autoweb.cz > Škoda > Škoda Octavia > Škoda Octavia 1.2 TSI Ambiente
Škoda Octavia 1.2 TSI Ambiente
Dynamika 6
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 9
X-Factor 6
Celkové hodnocení 7.4
RADOSTI
Kvalitní kabina; kultivovaný a relativně úsporný motor; dostatečné výkony
STAROSTI
Nízká trakce; nijak podbízivá cena; na dálnici autu dojde dech
Downsizing dorazil i do škodovek. Atmosférické čtrnáctistovky a šestnáctistovky pod kapotou nejprodávanější Škody ustupují novým přeplňovaným jednotkám 1.2 TSI a 1.4 TSI, které nabízí papírově větší výkony a točivý moment společně s nižší spotřebou a emisemi. Když člověk porovnává motory v tabulce, jeví se jako atraktivní koupě, ale v reálném provozu pak většinou všechno vypadá trochu jinak.
Škoda Octavia II fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Tentokrát jsem ale k foukané dvanáctistovce nepřistupoval se skepsí. S motorem jsem se seznámil již několikrát a třeba pod kapotou Škody Fabia 1.2 TSI ukázal, že v nejsilnějším provedení s výkonem 105 koní dokáže s populárním hatchbackem zahýbat velmi slušně. Překvapil mne ale i ve Volkswagenu Golf a také ve Škodě Yeti, kde jsem si ho, a teď si sypu popel na hlavu, nejprve spletl s nějakou lepší a kultivovanější verzí motoru 1.8 TSI. Jistě, na dálnici jsem pak už poznal, že se vpředu ukrývá něco trochu menšího…Nic nového pod sluncem
Liftback Škoda Octavia snad představovat nemusím. Všichni ho znáte, protože se na našich silnicích jedná doslova o plevel. Ale nic ve zlém, protože Octavia je velmi dobré auto, na kterém lze najít jen málo zásadních nedostatků. Je kvalitně postavená, prostorná, spolehlivá a příjemně se řídí. Emoce sice za volantem nečekejte, ale díky promyšlené konstrukci nespadá s jízdními vlastnostmi pouze do povinného průměru. Myslete si, co chcete, ale já mám Octavii rád a jakkoli to není zábavné auto, plně ji respektuji.
Škoda Octavia III fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Tentokrát jsem si řekl, že provedu pár experimentů, protože nějaké zevrubné zkoumání skutečně není potřeba. Snažil jsem se s autem jezdit tak, abych udržoval krok s rychlejším provozem, ale také jsem zkusil jízdu spíše pod hranicí rychlostních limitů a kajícně jsem si klidil do pravého pruhu dálnice. Netušil jsem ale, jak radikálního rozdílu ve spotřebě pohonné jednotky 1.2 TSI dosáhnu.
Malý čtyřválec je velmi kultivovaný a tichý. Působí na mne ještě lépe než právě větší osmnáctistovka a s reakcí na plyn mi přijde dravější a ochotnější než povedená čtrnáctistovka. Bohužel se Octavia nezbavila neduhu, kterého si všímám u skoro všech aut koncernu VW – reakce při rozjezdu. Pedály nemají dostatečně mechanickou odezvu a motor od volnoběhu reaguje dost náladově. Po stejném sešlápnutí plynu jednou vyletí ručička otáčkoměrem, jindy se zas nehne a motor zhasne. Je potřeba si zvyknout a dávkovat při rozjedech plyn odvážněji.Při jízdě městem je malá dvanáctistovka naprosto postačující a na první tři rychlosti jí nečiní problém rychle mizet i s naloženým autem z křižovatek. Šestistupňová manuální převodovka má mezi rychlostmi kratší mezery, takže auto rychlost nabírá velmi ochotně a dobře tak maskuje velikost jednotky pod kapotou. Vlastně vám při běžné jízdě nepřijde, že by auto nějak strádalo. Točivý moment 175 Nm, který je k dispozici v rozmezí 1550 až 4100 ot./min. dokáže udržovat dálniční tempo, ale jakmile se rozhodnete zrychlit ze 120 km/h, vzpomenete si, co máte v autě za motor. Pak už se Octavii 1.2 TSI moc nechce a rozhýbat jí na 140 nebo 150 km/h chvíli trvá. Musíte se s tím smířit.
Raději zvolněte
Když rezignujete na snahu držet se nejrychlejších a pojedete na tempomat svých 120 km/h v pravém pruhu, překvapí vás velmi nízká spotřeba. Motor v částečném zatížení benzín vyloženě usrkává a není problém se vejít se spotřebou do sedmi litrů na 100 km. S autem jsem vyrazil i na delší cestu mimo město po prázdných okreskách. Stačilo předvídat, moc nezpomalovat a snažit se jet co nejplynuleji… A palubní počítač na mne odpoledne vyplivl vskutku dieselových 4,8 l/100 km. Ačkoli se o přesnosti palubních počítačů ve vozech koncernu VW dá polemizovat, podle pohybu ručičky palivoměru a hodnot zbývajícího dojezdu jsem určitě nejel za více než 5 litrů benzínu na 100 km.
Jestli ale chcete stíhat nejrychlejší, v nádrži se objeví vír jak po vytažení špuntu. Motoru totiž musíte stát neustále na krku a tam, kde by stačilo s atmosférickým dvoulitrem jen ležérně polehtat plyn na nejvyšší rychlostní stupeň, musíte Octavii 1.2 TSI vydráždit na trojku a čtyřku do vysokých otáček, aby se něco dělo. Pak se ale připravte na to, že pojedete za 10 až 12 litrů na 100 km. Pokud tedy chcete s autem jezdit hlavně po dálnici a rychle, buď si kupte silnější osmnáctistovku nebo rovnou raději diesel.Než dorazila pořádná sněhová nadílka, měl jsem možnost vychutnat si další výhody malého motoru vpředu. Čtyřválec 1.2 TSI totiž zatěžuje přední nápravu jen minimálně a Škoda Octavia tak získá úplně jiný projev. Auto se do zatáčky přímo vrhne a nedotáčivost je termín, který byste ve slovníku verze s motorem 1.2 TSI hledali jen pod kapitolou „zběsilá agresivní jízda“. Oproti těžkým dieselům je to opravdu velký rozdíl, Octavia 1.2 TSI je snad nejmrštnější ze všech verzí.
To s sebou ale nese i nevýhodu, jakmile napadne sníh. Zatímco těžké motory přední nápravu tlačí k zemi, v této Octavii nemohla přední kola najít požadovanou trakci a na několika křižovatkách s rozjedem do kopce jsem beznadějně kola protáčel. I tam, kde staré zadokolky bezpečně odjely, jsem zůstal potupně viset. Tohle je detail, kterého si v létě na suchu člověk nevšimne, ale těžko to můžete brát jako konstrukční chybu.Tak to bychom měli… Ne, vlastně ještě peníze. O spotřebě jsem už mluvil, ale asi vás zajímá, kolik tahle Octavia stojí, že? Základní verze 1.2 TSI Prima může být vaše za 373 900 korun, ale jestli chcete nějakou výbavu, připlaťte si aspoň za verzi Ambiente, kterou jsme testovali. Škoda Octavia 1.2 TSI pak stojí 449 900 korun a chybu neuděláte ani se sedmistupňovým automatem DSG, který vás ale přijde na dalších 58 000 korun. V nejvyšší výbavě Elegance vás tahle Octavia vyjde na 489 900 korun, což je docela dost peněz. Diesel 1.6 TDI o stejném výkonu 105 koní je pak ale o dalších 50 000 korun dražší.
Verdikt
Škoda Octavia 1.2 TSI bude vyhovovat především klidnějším povahám, kteří dokážou jezdit za slibovaných 5,7 l/100 km, aspoň tedy mimo město. Důležité je ale to, že i takhle malý motor díky přeplňování na poměrně velkou a těžkou Octavii bohatě stačí a udrží krok s okolním provozem. Vlastně ani nevidím důvod, proč si kupovat diesel 1.6 TDI, který nepůsobí rychleji, je hlučnější a na dálnici ho v levém pruhu trápí stejný problém – nedostatek výkonu.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1197 |
Kompresní poměr | 10,0 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 71,0 x 75,6 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 77 / 105 v 5000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 175 v 1550 až 4100 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 83,0 |
0-100 km/h (s) | 10,8 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 192 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,1 / 4,9 / 5,7 |
Objem nádrže (l) | 55 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4569 |
Šířka (mm) | 1769 |
Výška (mm) | 1462 |
Rozvor náprav (mm) | 2578 |
Provozní hmotnost (kg) | 1265 |
Celková hmotnost (kg) | 1865 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 600 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1200 |
Zavazadlový prostor (l) | 585 - 1455 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 332 900 Kč (1.4 MPI Prima) |
Základní cena test. verze | 449 900 Kč |