autoweb.cz > Škoda > Škoda Octavia > Oblíbený českých kombík se už 10 let nevyrábí, mezi ojetinami je stále hitem
Oblíbený českých kombík se už 10 let nevyrábí, mezi ojetinami je stále hitem
Škodovky to měly na domácím trhu vždycky lehčí, než vozy konkurence. Octavia I přitom není výjimkou. Domácí motoristy uchvátila obřím zavazadelníkem, moderní výbavou i líbivým a nadčasovým vzhledem, a to natolik že třeba omezený prostor pro kolena cestujících na zadních sedadlech většinu zájemců o Octavii neodradí. Na trhu s ojetými automobily nyní Octavia první řady představuje nabídku se zajímavým poměrem cena-užitná hodnota, navíc ji umí opravit kdejaký garážista. I proto se stále těší velkému zájmu motoristů.
To potvrzují i data společnosti Aures Holdings, provozovatele sítě autobazarů AAA Auto, podle nichž se jen v loňském roce prodalo 625 vozů Škoda Octavia první generace. I přesto, že nejmladší kusy tohoto ikonického modelu mladoboleslavské automobilky letos slaví deset let od ukončení výroby. Jejich průměrná cena za posledních deset let klesla o 73 000 korun na současných 65 000 Kč. Průměrné stáří je dnes 16 let s nájezdem přes 210 000 km. Údaje vyplývají z pravidelné statistiky trhu, kterou sestavuje AAA Auto každý měsíc.
První generace Škody Octavia se ale začala vyrábět už v roce 1996. Nejstarší jeté novodobé octavie tak mají výrazně více roků, než je průměrné stáří ojetin v ČR, a se dají nejolítanější kusy pořídit i za méně než 20 000 Kč. Přesto se i tato auta těší pozornosti motoristů, což je dáno jejich pověstí a právě cenovou dostupností. Velké plus představuje vyhlášený velký zavazadelník, minusem je naopak velice omezený prostor v oblasti kolen cestujících sedících na zadních sedadlech.
Oblíbenost první Octavie potvrzuje i Petr Vaněček, provozní ředitel sítě AAA Auto: „Už od svého uvedení na trh je Octavia první generace stálicí v hledáčku zákazníků. Zejména v dnešní době, kdy nikdo pořádně neví, jak se situace kolem pandemie bude dále vyvíjet, je to vcelku levná a servisně nenáročná investice do dopravního prostředku, který za roky své přítomnosti na trhu prokázal nesporné kvality.“
Oproti roku 2010, kdy po čtrnácti letech výroba jedničkové Octavie končila, se jich v Áčkách v loňském roce prodalo o 1514 méně. Ubývá i nejoblíbenější motorizace 1.9 TDI, která byla v roce 2010 zastoupena v 58% případů, v loňském roce se jich prodalo jen 45%.
Mezi motoristy je právě motorizace 1.9 TDI velmi oblíbená díky své velice nízké spotřebě nafty a spolehlivosti. Zájemci o benzinový motor pak nejraději volí silnější osmiventilovou šestnáctistovku, která pracuje s výkonem 74 kW a taktéž se těší vysoké spolehlivosti. Naopak atmosférický motor 1.8 20V má nevalnou pověst plynoucí z vysoké spotřeby a menší ochoty jít za plynem. Jeho přeplňované provedení je velice svižné, na druhou stranu ale mnohdy před nutnou repasí turbodmychadla.
Přeplňovaná osmnáctistovka se montovala v silnějším provedení také do sportovně laděné verze Octavia RS, která se dnes už stává cílem sběratelů. Za zmínku stojí také možnost zvolit Octavii s pohonem všech kol. Pohon 4×4 je zde řešen Haldex spojkou, která v tehdejší době ještě neměla současné kvality, což se projevuje v citelném zpoždění připojení kol zadní nápravy, při prokluzu předních kol. Octavia první generace prostě nebyla jen liftback nebo kombi, a právě proto dokáže i dnes oslovit celou řadu motoristů.