Škoda Octavia I a 8 jejích nejčastějších poruch

Jedničková Octavia je hrdinou českých silnic. Pro mnohé z nás, kteří jsme si k ní vytvořili osobní vztah, jde o více než jen obyčejné auto. Jde o spolehlivého parťáka, který si získal srdce mnoha motoristů. Ale bohužel i tento oblíbený model má své mouchy, se kterými se řidiči mohou setkat.

Elektroinstalace

Poměrně častým problémem je nefunkčnost elektrické kabeláže. Materiály se v průběhu let přirozeně opotřebovávají, poškození se pak může projevovat na různých částech vozidla. Mezi nejčastější problémy patří špatné fungování stahování okének, ale i zamykání a otevírání kufru. Nefunkční elektroinstalace vám dokonce může dělat problémy i při tankování, jelikož neumožní otevřít víčko nádrže. To ale naštěstí můžete vyřešit manuálně, díky páčce pod obložením kufru.

Stahování okýnek

Elektronické stahování okýnek u Octavií je kapitola sama o sobě. Chyba totiž nemusí být pouze v elektronice. Mnohdy je na vině prasklý plastový vodící spouštěč, který lze naštěstí poměrně snadno vyměnit. Problém může spočívat i v rozbitém motorku, který zajišťuje pohyb okna. A to už vůbec nemluvíme o nutné výměně stahovacího mechanismu okna či těsnění skla.

U stahování okýnek se lze setkat také s poruchou samotného tlačítka stahování oken. Pokud se vám to přihodí, opět stačí vyměnit jednu součástku a otevírání oken bude již fungovat, jak má. Ačkoli motor auta je v podstatě nesmrtelný, jiné součástky bohužel neodolají zubu času.

Poskakující stěrače

Další náchylnou součástkou jsou stěrače. Po čase se plynulé stírání oken změní v nepříjemné poskakování gumy po skle. Nakonec ale stěrače přestanou fungovat úplně. Chyba není v gumové části, ale v samotném mechanismu – zatuhne vlivem koroze. Pokud stěrač trochu popostrčíte, měl by se znovu rozběhnout. V takovém případě lze problém vyřešit, pokud vyčistíte hřídelky od rzi a nečistot. Případně může být problém i ve zmíněné elektrice či pojistkách.

Rozbité budíky

Pokud jste hrdým majitelem Octavie vyrobené před rokem 2000, možná už jste se setkali s tím, že se ručičky budíků občas zblázní a přestanou ukazovat. Mnohdy to trvá jen pár sekund a poté ručičky zase naskočí. Ale počítejte s tím, že jednoho dne už fungovat nezačnou. Může za to přehřívání čipu, který je špatně umístěný. U aut vyrobených po roku 2000 už tento problém není, v modernizované verzi byl totiž přidán pasivní chladič.

Hřeben řízení

Hřeben řízení patří mezi bezpečnostní prvky a prvky řízení vozidla. Z toho důvodu doporučujeme  poruchy řešit v autorizovaném servisu. Poruchy hřebenového řízení mohou zahrnovat několik  charakteristických problémů, které mají vliv na funkčnost a bezpečnost řízení.

1.       Zasekávání volantu

Poruchám se nevyhýbá ani volant. Je-li jeho otáčení náročné a máte pocit, že je zejména při startování ztuhlý, nastal čas na výměnu hřebene řízení. K poruše dochází opotřebením a čím dříve se do výměny pustíte, tím dříve bude vaše řízení zase pohodlné.

2.      Velká  vůle při točení volantem

Z důvodu opotřebení částí řízení může docházet ke snížení přesnosti řízení.

3.      Únik kapaliny

Únik kapaliny ven ze systému posilování řízení může způsobit nedostatečný tlak v systému, co může mít za následek problémy s řízením.

4.      Koroze a opotřebení

V důsledku dlouhodobého používání bez správného servisování vozidla může dojít k poškození kulových  kloubů a dalších kritických komponentů.

Hlavní příčinou poruch je nejčastěji intenzivní používání kombinované s nesprávným a nedostatečným servisem vozidla. Mezi časté problémy patří také vniknutí vody, které může mít za následek korodování a poškozování komponentů řízení. Poruchy řízení by jste neměli podceňovat a řešit je co nejdříve.

Spínací skříňka

Poruchu spínací skříňky poznáte velmi snadno. Při nastartování vám motor chcípne, a to bez jakéhokoliv vašeho přispění. Důvodem je porucha spínací skříňky. Motor přestane běžet kvůli tomu, že je přerušeno napájení zapalování a vstřikování paliva. Nejčastěji se tato porucha projeví hned při nastartování a motor bezdůvodně chcípne několikrát za sebou. Poruchy spínací skříňky mohou mít  různé příčiny.

Příčiny poruch spínací skříňky

  • Opotřebení a koroze: dlouhodobé používání vozidla bez správného servisování má za následek opotřebení kontaktů a mechanismů. Zároveň v důsledku vniknutí vlhkosti může dojít ke selhání elektrických spojení. Často sa jedná o zoxidované kontakty.
  • Nesprávná instalace spínací skříňky: může mít za následek problémy s funkčností spínací skříňky,  j. nemusí být možné otočit klíčem.

Charakteristické poruchy spínací skříňky

  • problémy s nastartováním, které mohou být způsobené opotřebováním kontaktů,
  • vypínání elektrických systémů (světla, stěrače, rádio…) a jejich nefunkčnost: opotřebované kontakty mohou způsobovat vypnutí nebo reset elektrických zařízení,
  • zamknutí volantu a následné zamezení pohybu vozidla.

Motorek zadního stěrače

Při jízdě za deště jsou stěrače nezbytnými pomocníky a napomáhají vám mít co nejlepší přehled o silničním provozu. Bohužel ani oblíbeným Octaviím se poruchy motorku zadního stěrače nevyhýbají.

Časté poruchy motorku zadního stěrače:

  • Nefunkční motorek: může docházet k úplné nebo částečné přerušované nefunkčnosti motorku v důsledku zlomených nebo poškozených vodičů a konektorů.
  • Skřípání nebo hluk: způsobují nejčastěji opotřebovaná ložiska, případně sa může jednat o zablokované převody.
  • Nedostatečný tlak vody: jako důsledek poškození čerpadla ostřikovače.

Základem pro vyřešení problému je správné určení příčiny, t. j. diagnostika za účelem správné opravy. Častými příčinami poruch motorku zadního stěrače jsou koroze, opotřebení a zadřená oska motorku zadního stěrače. Zadřenou osku stěrače ve většině případů stačí demontovat, vyčistit přípravkem na odstranění rzi a promazat.  V ojedinělých případech může jít o nesprávnou instalaci. V případě, že sa jedná o elektronickou závadu, tak se nevyhnete výměně celého motorku.

Protiblokovací brzdový systém

Závažnější komplikací u Octavie první generace je závada na ABS, tj. protiblokovací brzdový systém. Na vině mohou být různé příčiny. Pokud se vám rozsvítí kontrolka, možná bude stačit vyměnit jeden ze snímačů otáček kola. Případně za tím může být nefunkční pojistka. Ale může se stát, že přestane fungovat celý systém, oprava je pak náročnější. Výhodou ale je, že autodíly Octavia jsou dobře dostupné a spoustu věcí dokážete vyřešit i svépomocí.

Ačkoli se najdou nějaké vady, které jsou pro jedničkovou Octavii typické, zpravidla se objevují až po spoustě najetých kilometrů. Jde o velmi praktické auto, které dokáže dlouho sloužit. A právě proto si získalo takovou oblibu.

19.9.2024 4:31| autor: Komerční prezentace

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist