autoweb.cz > Škoda > Škoda Octavia > Škoda Octavia (výroba 1996 – 2010)
Škoda Octavia (výroba 1996 – 2010)
RADOSTI
Cenová dostupnost ojetin, velký zavazadlový prostor, příznivé ceny náhradních dílů a jejich dostupnost v druhovýrobě, povedené a úsporné naftové motory o objemu 1,9 litru, široká nabídka ojetin, dobré jízdní vlastnosti.
STAROSTI
Do roku 1998 nepříliš pohledná palubní deska, omezený prostor na zadních sedadlech, horší pružnost a vyšší spotřeba motoru 1.8 20V/95 kW, menší pružnost motorů 1.4/44 kW a 1.6/55 kW, do roku 2000 nižší účinnost světlometů.
První generace Škody Octavia, tedy první škodovky vyrobené pod taktovkou Volkswagenu, vyjela v roce 1996. Dnes jsou vozy této řady k mání i jen za pár tisícovek, vyplatí se ale sáhnout do kapsy o něco hlouběji a ušetřit si řadu problémů.
Nejlevnější ojetiny toho mají opravdu hodně za sebou. Nezřídka jde o bývalé vozy taxi, nebo si žádají poměrně nákladný servis (například výměna brzdových třecích segmentů spolu se spojkou a setrvačníkem apod.). Zde zkrátka platí „nechci slevu zadarmo“.
Je tedy lepší nehledat mezi nejlevnějšími ojetinami a vsadit na trochu dražší automobil – i tak bude jeho cena stále opravdu příznivá. Octavia první generace zkrátka zestárla a to se na cenách ojetých vozů musí odrazit.
Výjimkou je sportovně laděné provedení RS, u něhož cena v případě zachovalých kusů naopak začíná růst. „Er-eso“ pohání přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.8 T o výkonu 132 kW. V běžném provedení se tento dvacetiventilový motor dopovaný turbodmychadlem objevil s výkonem 110 kW.
Octavia RS má ale nejen nejsilnější motor z výrobní řady první generace, ale i tvrdší sportovní podvozek a několik optických změn. Poháněna jsou přední kola, ve výrobním programu automobilky byla ale i Octavia 4×4, ne však v provedení RS.
Pohon všech kol je u čtyřkolky řešen mezinápravovou spojkou Haldex, která připojuje kola zadní nápravy až při prokluzu předních kol. Zde lez pozorovat jasnou prodlevu, což není z hlediska chování za jízdy ideální. U druhé generace Škody Octavia se tato prodleva už nevyskytuje, což je dáno použitím Haldexu nové generace.
Interiér Octavie první řady doznal jasných změn už po dvou letech výroby, kdy byla původní ne moc pohledná palubní deska nahrazena novou. Nejprve se tak stalo u nejvyšší výbavy SLX, později se ale začala montovat do všech verzí.
Kritika často míří k prostoru na zadních sedadlech, kde je málo místa pro kolena cestujících (od roku 1998 je situace trošičku lepší díky vybraní opěradel předních sedadel). Přední část vozu nabízí prostoru dostatek a problém nebude ani se zavazadly, a to ani u verzí 4×4, kde si zástavba pohonu všech kol vybrala svou daň v podobě menšího zavazadelníku (má výš dno). I tak je jeho kapacita jistě dostatečná.
Karosářská verze liftback tak nabízí zavazadelník o objemu 528 litrů, v případě provedení 4×4 505 litrů. Praktičtější Octavia Combi má zavazadelník o objemu 548 litrů, v provedení 4×4 pak 522 litrů. Ani čtyřkolka se tedy rozhodně nemá za co stydět.
Dobrou volbou nejsou základní motorizace. V případě atmosférického dieselu 1.9 SDI/50 kW jednoznačně z důvodu nedostatku sil. Jinak jde o odolný motor, který při dobré údržbě potěší jak nízkou spotřebou, tak spolehlivostí.
Ani základní benzinové motorizace nelze doporučit z důvodu omezeného výkonu. Řeč je o osmiventilových agregátech 1.6i/55 kW a od roku 1999 1.4i/44 kW. Zejména čtrnáctistovka si v tomto ohledu nevede nijak dobře. Situace se o trochu zlepšila po modernizaci v roce 2000, kdy tyto osmiventily nahradil motor 1.4 16V/55 kW.
Velmi dobře si však stojí až benzinový osmiventil 1.6i disponující výkonem 74 či 75, Jde o povedený a velice oblíbený motor, a to jak díky příznivě spotřebě, tak spolehlivosti a dostačujícímu výkonu. Na trhu s ojetými vozy je hodně vyhledávaný.
Atmosférická osmnáctistovka o výkonu 92 kW nepotěší horší pružností a vyšší spotřebou, dvoulitr s výkonem 85 kW také spotřebou neosloví. Přeplňovaná osmnáctistovka 1.8 T/110 kW není špatnou volbou, ale vyloženě úspornou jízdu od ní nečekejte. Naopak velice úsporné a vyhledávané jsou turbodiesely 1.9 TDI.
Populární turbodiesely 1.9 TDI se pod kapotu Octavie první generace dostaly o výkonech 66, 74, 81 a 96 kW. Omezený, avšak pro mnohé motoristy i tak dostatečný výkon nabízí první z nich. Ostatní mají sil na rozdávání. Při dobré údržbě jde o spolehlivé pohonné jednotky, častěji se potýkají s vadnou váhou vzduchu, jejíž výměna je snadná a cenově dostupná.
Ojetá auta | vydáno 11. 12. 2011
Občas odejde turbo – dobrou prevencí je používání kvalitní olejů, případně vhodných aditiv. U nově pořízené ojetiny není od věci sundat olejovou vanu a přívod oleje k turbu i vanu důkladně vyčistit a pak teprve dát novou olejovou náplň a filtr.
„Některé ojeté Octavie s turbodieselem pod kapotou mají také dvouhmotový setrvačník na konci životnosti,“ upozorňuje Jindřich Topol, vedoucí výkupu AAA AUTO. Odcházející setrvačník prozradí typický klapot od spodu motoru, který utichne nebo změní zvuk po sešlápnutí pedálu spojky.
Kdo bude výměnu setrvačníku oddalovat, může motor znatelně poškodit. Narůstající vibrace totiž způsobí vůle na klice, což následně povede k utržení šroubů jejího uložení a ty si prorazí cestu ven z motoru. Investice do nového setrvačníku je tedy výrazně lepší a ve finále i levnější volbou.
Benzinové osmnáctistovky, atmosférické i přeplňované, častěji postihují potíže v podobě vadných zapalovacích cívek. Dvoulitrový agregát je zase znám zvýšenou spotřebou oleje i jeho úniky. U jednotky 1.6i/55 kW praská vlnovec výfuku (pružný člen pod motorem), koroze výfuku je běžná věc u všech motorizací.
„Objevují se vůle na předním příčném stabilizátoru, někdy se můžete setkat i s vytlučenými čepy přední nápravy,“ pokračuje ve výčtu známých potíží zástupce AAA AUTO. Důkladnou prověrku si zaslouží také brzdy, kde se někdy vlní brzdové kotouče z důvodu jejich nadměrného opotřebení.
„Nejedna Octavia má zatuhlé stěrače, proto je nezapomeňte vyzkoušet,“ nabádá Jindřich Topol z AAA AUTO. Kombíky mají někdy nadměrně opotřebené zadní tlumiče pérování, zřídka se vyskytují problémy s vnějším osvětlením. Známá je však koroze lemů blatníků a prahů. Důkladná prohlídka na zvedáku by měla být před koupí vozu samozřejmostí.
Ve zpětném zrcátku
1996 – uvedení liftbacku se zážehovými motory 1.6i/55 kW a 1.8 20V/92 kW a turbodieselem 1.9 TDI/66 kW.
1997 – nové pohonné jednotky 1.6i/74 či 75 kW a 1.9 TDI/81 kW.
1998 – uvedeno kombi, nový přeplňovaný dvacetiventilový motor 1.8 T/110 kW a atmosférický diesel 1.9 SDI/50 kW, nová palubní deska pro nejvyšší výbavu SLX (později pro všechny), zelené podsvícení přístrojů, vybrání v přední sedadlech pro kolena cestujících vzadu.
1999 – jednotka 1.8 20V nahrazena motorem 2.0i/85 kW, z úsporných důvodů na straně spolujezdce nově menší zpětné zrcátko, kombi nyní nabízeno také s pohonem 4×4 pomocí mezinápravové spojky Haldex, uvedeno luxusní provedení Laurin & Klement, nový základní motor 1.4i/44 kW.
2000 – modernizace, jednotky 1.4i a 1.6i/55 kW nahrazeny motorem 1.4 16V/55 kW, příchod sportovně laděného modelu RS s přeplňovaným dvacetiventilem 1.8 T/132 kW a pohonem předních kol.
2001 – nově také liftback i s pohonem všech kol, znovu zavedeno plnohodnotné pravé vnější zpětné zrcátko.
2002 – nový motor 1.9 TDI/96 kW se šestistupňovou převodovkou.
2003 – sportovně laděná verze RS nyní i v provedení kombi.
2004 – uvedena nová generace Škody Octavia, první řada zůstává ve výrobě s přídomkem Tour.
2005 – nový turbodiesel 1.9 TDI/74 kW.
2010 – na konci roku ukončení výroby Škody Octavia první generace.
Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošla Škoda Octavia první generace v roce 2001. Za ochranu posádky při nárazu vůz získal čtyři hvězdičky z pěti možných a za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal dvě hvězdy ze čtyř možných. Bezpečnost dětí v autosedačkách se tehdy ještě samostatně nehodnotila.