autoweb.cz > Škoda > Škoda Octavia > škoda octavia 1,9 tdi > Škoda Octavia 1.8 TSI
Škoda Octavia 1.8 TSI
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
RADOSTI
Tichý a klidný motor s naprosto lineárním zátahem prakticky od volnoběhu; při rozumném stylu jízdy rozumná spotřeba; vzhledem ke koncepci dobře naladěný podvozek
STAROSTI
Dlouhé převisy ovlivňují komfort i ovladatelnost; interiér začíná vypadat staře; všechny racionální argumenty stejně hovoří pro diesel
Co dělá v rubrice První jízda Škoda Octavia, divíte se možná. Se sedmimístným počtem prodaných kusů a dva a půl roku po poslední modernizaci skutečně nezbývá mnoho, co jsme o motoristické aspiraci mnoha českých rodin ještě nenapsali. Věřili byste ale, že u nás ještě nikdy nevyšla recenze Škody Octavia s motorem 1.8 TSI?
Škoda Octavia II fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Budiž, kdysi dávno jsme ji měli ve srovnávacím testu s kombíkem Kia Cee’d SportyWagon, jenže tehdy nám šlo hlavně o nový korejský model a motorem škodovky jsme se prakticky nezabývali. Což byla možná docela, ehm, škoda. Přinejmenším v českých poměrech je benzínový motor této velikosti odsouzen ke kariéře okrajové libůstky pro několik málo podivínů, kteří později spláčou nad výdělkem, až se budou snažit udat Octavii v bazaru. Kdo řeší peníze, koupí si 1.2 TSI, eventuálně 1.4 TSI, popřípadě ještě starý 1.6 MPI. A koho pořizovací cena tolik netrápí, nemá žádný důvod, proč nezvolit 2.0 TDI – zvlášť když přechod na common-rail přinesl dramatické zlepšení kultury chodu. Proč by si tedy kdokoliv měl zvolit raději „žravé“ benzínové turbo?Například kvůli dynamice. Octavia 2.0 TDI 103 kW není žádný lenoch, ale na 1.8 TSI s výkonem vyšším o dvacet koní nemá. Zatímco diesel potřebuje ke zrychlení 0-100 km/h podle oficiálních údajů 9,5 s a rozjede se „jen“ na 211 km/h, Octavia 1.8 TSI nastavuje se svými 7,8 s a 223 km/h nepříjemné zrcadlo i Octavii RS TDI (8,3/226).
Nebo kvůli jemnosti. Koncernové diesely s common-railem běží daleko hebčeji než poslední verze se vstřikováním čerpadlo-tryska, jenže to není nic proti tomu, jak sametově se vytáčí benzínová osmnáctistovka až nad 6000 ot./min. a s jakým klidem běží v cestovních otáčkách. Octavia nepatří k nejtišším autům, ale motor 1.8 TSI jakoby při zastavení zhasl a rovněž na dálnici se vůbec nehlásí o slovo, zatímco řidiči dieselových octavií musí tolerovat známé dunění z motorového prostoru.
Škoda Octavia III fotogalerie – vše co potřebujete vidět
A co takhle rozsah využitelných otáček? Zatímco diesel dává k dispozici sotva dvoutisícové rozpětí, 1.8 TSI dokáže bez velkého odmlouvání akcelerovat už z 1150 ot./min. V tu chvíli zbývá k červenému poli více než pět tisíc otáček… Tohle žádný nafťák nikdy umět nebude.
V praxi to znamená, že můžete klidně projíždět rovinatými úseky obcí rychlostí těsně pod „tachometrových“ 55 km/h na šestý rychlostní stupeň, aniž by motor protestoval neklidným chodem! Pohodlní řidiči pak mohou zacházet se čtyřkou, jako by to byl automat.
Průběh točivého momentu je tak lineární, až působí mdle – maximálních 250 Nm je totiž na klice v pouhopouhých 1500 ot./min. a neklesne po celé další tři tisíce otáček. V praxi při zrychlování nevnímáte žádný nárůst síly jednoduše proto, že plnou sílu motoru máte k dispozici už od začátku akcelerace. Relativně malé turbodmychadlo s nízkou setrvačností spíš jen tak „přifoukává“, než aby se snažilo postaru nacpat do motoru co nejvíce vzduchu, takže odezva na sešlápnutí plynového pedálu je příjemně ostrá, prakticky bez turboefektu.S motorem 1.8 TSI tedy Škoda Octavia působí jako o řád vyspělejší, atletičtější, uhlazenější auto. Možná i proto si za jejím volantem více všímáte nepříznivého poměru mezi rozvorem náprav a délkou karoserie. Konstruktéři z Mladé Boleslavi sice odvedli vynikající práci při potlačení negativního vlivu dlouhých převisů na stabilitu a ovladatelnost, ale Octavii se nikdy nebude chtít do zatáčky tak jako dobře naladěnému autu s „koly v rozích“. A jelikož klopný moment hmoty soustředěné vně rozvoru na obou koncích auta musí být krocen tuhými tlumiči pérování, rovněž jízdní komfort má své rezervy. Celkově ovšem Octavia svědčí o ladičské kompetenci svých „autorů“ a dokazuje, že vhodnou kalibrací zavěšení, odpružení a tlumení lze do značné míry potlačit efekt nepříznivého rozložení hmotnosti. Určitě pomáhá i to, že 1.8 TSI je o 45 kg lehčí než 2.0 TDI.
Od přeplňovaného benzínového motoru patrně nečekáte úsporný provoz, zvlášť pokud máte ještě v paměti mediální hysterii z 90. let, kdy Škoda poprvé uvedla na trh Octavii s motorem 1.8 Turbo. Tenkrát se hrozně řešilo, že tohle stopadesátikoňové auto „žere deset litrů“, protože jsme na svižnější auta nebyli zvyklí a tudíž nám nedocházelo, že se s nimi dá jezdit i pomalu. Ani aktuální Škoda Octavia 1.8 TSI neváhá říct si o desetilitrovou porci, když jí na dálnici šlápnete pořádně na krk. Řídicí jednotka totiž pod zatížením dramaticky obohatí směs, aby snížila teplotu katalyzátoru. V oblaku nespáleného benzínu v tu chvíli mizí vedle udávané spotřeby rovněž „papírové“ složení škodlivin ve výfukových plynech, ale bylo by poněkud krátkozraké chápat to jako „podvod“ ze strany koncernu VW, potažmo automobilového průmyslu jako celku. Výrobci se při konstrukci motorů jednoduše řídí platnými emisními normami a jejich autoři zase vycházejí ze skutečnosti, že v reálném provozu pracují motory po většinu času v režimu částečného zatížení.Pokud se tím budete řídit i vy a naučíte se využívat co nejhojněji ochotu motoru 1.8 TSI táhnout už těsně nad volnoběhem, můžete počítat s cestovní spotřebou v rozsahu 7,0 až 7,5 l/100 km. Uznáváme, diesel 2.0 TDI by při takovém zacházení jel za méně než pět litrů…Každá debata diesel versus benzín nakonec nevyhnutelně skončí u kupeckých počtů. Škoda Octavia 1.8 TSI liftback ve výbavě Ambition je o 24 000 Kč levnější než odpovídající 2.0 TDI a má na své straně i výhodu nižších cen Naturalu 95 oproti naftě. Diesel se ale začne vyplácet už asi po čtyřiceti tisících ujetých kilometrech a my budeme první, kdo přizná, že „úsporu“ v pořizovací ceně benzínové motorizace ztratíte při dalším prodeji auta. Octavia 1.8 TSI musí být noční můrou každého autobazaru, tím spíš, že s přibývajícím nájezdem má tento motor sklon k poruchám. (Ani 2.0 TDI není vzorem nezničitelnosti, ale to jakoby zákazníky v bazarech nezajímalo…)
Octavia jako taková by měla být každému čtenáři notoricky známá, proto jen v kostce: zavazadlový prostor 585 litrů dodnes platí v této kategorii za výjimečně štědrý, dílenské zpracování je nezvykle robustní a s léty se spíše zlepšuje: palubní deska působí stejně „nerozbitným“ dojmem jako v Porsche 911. Vzhled interiéru a exteriéru, stejně jako omezená nabídka příplatkové elektroniky, však nezapřou přibývající křížky na krku.
Verdikt
Motor 1.8 TSI promění Octavii v uhlazenější a řidičsky přitažlivější auto. Vyšší provozní náklady a předpokládaný propad hodnoty ho ale odsuzují do pozice okrajové volby pro fajnšmekry, kterým nevadí připlatit si jen za lepší „pocit“. Pokud jste jedním z nich, máte naše sympatie, ale připravte se na to, že výkupčí v autobazaru vaše nadšení sdílet nebude.
Jirka Červenka
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1798 |
Kompresní poměr | 9,8 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 82,5 x 84,1 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry MacPherson |
Vzadu | nezávislé víceprvkové zavěšení |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | kotoučové |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 118 / 160 v 4500 - 5500 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 250 v 1500 - 4500 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 118,5 |
0-100 km/h (s) | 7,8 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 223 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 9,5 / 5,5 / 6,9 |
Objem nádrže (l) | 55 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4569 |
Šířka (mm) | 1769 |
Výška (mm) | 1462 |
Rozvor náprav (mm) | 2578 |
Provozní hmotnost (kg) | 1350 |
Celková hmotnost (kg) | 1950 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 670 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1400 |
Zavazadlový prostor (l) | 585 - 1455 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 357 900 Kč (1.4 MPI Active) |
Základní cena test. verze | 537 900 Kč (1.8 TSI Ambition) |