autoweb.cz > Škoda > Škoda Octavia > Škoda Octavia 1.4 TSI Elegance
Škoda Octavia 1.4 TSI Elegance
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
koda Octavia je známa snad každému, proto se místo hodnocení gigantického kufru, možná trochu nudného, ale rozhodně kvalitního interiéru a solidního dílenského zpracování pojďme rovnou podívat na to nejdůležitější – motor.
Škoda konečně může pod kapotu svých modelů nabízet i to nejmodernější z koncernových skladů, důkazem budiž nová Škoda Yeti, která disponuje dokonce tím nejnovějším. Dočkala se i Octavia, jejíž nabídka motorizací se rozrostla jak o dieselovou šestnáctistovku se vstřikováním common-rail o výkonu 105 koní (má stejný výkon, jako předpotopní tédéíčko, budiž mu země těžká…), tak i o benzínový motor 1.4 TSI s přeplňováním, který se nám tak líbil pod kapotou Volkswagenu Golf. A ten právě nyní vyzkoušíme.
Škoda Octavia II fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Škoda Octavia sice nedisponuje jeho nejvýkonnější variantou, která může posílat na přední kola až 160 koní (to zřejmě proto, aby neparazitoval v prodejích na docela populární motorizaci 1.8 TSI o stejném výkonu). Musí se spokojit s výkonem 122 koní. Na papíře se to možná zdá jako málo, ale ve skutečnosti je takový výkon na Octavii více než dostatečný, pokud nemáte potřebu ostatním účastníkům provozu ukazovat svoji třídní nadřazenost.
V úvodu jsem napsal, že tahle Octavia 1.4 TSI je lepší než všechna tédéíčka dohromady, tak nyní musím toto – pro mnohé z vás jistě velmi kontroverzní – tvrzení dokázat.
Důkaz první: výkony a jejich podání
Skutečně se může podle tabulkových předpokladů zdát, že 122 koní je na Octavii málo, že s takovou čtrnáctistovkou se budete muset pohybovat pouze v poslední třetině otáčkoměru, aby vás nepředbíhaly nehybné předměty. Jenže podívejte se na údaj točivého momentu. Celých 200 Nm je k dispozici od 1500 ot./min. a neklesne pod tuto hodnotu až do 4000 ot./min. Zařaďte trojku a Octavia začne nabírat rychlost více než přesvědčivě. Nekoná se žádná přílivová vlna točivého momentu, která zase o pět set otáček později opadne. Motor táhne lineárně až za 5000 ot./min a spíše máte dojem, že Octavii pohání slušný atmosférický dvoulitr. Dostat se s tímto motorem za hranici dobrých mravů (i na dálnici) je překvapivě snadné.
Důkaz druhý: kultivovanost
Na to, že motoru pomáhá přeplňování, je velmi klidný, tichý a uhlazený, podobně jako správně odladěný šestiválec. Do kabiny nepřenáší nepříjemné vibrace a o jeho činnosti se přesvědčíte jen díky otáčkoměru. Ani ve vysokých otáčkách motor nezhrubne a neobtěžuje posádku hlukem. Tady vítězí proti dieselu na plné čáře.
Škoda Octavia III fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Důkaz třetí: jízdní vlastnosti a ovladatelnost
To, že nad přední nápravou nesedí hroch, ale spíš kolibřík, se projevuje především tím, že Škoda Octavia 1.4 TSI zdatně odolává nedotáčivosti. Všichni znáte ten stav, kdy těžký dieselový motor nakonec přemůže snahu předních pneumatik a vás ponechá v zatáčce na milost či nemilost stabilizačnímu systému, pokud je tedy tento přítomen. S benzínovou čtrnáctistovkou můžete stejný úsek projíždět mnohem rychleji, až si budete lámat hlavu nad tím, jestli tenhle podvozek nastavil někdo z Boleslavi… Pak je tu řízení, které působí mnohem přirozeněji než u těžkého dieselového bratra. A je dokonce lepší, než v nedávno testovaném Audi A4 Allroad. Vážně.
Důkaz čtvrtý: peníze
Ve výbavě Elegance stojí Škoda Octavia 1.4 TSI 525 900 korun. Dieselovou Octavii 1.9 TDI s nižším výkonem koupíte sice „jen“ o 4000 korun dráž, ale proč byste to, proboha, dělali? Nový diesel 1.6 TDI se vstřikováním common-rail stojí o 20 000 korun víc, ale má také nižší výkon (o 17 koní) a jen pětistupňovou převodovku. K benzínovému motoru 1.4 TSI si navíc můžete přikoupit (za masivních 60 000 korun) sedmistupňovou převodovku DSG, ale podle našich zkušeností ji můžeme jen doporučit. Řadí totiž přesně, hladce, rychle a z motoru dokáže dostat maximum – a ještě pomůže spotřebě a emisím.
Aha, spotřeba… Pokud jezdíte normálně, u pumpy nebudete muset zastavovat příliš často, protože více jak 8 litrů benzínu si Octavia 1.4 TSI nevezme (snažte se a jedete za sedm). I při častém využívání plného výkonu udržíte hodnotu spotřeby kolem devítky. Z dlouhodobého hlediska se možná diesel vyplatí, ale už mnohokrát jsme si řekli, že by se kalkulačkou nakupovat nemělo.
A teď ta stinná stránka…
Škoda Octavia 1.4 TSI, jakkoli je to opravdu dobré auto, má i své nedostatky. A jeden z nich je spojen s tím fantastickým motorem přímo – ano, převodovka. Ne, nejde o její přesnost a kvalitu. Chod řadící páky je až příkladně strojově definován. Jde o odstupňování rychlostí.
Převody jsou příliš dlouhé na to, abyste poznali skutečný potenciál přeplňované čtrnáctistovky. Má to sice své opodstatnění ve spotřebě (při konstantní rychlosti motor opravdu benzín jen usrkává), jenže když chcete například na dálnici akcelerovat, musíte podřadit a motor vytáčet, což se na spotřebě neprojeví zrovna pozitivně. Podobně dlouhé rychlosti by našly využití u silnější varianty tohoto motoru, ale v tomto případě jsou spíš na škodu.
Verdikt
Celkově se ale přeplňovaná čtrnáctistovka TSI jeví jako jedna z nejlepších motorizací pro současnou Octavii, ne-li jako ta nejlepší. Proto, pokud si půjdete Octavii koupit, by měl tento motor na žebříčku vašich priorit sedět opravdu hodně vysoko. Minimálně do doby, než se v nabídce objeví dvoulitrový diesel se vstřikováním common-rail.
Dalibor Žák, foto: autor
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 9,7 s |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1390 |
Vrtání x zdvih (mm) | 76,5 x 75,6 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 90 kW/122 koní při 5000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 200 Nm od 1500 do 4000 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 96,4 k/t |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 203 km/h |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 8,8 / 5,3 / 6,6 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 55 l |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4569 |
Šířka (mm) | 1769 |
Výška (mm) | 1462 |
Rozvor náprav (mm) | 2578 |
Provozní hmotnost (kg) | 1265 |
Celková hmotnost (kg) | 1925 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1200/1400 |
Zavazadlový prostor (l) | 560 - 1350 l |
Ceny | |
Cena testovaného vozu | 525 900 Kč |