autoweb.cz > Škoda > Škoda očekává rekordní rok, loni prodeje lehce klesly
Škoda očekává rekordní rok, loni prodeje lehce klesly
Mladoboleslavská automobilka Škoda dnes v prostorách muzea zhodnotila uplynulý rok. Prodeje meziročně poklesly o 2 %, ale pořád jde s 920 750 prodanými auty o druhý nejlepší výsledek v historii značky. Ve srovnání s předloňskými 939 202 vozy je rozdíl opravdu malý.
Pokud jde o zásadní zahraniční trhy, klesly dodávky vozů Škoda v Indii o 34,2 %, v Rusku o 11,7 %, ale i v Číně o 3,7 %. Růstu se naopak automobilka dočkala v Německu o 2,9 %, Velké Británii (24 %), v Česku (0,6 %) nebo v Dánsku, tam prodeje vzrostly dokonce o 40,7 %.
Pokles dodávek zejména na důležitých trzích se pochopitelně odrazil také v tržbách, ty meziročně klesly o 1,1 % na 10,3 miliardy eur, provozní výsledek dosáhl hodnoty 522 milionů eur a automobilka jej hodnotí pozitivně.
Pokles prodejů Škoda vysvětluje poklesem trhu v západní a střední Evropě, klesaly i důležité trhy jako Rusko, Indie a Čína. Kromě toho oba nejprodávanější modely nebyly k dispozici na všech trzích – Rapid do Ruska teprve přijde, Čína pak čeká na příchod Rapidu Spaceback a Octavie. K uvedení modelů má dojít na začátku, respektive v polovině tohoto roku, což se ve statistice teprve projeví.
Náznaky pozitivního vývoje už do jisté míry naznačily první dva měsíce letošního roku, které byly pro automobilku rekordní – ke konci února byly prodeje vyšší o 10,6 % ve srovnání s minulým rokem.
Zásadní podíl na úspěchu má zejména Octavia, které se za letošní první dva měsíce prodalo o 37,5 % více než za stejné období loňska. A cílem automobilky je tento trend dále posilovat – do modelové řady přibude crossover Scout, luxusnější Laurin & Klement a Octavia G-TEC schopná provozu na zemní plyn.
Pokud nahlédneme více do budoucnosti, již poměrně brzy nás čeká představení nové Fabie. Ta se stoprocentně ukáže na podzimním autosalonu v Paříži, odhalení auta ale možná proběhne o něco dříve, podobně jako tomu bylo v případě Rapidu. Následovat budou i další modely, příští rok by měla dorazit nová generace Škody Superb a pak je tady studie VisionC.
Podle slov Winfrieda Vahlanda konečně přišel čas na praktické auto s expresivnějším designem, na přímou otázku o sériové verzi studie VisionC ale lidé z automobilky odpovídají, že o výrobě ještě rozhodnuto nebylo. Zároveň se spekuluje o tom, že zelený koncept ze Ženevy předznamenává podobu příštího Superbu. Co je naopak jisté, je výroba většího SUV. Automobilka kvůli němu rozšíří závod v Kvasinách, do prodeje by se auto mělo dostat zkraje roku 2016.