Škoda Octavia už není nejprodávanějším modelem značky. Které auto ji sesadilo z trůnu?

Na výroční konferenci v pražském Karlíně zhodnotil Jiří Maláček, vedoucí českého zastoupení automobilky Škoda Auto, bilanci za rok 2021. Navzdory pandemii koronaviru a narušeným dodavatelským řetězcům v automobilovém průmyslu považuje uplynulý rok za úspěšný. Výsledný počet registrací se zastavil na čísle 70 946 nových vozů. Pozitivní je také skutečnost, že se podařilo udržet tržní podíl na úrovni 34 %, což je stejný výsledek jako v posledním předpandemickém roce 2019.
skoda-octavia-2020-1280-0c-1100x618.jpg Zdroj: Škoda

V České republice se v roce 2021 zaregistrovalo 206 876 nových osobních automobilů kategorie M1, z nichž téměř 71 000 neslo značku Škoda. To představuje tržní podíl ve výši 34 %, který kopíruje stav z předcovidového roku 2019.

„Přes očekávatelný pokles si značka Škoda na svém domácím trhu vedla dobře a optimisticky hodnotíme i předpokládaný budoucí vývoj,“ hodnotí uplynulý rok Jiří Maláček, vedoucí českého zastoupení Škoda Auto.

„V pozitivní náladě nás drží i celkový počet objednávek, které jsme loni obdrželi. Za celý rok 2021 jich autorizovaní dealeři evidují celkem 107 000 a máme za sebou také nejúspěšnější měsíc všech dob, v září jsme objednávek zaznamenali téměř 13 000. To vše samozřejmě ovlivňuje dodací lhůty, které se zatím nezkracují, ale děláme maximum pro to, aby každý vůz byl konkrétnímu zákazníkovi doručen v nejkratším možném termínu,“ dodává Jiří Maláček.

Pozici jasného lídra českého trhu potvrzují i detailní statistiky jednotlivých modelů a segmentů. V první desítce nejprodávanějších vozů roku 2021 figuruje 7 modelů značky Škoda. Celému žebříčku vévodí Fabia, která se po letech znovu dostala na místo bestselleru. Drží téměř osmiprocentní podíl a loni zaznamenala 15 450 registrací jako absolutně nejprodávanější model v České republice.

Na druhé pozici se nachází Octavia s více než 14 000 registracemi a téměř 7% podílem na celkových prodejích. V absolutním pořadí dále následuje třetí Kamiq (10 453 registrací) s více než 5% tržním podílem. Škoda Karoq obsadila s 9 671 registracemi 5. místo. Hned za ní se seřadily modely Scala (8 632 registrací) a Kodiaq (6 250 registrací). Na 9. příčce se umístila Škoda Superb s 5 205 registracemi, což představuje téměř 3 % tržního podílu.

K tomuto úspěchu pomohlo především portfolio neustále inovovaných vozů Škoda. V loňském roce došlo k omlazení SUV modelů Kodiaq a Karoq, ve velkém stylu vstoupila na trh i nová generace hatchbacku Fabia na nové platformě MQB.

Oblíbenosti se vozy s okřídleným šípem na kapotě těší i u soukromých zákazníků. Hned tři z pěti nejprodávanějších vozů na rodné číslo sjíždějí z linek mladoboleslavské automobilky. Nejoblíbenějším modelem značky Škoda mezi retailovou klientelou je s 6% podílem městské SUV Kamiq, s 5 % podílu ho následují modely Fabia a Karoq.

Značka Škoda se i chopila pozice lídra a udávala tón i v segmentu vozů na elektřinu. Celkem umístila na český trh 832 bateriových elektromobilů z celkového počtu 2393. Jednoznačně nejprodávanějším elektromobilem roku 2021 se stal model Škoda Enyaq iV se 738 exempláři, přičemž počet objednávek dosáhl téměř 1 100.

Dalších 94 kusů loni přidala Škoda zásluhou svého minivozu CitigoeiV. To stačilo na 5. místo mezi bateriovými elektromobily, přestože výroba tohoto modelu byla ukončena a po většinu loňského roku se pouze doprodávaly skladové zásoby.

Na poli elektrifikovaných vozů sklízí značka Škoda úspěchy i v segmentu plug-in hybridních vozidel. Modely Superb iV (640 registrací) a Octavia iV (407 registrací) drží dohromady přes 31 % tržního podílu a udržují si citelný náskok před konkurencí v kategorii PHEV. České zastoupení mladoboleslavské automobilky zaznamenalo rovněž výrazný úspěch v tendru Komerční banky, které dodá v následujících měsících 131 kusů elektrického SUV.

Autorizovaným partnerům Škoda Auto se dařilo i oblasti poprodejních služeb. Průchody servisem meziročně stouply o 1,2 % a balíčky tzv. předplaceného servisu dokonce o 6,2 %. Zástupci automobilky to prezentují jako důkaz důvěry zákazníků v know-how a transparentní účtování nejrozsáhlejší servisní sítě v České republice.

Do roku 2022 vstupuje značka Škoda ve skvělé kondici s nejširším modelovým portfoliem všech dob. Analytici očekávají růst trhu o 4 %, což znamená, že by se v Česku mělo prodat zhruba 215 000 nových osobních automobilů.

Škoda Auto Česká republika by chtěla udržet tržní podíl kolem 34 % a zaregistrovat přibližně 73 000 vozů. Z toho by asi 1400 mělo připadnout na elektromobil Enyaq iV, jehož prodejům má pomoci nová karosářská varianta Coupé. Ta bude uvedena na český trh na jaře letošního roku.

24.1.2022 8:28| autor: Hugo Kottás | zdroj: Škoda

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist