autoweb.cz > Škoda > Škoda Octavia > octavia combi > Škoda Octavia Combi RS 2.0 TSI (2014)
Škoda Octavia Combi RS 2.0 TSI (2014)
Dynamika 9
Chování na silnici 9
Provozní náklady 8
Praktičnost 10
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8.8
Radosti
Kombinace rychlosti a praktičnosti; upřímná zábava za volantem
Starosti
Nemožnost za den alespoň jedno nepotkat
Se Škodou Octavia RS jsem jezdil už mnohokrát. Už tomu bude skoro rok, co jsme ji proháněl po jedné z nejlepších silnic světa, rumunském průsmyku Transfagarasan, a stále tu jízdu nemohu vytlačit z hlavy. Ze silnice samotné jsem si toho příliš neodnesl, ten den panovalo snad nejhorší počasí, jaké jsem kdy za volantem zažil, ale přesto jsem se pobavil. Ereso je totiž vážně zábavné auto.
I ve srovnání se svými konkurenty, kterých má celou řadu. Přestože mluvit o Octavii RS jako o hot-hatchi může někomu jít trochu proti srsti, faktem je, že do této kategorie víceméně přirozeně spadá, ačkoliv nemá useknutý zadek. Výkony, pohonem, cenou a celkovým pojetím. Pokud koukáte po rychlém, zábavném a praktickém autě, které je dostupné po všech stránkách, mezi Golfem GTI, Astrou OPC, Méganem R.S. nebo třeba cee’dem GT či Leonem Cupra zkrátka Octavia RS chybět nemůže.
Mezi rychlými kombíky má však o hodně snazší život, protože většina jich kope vyšší ligu. Těch vyloženě dostupných na trhu zase takové množství není, a tak se výběr protivníků zužuje prakticky jen na Ford Focus ST kombi a Renault Mégane Grandtour GT220. S nimi vede ereso nerovný souboj, alespoň soudě podle toho, kolik jsem jich za téměř rok, co se prodává, potkal. Není dne, abych alespoň jedno nezahlédl. Naproti tomu estéčko potkávám jediné, a to oranžový novinářský kousek, natož kombíka, a gétéčka jsem viděl možná dvě?
Škoda Octavia Combi RS prostě táhne. Jednak proto, že je to prostě škodovka, na což slyší především její uctívatelé, a zadruhé proto, že je to dobré auto. Dobré sportovní auto – což naopak nesnesou její odpůrci. S Octavií RS jsem toho najezdil už mnoho za různých podmínek v různých verzích, a s čistým svědomím mohu prohlásit, že se do toho auta pokaždé upřímně těším.
Nejvíce do jeho nejsyrovější podoby, která je jako bonus zároveň také nejlevnější, tedy s benzínovým dvoulitrem o výkonu 220 koní a točivém momentu 350 Nm a manuální šestistupňovou převodovkou. Stejná specifikace, jakou jsem jezdil naposledy (a můžete ji sledovat ve videotestu), jenom s karoserií kombi, na mě vyšla i tentokrát. Takže o kolik je kombík odlišný než liftback?
O moc ne, vlastně po nasdnutí se hned cítím jako doma. Stále se tu skvěle sedí, nízko, s útulným pocitem obležení palubní deskou. Ideální pozici si najdou i dlouháni, volant jde široce nastavit a vše padne perfektně do ruky. Volant je větší, tenčí a především geometrický přísně kulatý, přenášející slušnou porci informací od kol, s vyváženým odporem a dobře odladěným variabilním převodem. Řazení je typicky sterilní, ale krátké, tuhé a přesné, pedály přesně rozmístěné na dokonalé meziplyny, včetně briskně reagujícího plynu (alespoň ve sportovním režimu), tuhé, dobře dávkovatelné brzdy a příjemně tvrdé spojky.
Nuance jsem nepoznal ani při prvním průjezdu zatáčkou. Vlastně bych musel přesednout přímo z jednoho auta do druhého, abych měl šanci si něčeho všimnout. S odstupem několika měsíců od doby, kdy jsem naposledy řídil liftback, se totiž musím spoléhat jen na roztříštěné vzpomínky. Kombík ale ve mně zanechal velmi podobný pocit, zvláštní v tom, že mi vůbec nepřipadá, jako bych řídil kombík.
V zatáčkách jakoby zapomenu na to, že za sebou vláčím ten velký kufr, celé auto mi najednou připadá o půl metru kratší, a užívám si s ním takové hot-hatchové zábavy ze staré školy. Protože tak zkrátka jezdí. S lehkým, nikoliv přežíravým apetitem po zatáčkách, kdy je přece jen na nájezdu stále mírně nedotáčivé, v oblouku po ubrání plynu ale krásně utáhne stopu, po celou dobu však zůstává dobře vyvážené.
Reportáž: Nová Škoda Octavia RS a nejlepší silnice světa
Reportáže | vydáno 8. 8. 2013
Podvozek je také stále znatelně tuhý, avšak poddajný, schopný udržet auto při zatížení klidné a sebejisté a filtrovat nerovnosti bez typického bouchání, které je nesportovním verzím vlastní. Pořád u mě převládá pocit, že má RS nejlépe odladěný podvozek ze všech Octavií, který není tak křečovitě tvrdý a zároveň je díky lepšímu odhlučnění komfortnější.
Motor, jak já se ho stále nemohu nabažit. I když vím, že jeho zvukový projev je umělý a neupřímný, v kombinaci s velmi lineárně podanými výkony, lačností po otáčkách a naléhavým, řízným zabarvením na samotném vrcholu dokáži tuto skutečnost přejít mávnutím ruky. Delikátní odladění motoru také dokáže zakrýt i mírný výkonový deficit, ale opět bych rád připomenul, že se jako slabost jeví skutečně pouze na papíře.
Praktičnost je kapitola sama pro sebe, kterou už snad není potřeba poněkolikáté znovu opakovat. Slova o velikosti kufru tak vypustím z toho důvodu, že bych byl velmi nerad, kdyby se vše točilo jen kolem tohoto tématu, a zavazadlový prostor by tak na sebe upínal až příliš pozornosti. Nechtěl bych totiž, aby tento text degradoval k tomu, že je Octavia RS jen rychlý kombík. Není tomu tak. Je totiž něco víc. Určitě není perfektním sportovním autem, ale tím, jak věci dělá, je na správné cestě.
Našel jsem nějaké chyby? Vlastně jen maličkosti, ale o to víc mne zaujaly. Tak třeba rychlosti větráku klimatizace nejsou v přímé posloupnosti, někde tuším kolem třetího stupně se klimatizace přepne do pro mě záhadného režimu, snad automatického. A poté, co zaparkujete/vyparkujete a na zpátečku rozezníte parkovací senzory, hlasitost audia se nevrátí na původní úroveň. Také s vypnutým zapalováním nefunguje ovládání rádia na volantu.
Škoda Octavia RS na motorové brzdě: jaký má skutečný výkon?
Reportáže | vydáno 27. 1. 2014
Malichernosti, ale nečekal bych, že takovéhle detaily uniknou koncernovému týmu puntičkářských ergonomů. Všiml jsem si toho už na jiných škodovkách, ale nikdy nebyl prostor se o tom pořádně rozepsat. Nebohé ereso to tak teď trochu schytalo. A ještě je tu jedna věc, kterou si však odnese právem. Osobně by mi vadilo, že jich po silnicích jezdí tolik.
Také bych si přál Performance paket z Golfu GTI, především samosvorný diferenciál. Ten elektronický se totiž s předními koly stále trochu pere, a dokáži si představit, o kolik by bylo ereso se samosvorem výbušnější a celkově mechaničtější auto. Deset koní navrch bych klidně oželel. Uvidíme, ale spíš to vypadá tak, v automobilce chystají verzi s výkonm 280 koní. Chtělo by to také lepší sedačky, ty s pevnou hlavovou opěrkou možná vypadají mohutně, ale ve skutečnosti jsou chabé a nemám v nich hřejivý pocit pevného objetí. A vypínatelnou stabilizaci, prosím. Dokáži se pobavit i bez ní, ale myslím, že nemožnost ji zcela deaktivovat auto v očích škarohlídů poněkud degraduje.
Verdikt
Mezi hot-hatchi se Škoda Octavia RS umí přihlásit o slovo a nabídnout svůj pohed na téma, jak má vypadat rychlé, zábavné a praktické auto, mezi dostupnými rychlými kombíky potom prakticky vede monolog. Konkurence postupem času odpadává a žádná moc nepřibývá, takže je jen otázkou času, jak dlouho si bude mladoboleslavský kombík užívat mezi českými chalupáři téměř výsostného postavení.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1984 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | typu McPherson |
Vzadu | víceprvkové zavěšení |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | kotoučové |
Pneumatiky vpředu | 225/40 R18 |
Pneumatiky vzadu | 225/40 R18 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 162 / 220 v 4500 - 6200 |
Točivý moment (Nm) | 350 v 1500 - 4400 |
0-100 km/h (s) | 6,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 244 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,7 / 5,3 / 6,2 |
Objem nádrže (l) | 50 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4685 |
Šířka (mm) | 1814 |
Výška (mm) | 1452 |
Rozvor náprav (mm) | 2680 |
Provozní hmotnost (kg) | 1447 |
Celková hmotnost (kg) | 1938 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 720 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1600 |
Zavazadlový prostor (l) | 610 / 1740 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 631 900 Kč (RS 2.0 TSI 220 k) |
Základní cena test. verze | 666 900 Kč (Combi RS 2.0 TSI 220 k) |