moment 151 Nm propůjčuje 1300 kg těžkému autu velmi vlažnou dynamiku, což dává najevo i svým utrápeným a hlučným projevem. Částečně jsou na vině krátké převody jen pětistupňové skříně, kdy při dálničním limitu motor točí dnes již archaické 4000 otáček.
Vedle toho motor 1.2 TSI ve Škodovce v silnější specifikaci o výkonu 105 koní a točivém momentu 175 Nm šestý rychlostní stupeň dostal, a je to jen ku prospěchu věci. Celkově je motor tišší, kultivovanější a příjemnější na poslech. Přestože dynamikou také neuchvátí, o více než sto kilogramů lehčí auto žene vpřed slušně. I spotřebou potěší o něco víc, nutno ale pamatovat, že jsou oba motory celkem náchylné na zacházení. Renault zvládne jezdit mimo město kolem šesti litrů, po dálnici za osm a ve městě do devíti litrů, motoru Škodovky potom ve všech režimech stačí o půl až jeden litr paliva méně.
Mohlo by se zdát, že alespoň při pohledu do kufru by mohl Fluence zabodovat, jenže ani tady nemá žádný pádný argument. Objem 530 litrů na Rapid nestačí o dva kýble, a přestože je do kufru Renaultu na poměry sedanů dobrý přístup (zejména díky velkému otvoru), je to právě výklopná záď, která dělá Škodovku praktičtější. Jak nakládání, tak převoz rozměrnějších předmětů bude díky nižší nakládací hraně a většímu vstupnímu otvoru snazší.
Zbývá už jenom poslední srovnání, a to cenové. Při využití financování může být Renault Fluence váš již za necelý čtvrtmilion, akční ceník potom nabízí základní Fluence za 264 900 Kč, tedy o pět tisíc levněji, než základní Rapid s motorem 1.2 MPI 75 k. Srovnatelné motorizace, které jsme postavili proti sobě i v tomto testu, si potom jsou o něco vzdálenější. Škodovka ve výbavě Fresh Ambition vyjde na 323 900 Kč, o něco málo lépe vybavený Renault na úrovni Life je potom o devět tisíc levnější (v současné akci o 39 000 korun), což už je znatelný rozdíl. Za kvality, které Rapid oproti Fluence nabízí, se vyplatí připlatit si, nakolik, to si musí už každý zvážit podle vlastních možností.
Verdikt
Pokud hledáte velké a nenáročné auto, Renault Fluence se základním benzínovým motorem může dávat smysl, ale jen do chvíle, dokud budete přehlížet existenci Škody Rapid, která je ve všech ohledech mnohem dotaženějším autem. Díky modernějšímu motoru, lépe odladěnému podvozku, lepší ovladatelnosti, funkčnější kabině a v neposlední řadě i větší praktičnosti. Zdá se tak, že univerzální odpověď při hledání velkého a levného rodinného auta bude znít, alespoň na nějaký čas, Škoda Rapid.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1197 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Pneumatiky vpředu | 185/60 R15 |
Pneumatiky vzadu | 185/60 R15 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 77 / 105 v 5000 |
Točivý moment (Nm) | 175 v 1550 - 4100 |
0-100 km/h (s) | 10,3 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 195 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,9 / 4,6 / 5,4 |
Objem nádrže (l) | 55 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4483 |
Šířka (mm) | 1706 |
Výška (mm) | 1461 |
Rozvor náprav (mm) | 2602 |
Provozní hmotnost (kg) | 1175 |
Celková hmotnost (kg) | 1635 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 580 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1100 |
Zavazadlový prostor (l) | 550 / 1490 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 269 900 Kč (1.2 MPI 75 k Fresh Active) |
Základní cena test. verze | 323 900 Kč (1.2 TSI 105 k Fresh Ambition) |