autoweb.cz > Škoda > Škoda Octavia > Škoda Octavia 1.8 TSI (2013)
Škoda Octavia 1.8 TSI (2013)
Dynamika 8
Chování na silnici 5
Provozní náklady 8
Praktičnost 10
X-Factor 5
Celkové hodnocení 7.2
RADOSTI
Dobrý motor, příjemné auto na řízení, praktičnost
STAROSTI
Naladění podvozku
O nové Škodě Octavia jsme toho už napsali hodně. Svezli jsme se verzí Combi 4×4, rukama nám prošel úsporný model 1.2 TSI a racionální 2.0 TDI, který je tradičně velmi předvídatelnou volbou. Konečně tu máme také verzi s jednotkou 1.8 TSI. Má však auto s tímto motorem u „turbodieselového národa“ ve skutečnosti šanci uspět?
Škoda Octavia III fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Několik argumentů ve prospěch této verze najít lze. Pokud někdo touží po silném motoru, ale z nějakého důvodu nechce nafťák, ať už z principu, nedůvěry v dlouhodobou spolehlivost, nebo jenom aby měl to nejsilnější, co pod kapotou mainstreamového modelu mladoboleslavské automobilky lze mít (mimo Octavie RS), může trochu vystoupit z davu.Známá, turbodmychadlem přeplňovaná osmnáctistovka vyprodukuje z každého litru objemu přesně stovku plnokrevníků, tedy celkem 180 koní a 250 Nm točivého momentu. Tato čísla ve skutečnosti nevyvolají velké pozdvižení z akcelerace, ale ani popostrkávat auto vpřed pohyby těla potřeba není potřeba – síla motoru v naprosté většině situací bohatě stačí.
DOPORUČUJEME: Škoda Octavia 1.2 TSI – test spotřeby paliva
Velkým překvapením je projev pohonné jednotky. Není vyloženě náruživý, ale na dnešní dobu je poměrně vitální. Jak zvukovým projevem, tak ochotou vytáčet se. Nepamatuji se, kdy měl naposledy velký benzínový čtyřválec omezovač položený v 7000 ot./min., ani atmosférický, natož přeplňovaný. Včetně řady sportovních modelů, kde se lačnost po otáčkách očekává. Navíc vytáčení není příliš kontraproduktivní, jelikož je dostupnost výkonu lineárnější, než se od turbomotoru očekává, takže občasná práce s motorem je žádoucí.
Motor se vytáčí až k hranci 7000 ot./min. Na dnešní dobu velké osvěžení.
To je však vykoupeno trochu vyšší konzumací benzínu. Oficiální údaj hovoří o 7,8 l/100 km v městském provozu, ve skutečnosti je potřeba menšího sebezapření k dosažení této hodnoty. Při normální jízdě s občasným využíváním potenciálu se potom spotřeba pohybuje spíše někde pod deseti litry. Shodně lze toto vztáhnout i na ostatní jízdní režimy.Předpokládanou výhodou by měla být vyspělejší víceprvková zadní náprava, která je dostupná pouze k této jediné motorizaci. Jisté zlepšení je znatelné, na ostrých nerovnostech neodskakuje tolik a vedení stopy je méně nervózní, ale stále jsou citelné a slyšitelné rázy procházející od podvozku do karoserie. Nepodezřívám ani tak 17“ kola, jako spíše nesladěnost tlumičů a pružin. Trocha uvolněnosti by u tohoto druhu auta prospěla, zcela zbytečně to degraduje jinak velmi příjemný pocit z řízení. Útulná pozice za volantem, dobře rozmístěné pedály, lehké, ale přesné řízení, řazení mechanicky – nebojím se to slovo použít – vytříbené, to všechno velmi potěší.
Červená barva Corrida autu sluší. Je těžké v ní nebýt objektem pozornosti.
Jinak je to Octavia jako každá jiná. Obří kufr (leč v dnešní době už nikoliv tolik výjimečný) o objemu 590 litrů už asi není třeba představovat, stejně jako Simply Clever doplňky. Síťky, háčky, odpadkový koš, hluboké držáky na nápoje nebo slot na telefon, to všechno zvelebuje každodenní soužití s autem. Stejně jako uhlazený design interiéru, kvalitní materiály a hezké detaily, jako třeba rozsvícení dotykových tlačítek navigace při přiblížení prstem povyšují atmosféru uvnitř o řád výš. Jediná výhrada směřuje ke změti zaslepených tlačítek před řadicí pákou, která jsou v nižších výbavách bez využití. Některé funkce by si zasloužily buď přesunutí dovnitř, nebo ven z infotainmentu.
DOPORUČUJEME: Škoda Octavia 2.0 TDI – velký test
Vnější design? Ten si zhodnotí každý podle svého gusta, za sebe jen uvedu, že se mi skutečně líbí. Především z profilu je znatelný trochu uměle prodloužený kufr, ale střízlivé linky, vyčnívající oblouk zadních dveří připomínající Hofmeisterovu křivku, dokonce i diagonální prolisy v pátých dveřích, o kterých se vedou nejen hospodské, ale minimálně u nás také vnitroredakční debaty, to všechno se mi zdá povedené. Navíc v té červené barvě Corrida jsem byl při každém zastavení na semaforech terčem zvídavých pohledů.Přes všechny kvality Octavie se však stále nabízí otřepané klišé, že Volkswagen Golf je dotaženější a ve všech drobných ohledech lepší auto, ale v tomto případě to docela neplatí. Ve Wolfsburgu totiž motor 1.8 TSI do Golfu nemontují. Skutečným konkurentem tak zůstává Škoda Octavia 2.0 TDI, která je s cenovkou 539 900,-korun za prostředí výbavu Ambition, na které obě motorizace začínají, o 28 000,- dražší. Zda se v dlouhodobém horizontu tato vynaložená částka výměnou za nižší spotřebu vyplatí, ať si každý podle svého nájezdu přehodnotí sám.
Škoda Octavia RS (II) fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Verdikt
Škoda Octavia 1.8 TSI je dobré auto. Tradičně praktické, solidně postavené, velmi příjemné na řízení a poháněné povedeným motorem. Jako alternativa pro někoho, kdo se chce v záplavě Octavií odlišit to může být zajímavá a nikterak neracionální volba, pokud pro takového řidiče není prioritní jen praktičnost v kombinaci s co nejnižší spotřebou. Nicméně i v případě varianty s víceprvkovou zadní nápravou bych uvítal menší kompromis v odladění podvozku, který mohl být více kultivovaný.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1798 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | nezávislé typu McPherson |
Vzadu | nezávislé víceprvkové zavěšení |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | kotoučové |
Pneumatiky vpředu | 225/45 R17 |
Pneumatiky vzadu | 225/45 R17 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 132 / 180 v 5100 - 6200 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 250 v 1250 - 5000 ot./min. |
0-100 km/h (s) | 7,3 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 231 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,8 / 5,1 / 6,1 |
Objem nádrže (l) | 50 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4659 |
Šířka (mm) | 1814 |
Výška (mm) | 1461 |
Rozvor náprav (mm) | 2686 |
Provozní hmotnost (kg) | 1320 |
Celková hmotnost (kg) | 1830 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 650 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1600 |
Zavazadlový prostor (l) | 590 / 1580 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 334 900 Kč |
Základní cena test. verze | 511 900 Kč |