autoweb.cz > Cestování autem na dovolenou a do zahraničí > cesta do chorvatska > cesta do chorvatska aktuálně > Škoda Octavia 2.0 TDI (2013)
Škoda Octavia 2.0 TDI (2013)
Dynamika 8
Chování na silnici 4
Provozní náklady 9
Praktičnost 10
X-Factor 1
Celkové hodnocení 6.4
RADOSTI
Pěkný, prostorný a ergonomicky dobře řešený interiér; povedený motor; velmi slušná dynamika; rozumná spotřeba
STAROSTI
Jízdní komfort a celková kultivovanost na jiné než dokonale hladké silnici.
Automobilka Škoda je naším pohledem specifická a jako automobilový novinář se člověk musí svým způsobem vymezit, nebo přesněji řečeno zaujmout jakýsi referenční bod, ze kterého bude na modely značky nahlížet. To proto, že jde o domácí značku, která logicky patří k tomu nejsledovanějšímu a také nejpublikovanějšímu na našich stránkách. Píšeme o ní, protože vy si o ní chcete číst.Abych to shrnul, nejsme nekritickými obdivovateli škodovek, ale také na nich záměrně nehledáme negativa z touhy po senzaci či čtenosti, domníváme se, že vozy Škoda vždycky patřily k tomu lepšímu, co si člověk mohl za své peníze koupit, a i když možná neoplývaly charakterem a originalitou, vždy jsme se v nich cítili dobře.
Už jsme o tom psali u testu nové Škody Octavia 1.2 TSI a tady to zmíníme opět, naším pohledem nová Škoda Octavia nenavázala na vynikající jízdní vlastnosti předchůdce, i přes to, že je na nové platformě a lehčí konstrukci. Těžko říct, zda za to může laciné řešení zadní nápravy, to nicméně dokážeme asi obhájit názor, že dřív bývala Škoda Octavia příjemnějším autem.
Nejvíc jsem si toho všiml právě při srovnání nové a staré Octavie, o kterém si brzy přečtete. Nechci tady spekulovat nad tím, jestli je rozhodnutí umístit do velkého auta segmentu C (které se snaží konkurovat i vozům z vyšší třídy) laciné a jednoduché řešení zadní nápravy pomocí vlečených ramen a zkrutné příčky výsledkem koncernové politiky nebo samotné automobilky Škoda. To je mi upřímně jedno, ale to rozhodnutí zkrátka nepovažuji za dobré.Tak velké auto s tak silným motorem si rozhodně zaslouží pokročilejší zadní nápravu a i když můžete namítat, že je nové auto lehčí, nic to nemění na tom, že je to pořád těžký (1330 kg v základní výbavě) a především dlouhý stroj. Už jsem to napsal u dvanáctistovky, u které by se to ještě dalo s přimhouřenýma očima pochopit, že tohle řešení zadní nápravy kazí jízdní komfort a přenáší do interiéru nepříjemné klepání a vibrace, které se k Octavii rozhodně nehodí. Velmi tím trpí kultivovanost, tím spíše, že dvoulitrový diesel je silnější motor a značně to otupuje dynamické schopnosti jinak velmi povedené pohonné jednotky.
Dynamické měření
Tak si o schopnostech motoru pojďme povědět více. Na mosteckém testovacím polygonu bylo sucho, takže se dají podmínky přirovnat k ideálním. Na stovku se Octavia 2.0 TDI dostala za 8,2 sekundy (automobilka udává 8,5 s) a i pružné zrychlení ukazuje, že s tímto motorem se rozhodně nejedná o pomalé auto. Z 50 na 80 km/h na trojku zrychlila Octavia za 3,29 s a na čtyřku za 5,52 sekundy. Z 60 na 100 km/h na čtyřku pak akceleruje za 6,67 s.
Brzdy jsou slušné a vedle dobrého citu v pedálu mají výdrž. Ze 100 km/h auto zastavily na 37,78 m, což není sice úplně špičkový výsledek, ale je akceptovatelný. A co okruh? S časem 34,87 sekundy se Octavia 2.0 TDI řadí mezi Hondu CR-Z a Ford Mondeo 2.0 EcoBoost. Z pohledu řidiče ale není zajíždění rychlých časů na kolo kdovíjaká zábava, i když je auto na kvalitním asfaltu velmi schopné.
Nové auto má mnohem rychlejší převod řízení a tužší nastavení podvozku, takže na naprosto hladké silnici působí nyní Škoda Octavia 2.0 TDI čipernějším dojmem, je dokonce snad živější a nadšenější než minulá Octavia RS TDI. Jenže stačí najet na trochu horší asfalt a hned se to všechno pokazí. Podvozek je moc tuhý, zadní náprava se klepe a auto se vždycky podivně rozkývá ze strany na stranu a dokonce má i na dálnici a v mírně vyjetých kolejích problémy se směrovou stabilitou.Na testovaném autě pneumatiky 225/45 R17 chápu, ale ani ty nepřispívají ke komfortu, protože nedokáží drobné nerovnosti odfiltrovat tak dobře jako gumy s vyšším profilem. Já jsem nedokázal akceptovat tuhé nastavení podvozku, které se k pojetí auta vůbec nehodí. Tohle není sporťák a rozvážné pohupování a naklánění by mi rozhodně nevadilo. Určitě bych byl ochoten i překousnout malinko pomalejší reakci na povel volantem či větší přesuny váhy v zatáčkách, vždyť s tímhle autem se „sportovně“ jezdit nebude tak jako tak.
Škoda Octavia III fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Ani nastavitelné jízdní režimy toho moc nezmění, protože podvozek je pořád ve stejném nastavení, změní se jen reakce na plyn a tuhost řízení, a to velmi nepatrně. Mě osobně nejvíc vyhovovalo to základní nastavení, protože i tak reaguje Octavia na povely plynu příjemně a volant je velmi dobře vyvážený. Řízení se vážně povedlo a i protože se nepohybujeme v kategorii aut jako je Toyota GT86, je trochu otupělá zpětná vazba to poslední, co bych měl kritizovat. Škodovka se i přes to na zatočené silnici vede velmi přesně a jistě.
Abych jenom nekritizoval, jsou tu samozřejmě i velmi pozitivní skutečnosti. Interiér vypadá skutečně dobře, skoro až prémiově. Mně se tahle německá strohost a uhlazenost líbí a především mě těší, že Škoda nezapomněla na promyšlenou ergonomii a už jen to, že je všechno na správném místě bude spoustě lidí, kteří přesedají z Octavie druhé generace, vyhovovat. Rychle si na auto zvyknou a budou se tu cítit jako doma.
Líbí se mi i to, jak se v autě sedí a dokonce mne bavily detaily, které jsou mi jindy vcelku ukradené. Doslova jsem si hrál s novým displejem navigace s velmi hezkou grafikou a rychlejšími reakcemi, za který by se nemusela stydět ani limuzína Audi A8 tak před jedním dvěma roky. A vlastně by se za něj nemusela stydět ani dnes.A jak už bylo napsáno, místa je v autě královsky a pokud řidič sedí normálně a nemá položenou sedačku, za něj si sedne i vzrostlý jedinec. Snad jen ty zadní sedáky by mohly být delší nebo aspoň s lepší oporou stehen. Kufr je samozřejmě ohromný a i když se zavíráním toho obrovského víka může mít třeba drobná žena problémy, ráda to přehlédne s vědomím, že dovnitř naloží neuvěřitelné množství věcí. Kdo potřebuje kombíka?
A tím se pomalu dostáváme k uživateli, který možná pravděpodobně vůbec nebude řešit, jakou nápravu vzadu vlastně nová Octavia má. Možná si řekne, že to trochu víc drncá, ale vůbec jsem se nedivil kamarádovi, který Octavii 2.0 TDI minulé generace měl a o nové řekl, že se mu moc líbí a že „je taková sportovnější“. Líbily se mu rychlé reakce na pokyny volantem a přímo se rozplýval nad motorem, který je podle něj „nejlepší tédéíčko, se kterým kdy jezdil“.
Podlě mě je tohle zjištění asi mnohem důležitější, než co napíše nějaký motoristický pisálek, který je zhýčkaný dieselovými osmiválci v Range Roverech a ovladatelností Caymanu R na okruhu. Já prostě obyčejná auta logicky vnímám jinak, když každý týden jezdím jedním až třemi různými auty. Všímám si také hloupostí a naopak často přehlížím důležité věci, které se třeba týkají praktičnosti. I když, teď s malým dítětem a rodinou si všímám už i těch – nebo si to aspoň myslím.
Zarazilo mne ale, že některé funkce v autě postrádají smysl nebo logiku. Například mi palubní počítač pořád nabízí nějaké ECO-Tipy. Jedu chvíli na čtyřku 52 km/h a už mi to dává ECO-Tip, abych řadil nahoru, tak tedy zařadím a motor se začne dusit v nízkých otáčkách. Otevřu si střešní okno a zase další ECO-Tip, že to zvyšuje spotřebu. Tak proč sem střešní okno dávají, když to zvyšuje spotřebu? A několikrát mě vyloženě naštvala navigace, která mi sice řekla, že v Opavě je bouračka a že se v Liberci opravuje ulice Fučíkova. Ale proč mi nemůže říct, že je kvůli nehodě aktuálně zablokovaný provoz na R1? Tak jsem si aspoň užil půl hodiny v koloně a nemohl vystát systém stop/start, který se často nechá nachytat a po rychlém rozjezdu motor zhasne. A když jsem si ho vypnul, tase jsem dostal ten ECO-Tip, abych používal systém stop/start…Nebudu zastírat, že za 589 900 korun (nejvyšší výbava Elegance) je Škoda Octavia 2.0 TDI velmi schopné a praktické auto. Má plnou bezpečností výbavu, sama umí zaparkovat a naložíte do ní celou rodinu na cestu do Chorvatska nebo kamkoli jinam. I nižší stupeň výbavy Ambition za 539 900 korun má všechny nutnosti, takže by mohl těm, kteří koukají na rozpočet trochu víc, stačit. Předražená Octavia rozhodně není, pokud beru v potaz to, kolik se toho do ní vejde, že s přehledem jezdí za 5,8 litru nafty na 100 km (mimo město i pod 5 litrů na 100 km) a jak jezdí.
Dovedu si ale představit, že řidiči, kterým záleží na způsobu, jakým auto jezdí, budou hledat u nové Octavie 2.0 TDI něco, co jim auto nedokáže v plné míře nabídnout. řekl bych, že v této kategorii se už nosí poněkud vytříbenější jízdní projev a i když dělá Octavia spoustu věcí velmi dobře nebo i lépe než nejbližší konkurence, kultivovanost na horší silnici a samotný jízdní komfort jí prostě ubírá body v celkovém hodnocení. body. Už to není jednoznačná volba, pokud tápete při výběru, a říkáte si, že když nevíte, tak že Octavií nesáhnete vedle.
Verdikt
Ještě nikdy se mi nestalo, aby měl z nové škodovky tak rozporuplné pocity, tohle je vůbec poprvé, kdy se spousta drobných chyb a přešlapů spojila v poněkud zvláštní kombinaci nepochopení a rozčarování. Neříkám, že je nová Octavia 2.0 TDI špatné auto, ale už nejezdí tak dobře, jak jsme byli zvyklí. Zvláštní mix tvrdosti a nepoddajnosti z ní udělal uživatelsky nepříliš komfortní a příjemné auto na dlouhé cestě i krátkých projížďkách. Doufejme, že se to během času, třeba při faceliftu, zlepší, každopádně pokud jsem dřív mohl s klidným svědomím doporučit Škodu Octavia 2.0 TDI jako bezchybnou volbu, tak teď říkám, že to má konkurence vedle nové generace o mnoho snazší.
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
Podmínky při testu | sucho, 13°C |
0-100 km/h (s) | 8,2 |
50-80 km/h na x.stupeň (s) | 3,29 s (3. st.) |
100-0 km/h (m) | 37,78 |
Spotřeba v testu (l/100km) | 5,8 |
Čas na kolo (s) | 34,87 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1968 |
Kompresní poměr | 16,2 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 81,0 x 95,5 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry MacPherson, stabilizátor |
Vzadu | vlečená ramena, torzní příčka |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | kotoučové |
Pneumatiky vpředu | 225/45 R17 |
Pneumatiky vzadu | 225/45 R17 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 110 / 150 v 3500 - 4000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 320 v 1750 až 3000 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 112,8 |
0-100 km/h (s) | 8,5 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 218 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,0 / 3,6 / 4,1 |
Objem nádrže (l) | 50 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4659 |
Šířka (mm) | 1814 |
Výška (mm) | 1461 |
Rozvor náprav (mm) | 2686 |
Provozní hmotnost (kg) | 1330 |
Celková hmotnost (kg) | 1880 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 660 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1600 / 1800 |
Zavazadlový prostor (l) | 590 - 1580 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 334 900 Kč (1.2 TSI 86 k Active) |
Základní cena test. verze | 589 900 Kč (2.0 TDI Elegance) |