autoweb.cz > Škoda > Škoda Octavia už není nejprodávanějším modelem značky. Které auto ji sesadilo z trůnu?
Škoda Octavia už není nejprodávanějším modelem značky. Které auto ji sesadilo z trůnu?
V České republice se v roce 2021 zaregistrovalo 206 876 nových osobních automobilů kategorie M1, z nichž téměř 71 000 neslo značku Škoda. To představuje tržní podíl ve výši 34 %, který kopíruje stav z předcovidového roku 2019.
„Přes očekávatelný pokles si značka Škoda na svém domácím trhu vedla dobře a optimisticky hodnotíme i předpokládaný budoucí vývoj,“ hodnotí uplynulý rok Jiří Maláček, vedoucí českého zastoupení Škoda Auto.
„V pozitivní náladě nás drží i celkový počet objednávek, které jsme loni obdrželi. Za celý rok 2021 jich autorizovaní dealeři evidují celkem 107 000 a máme za sebou také nejúspěšnější měsíc všech dob, v září jsme objednávek zaznamenali téměř 13 000. To vše samozřejmě ovlivňuje dodací lhůty, které se zatím nezkracují, ale děláme maximum pro to, aby každý vůz byl konkrétnímu zákazníkovi doručen v nejkratším možném termínu,“ dodává Jiří Maláček.
Pozici jasného lídra českého trhu potvrzují i detailní statistiky jednotlivých modelů a segmentů. V první desítce nejprodávanějších vozů roku 2021 figuruje 7 modelů značky Škoda. Celému žebříčku vévodí Fabia, která se po letech znovu dostala na místo bestselleru. Drží téměř osmiprocentní podíl a loni zaznamenala 15 450 registrací jako absolutně nejprodávanější model v České republice.
Na druhé pozici se nachází Octavia s více než 14 000 registracemi a téměř 7% podílem na celkových prodejích. V absolutním pořadí dále následuje třetí Kamiq (10 453 registrací) s více než 5% tržním podílem. Škoda Karoq obsadila s 9 671 registracemi 5. místo. Hned za ní se seřadily modely Scala (8 632 registrací) a Kodiaq (6 250 registrací). Na 9. příčce se umístila Škoda Superb s 5 205 registracemi, což představuje téměř 3 % tržního podílu.
K tomuto úspěchu pomohlo především portfolio neustále inovovaných vozů Škoda. V loňském roce došlo k omlazení SUV modelů Kodiaq a Karoq, ve velkém stylu vstoupila na trh i nová generace hatchbacku Fabia na nové platformě MQB.
Oblíbenosti se vozy s okřídleným šípem na kapotě těší i u soukromých zákazníků. Hned tři z pěti nejprodávanějších vozů na rodné číslo sjíždějí z linek mladoboleslavské automobilky. Nejoblíbenějším modelem značky Škoda mezi retailovou klientelou je s 6% podílem městské SUV Kamiq, s 5 % podílu ho následují modely Fabia a Karoq.
Značka Škoda se i chopila pozice lídra a udávala tón i v segmentu vozů na elektřinu. Celkem umístila na český trh 832 bateriových elektromobilů z celkového počtu 2393. Jednoznačně nejprodávanějším elektromobilem roku 2021 se stal model Škoda Enyaq iV se 738 exempláři, přičemž počet objednávek dosáhl téměř 1 100.
Dalších 94 kusů loni přidala Škoda zásluhou svého minivozu CitigoeiV. To stačilo na 5. místo mezi bateriovými elektromobily, přestože výroba tohoto modelu byla ukončena a po většinu loňského roku se pouze doprodávaly skladové zásoby.
Na poli elektrifikovaných vozů sklízí značka Škoda úspěchy i v segmentu plug-in hybridních vozidel. Modely Superb iV (640 registrací) a Octavia iV (407 registrací) drží dohromady přes 31 % tržního podílu a udržují si citelný náskok před konkurencí v kategorii PHEV. České zastoupení mladoboleslavské automobilky zaznamenalo rovněž výrazný úspěch v tendru Komerční banky, které dodá v následujících měsících 131 kusů elektrického SUV.
Autorizovaným partnerům Škoda Auto se dařilo i oblasti poprodejních služeb. Průchody servisem meziročně stouply o 1,2 % a balíčky tzv. předplaceného servisu dokonce o 6,2 %. Zástupci automobilky to prezentují jako důkaz důvěry zákazníků v know-how a transparentní účtování nejrozsáhlejší servisní sítě v České republice.
Do roku 2022 vstupuje značka Škoda ve skvělé kondici s nejširším modelovým portfoliem všech dob. Analytici očekávají růst trhu o 4 %, což znamená, že by se v Česku mělo prodat zhruba 215 000 nových osobních automobilů.
Škoda Auto Česká republika by chtěla udržet tržní podíl kolem 34 % a zaregistrovat přibližně 73 000 vozů. Z toho by asi 1400 mělo připadnout na elektromobil Enyaq iV, jehož prodejům má pomoci nová karosářská varianta Coupé. Ta bude uvedena na český trh na jaře letošního roku.