autoweb.cz > Škoda > Škoda Octavia > Škoda Octavia Combi 2,0 FSI
Škoda Octavia Combi 2,0 FSI
Říct, že tohle auto je jedním z nejdůležitějších na českém trhu, není vůbec nadsázka. Nejvíce se prodá Fabií, ale Octavia není příliš pozadu a vzhledem k dvounásobné ceně a vyšší kategorii představuje opravdu významnou a v jistém smyslu i důležitější část trhu. Zatímco na západ od nás jí chválí hlavně za vynikající poměr mezi hodnotou a cenou, u nás platí to samé, ale navíc s patřičnou dávkou patriotismu a hrdosti, která jí staví pod mikroskop národního zájmu. Které jiné auto se na špionských fotkách dostane na první stránku hlavních deníků?
Škoda Octavia II fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Jestli znáte předchozí Octavii, což se u většiny národa v různé formě předpokládá, interiér té nové vám bude dělat velkou radost, bez ohledu na dobře míněně výtky na kvalitu některých plastů (vnitřní madla na dveřích jako jeden příklad za všechny). I když je vnější design více modernizací než novým směrem, pocit z interiéru a v podstatě i z celého auta během jízdy vám hned napoví, že jde o jiné a hlavně lepší auto. Ani jednou vás třeba nenapadne, že tohle je české auto ve smyslu nějaké zastaralosti nebo ochuzenosti ve stylu Favoritu nebo Felicie. Naopak, zpracování sedaček, přesnost ovladačů na palubní desce, hladkost šestistupňové převodovky, vzhled přístrojů, ale i přesnost výroby karosérie a celkový dojem z jízdy ho posouvají před řadu značek, které u nás ještě donedávna platily za víc jen proto, že byly takzvaně ze západu. Pochopíte, proč v zahraničí dostává všechny ty ceny.
Zadní sedačky lze po snížení hlavových opěrek jednoduše sklopit dopředu a do prostoru o objemu 1620 litru lehce naskládáte na délku třeba i několik horských kol, i když praxe bude určitě mnohem originálnější než propagační materiály.
Motor se projevuje specifickým způsobem a jeho charakteristiku nelze jednoduše odbýt obvyklým klišé o hladkém a jemném chodu. Ano, plynule se vytáčí a ve středních otáčkách je dostatečně silný, pokud nemáte příliš vysoká očekávání, ale výkon s tím nemá nic společného. Když zvednete kapotu, na volnoběh připomíná jeho břinkot více turbodiesel než benzín a za jízdy při plné zátěži se v jeho tónu naopak pamatuje rozervaný chrapot tříválcové Fabie, nebo i malé díry ve výfuku, chcete-li. Tyhle jemnosti jsou přirozeně skryté pod klasickým většinovým zvukem vytáčeného čtyřválce, ale když nastražíte uši, jsou tam.
Škoda Octavia III fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Na dálnici, kde bude Octavia v hojně obsazované roli firemního auta jistě trávit hodně času, je zvuk motoru při obvyklých rychlostech do 160 km/h jen jednou z nevtíravých kulis. Rychlosti kolem 180 km/h dokáže také dlouhodobě držet, ale vzhledem k vyšší spotřebě to nemá velký význam.
Motor se vytáčí se až k sedmi tisícům otáček, přes které ho omezovač pozvolným zastavováním nepustí. Je pružný a pokud se trochu snažíte, tak i opravdu hospodárný (spotřeba se pohybuje mezi sedmi až třinácti litry na sto), ale není pochyb o tom, že pro většinu zákazníků bude v mnoha ohledech poutavější dvoulitrový turbodiesel, který má o deset koní nižší výkon, ale mnohem silnější točivý moment. Jisté je, že s turbem a dalšími padesáti koňmi navrch budou jízdní projevy příští Octavie RS opravdu atraktivní.
O nově získané rozvážnosti podvozku, dané zejména víceprvkovou zadní nápravou, jste už toho určitě slyšeli dost. Faktem je, že s tímhle autem se našich rozbitých silnic obávat nemusíte a ani ve vysoké rychlosti se na hrbolech a dírách neprojevuje nijak nepřátelsky. Vlastně je tak dobře utlumené a bezpečné, až máte pocit, že není možné se s ním dostat do limitních situací. To je samozřejmě klamný dojem a skutečnost je spíše taková, že do osmdesáti procent jeho schopností je dobré a až na mdlý pocit z volantu (či dobře utlumený, vyberte si) se pěkně řídí. Nad tuto hranici ale nemá cenu se s ním vydávat, protože vám nic přesvědčivého nenabídne. Není to BMW ani Ford, aby vás k tomu lákalo, ale spíše opravdu příjemné a střízlivé auto s trochu civilnějším hodnotovým žebříčkem.
Benzínový dvoulitr jede dobře a lineárně, tak plynule, až se vám začne zdát, jestli není absence nějakého výkonového skoku v otáčkách na škodu. Na druhou stranu jeho charakter přesně zapadá do celku auta, které je zrovna takové. Ve všech směrech kvalitní, pohledné, ale zároveň nepřekvapující. Rozumné, to je to správné slovíčko.
Marek Nastoupil
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Škoda Octavia Combi 2,0 FSI |
---|---|
0-100 km/h (s) | 9,4 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec 1984 cm3, dohc |
Zdvihový objem (cm3) | 1984 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 150 koní při 6000 ot/min |
Točivý moment (Nm) | 200 Nm při 3500 ot/min |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 212 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | město 10,3/mimo město 5,7/kombinovaná 7, |
Rozměry a hmotnosti | |
Provozní hmotnost (kg) | 1325 |
Zavazadlový prostor (l) | 0.1 |
Ceny | |
Základní cena modelu | od 619 900 Kč |