Škoda Fabia S2000 se představí na Rally Bohemia v barvách z roku 1974
autoweb.cz > reportáž > Škoda Octavia RS očima rallyového závodníka Johna Hauglanda
Škoda Octavia RS očima rallyového závodníka Johna Hauglanda
Jméno John Haugland je nesmazatelně spjato s domácí automobilkou Škoda, se kterou tento bývalý norský závodník spojil větší část své profesionální kariéry. Tu započal roku 1966, pamětníci si jej ale určitě nejjasněji vybaví za volantem Škodovky, se kterou se dal dohromady v roce 1971. Největší úspěchy sesbíral ve Škodě 130 RS, která také patří k jeho nejoblíbenějším autům vůbec.
Závodů Mistrovství světa v rally se účastnil celkem dvaatřicetkrát, čtyřikrát byl v Top 10 a různých soutěží národních šampionátů vyhrál ve své třídě celkem 106, samozřejmě nejčastěji za volantem Škodovky. K České republice má velmi vřelý vztah, nejen kvůli tomu, že třikrát vyhrál Barum rallye, v letech 1976, 1979 a 1980, ale především proto, že tu strávil nemalý kus svého života.
V současné době se věnuje především své vlastní zimní rallyové škole, kterou prošly takové hvězdy jako Petter Solberg, Richard Burns, Alister McRae, Mark Higgins a další. Značnou část života se věnoval také vývoji závodních aut, kdy se vlastníma rukama podílel na množství soutěžních Škodovek.
Helmu pověsil na hřebík roku 1990, to však nebrání tomu, aby zůstal s naší automobilkou silně spjat i po ukončení kariéry. Kromě toho, že má doma v garáži poslední ze závodních „stotřicítek“, kterou si nechal zrestaurovat přímo ve Škodovce, jezdí v soukromí novou Škodou Octavia Combi 2.0 TDI 4×4.
Na otázku, zda ho za ta léta rychlá auta ještě neomrzela, John Haugland odpovídá, že se stále ještě rád projede rychle. Ovšem nikoliv na veřejných silnicích, vlastně ani ne tak docela na uzavřeném závodním okruhu, ale nejraději si hraje na svém vlastním hřišti, tedy sněhové aréně v norském městě Geilo, asi 300 km severozápadně od Osla.
Reportáž: Snow Driving Lungau 2014
Reportáže | vydáno 21. 1. 2014
Nás ale víc zajímalo, co si myslí novém „eresu“. A jelikož jsme jednu Škodu Octavii Combi RS 2.0 TSI měli zrovna po ruce, neváhali jsme a posadili jsme jej za volant. „S Octavií RS jsem jezdil už několikrát a pokaždé mě dokáže překvapit, jak je to rychlé auto,“ odpovídá na otázku, zda je to stroj, který ho baví řídit.
„Co mi však vadí, že nejde zcela vypnout stabilizace (pouze omezit v režimu ESC Sport – pozn. red.), takže bych si toho s autem moc neužil, především na sněhu,“ říká na vysvětlenou, proč není vrcholná Octavia tou, která mu stojí v garáži. „Připadá mi, že se v RS sedí o něco výš, než bych si představoval, ale jinak je pozice za volantem skvělá,“ doplňuje na adresu auta.
Chvíli ještě diskutujeme na téma ideální pozice za volantem a překvapují mě důvody, proč John Haugland rád sedává jinak, než je všeobecně považováno za správné. „Mám raději o něco víc položené opěradlo, abych v autě tak trochu ležel, a i když nemám úplně pevně opřená záda, mnohem důležitější pro mě je větší prostor na máchání rukama. Řekl bych, že je to starý zvyk ze Škody 130 RS, ve které se sedělo podobně, což bylo naprosto příšerné, navíc ještě s volantem uchyceným hodně naplocho, ale nedalo se s tím nic dělat.“
Zajímám se ještě, jestli holduje víc manuální, nebo dvojspojkové převodovce, zda preferuje větší mechanické propojení s autem, nebo ho okouzlila efektivita moderních technologií. A odpověď je opět diametrálně odlišná, než jakou jsem očekával, resp. její zdůvodnění: „Určitě mám raději manuál, ale především kvůli tomu, že je auto s manuálem lehčí a cítím, že je také o něco vyváženější. I tak relativně drobný rozdíl, jako 20 kg na převodovce, je v zatáčkách dost znát.“
Škoda Octavia Combi RS 2.0 TSI (2014)
První jízda | vydáno 11. 7. 2014
Náš rozhovor už bohužel musíme ukončit, jelikož Johna tlačí čas a další program. Na pořadu dne má ještě prohlídku po Praze, kterou zná snad lépe než rodilí Pražáci, a posezení se starými přáteli nad vychlazeným pivem. Nakonec ještě dodává, že pivo a ženské tu máme stejně nejlepší, a loučí se roztomilou frází „pěkný holky“, jedinou, kterou si za ta léta pořádně zapamatoval.