autoweb.cz > Žhavé novinky o autech > Škoda modernizovala hned dva modely zároveň. Naštěstí zůstala věrná spalovacím motorům
Škoda modernizovala hned dva modely zároveň. Naštěstí zůstala věrná spalovacím motorům
Nejdříve se podíváme na Škodu Scala. Ta na český trh přijela v lednu 2019 jako nástupce úspěšného modelu Rapid. Ačkoli se nový hatchback těšil a stále těší značné oblibě – momentálně je čtvrtým nejčastěji prodávaným vozem u nás. K číslům svého předchůdce se zatím nepřiblížil, i když se v průměru prodá přes 7,5 tisíce kusů ročně.
V době, kdy byly poprvé zveřejněny ceny, začínal na 394 900 Kč, což oproti doprodávajícímu Rapidu bylo o téměř 100 tisíc více. Pravdou je, že základ netvořila strohá výbava Access a ani se neobjevoval slabší, 95koňový litrový tříválec, nicméně v porovnání s obdobnou specifikací byl i tak rozdíl zhruba 50 tisíc. Tehdy se ještě navíc nabízel s naftovou šestnáctistovkou, ale po necelých dvou letech působení se s ní rozloučil.
Benzin naštěstí zůstává
Na ostatní motory naštěstí ani po modernizaci nezanevřel a nová Škoda Scala bude mít pod kapotou dobře známé benzinové pohonné jednotky. Základem se klasicky stane přeplňovaný tříválec o dvou výkonnostních verzích. Slabší zůstane na stejném výkonu rovných 70 kW, silnější litr naproti tomu posílí o 4 kilowatty na 85 kW. Navíc opět přidá možnost výběru mezi manuálem a automatem, podobně jako dostupná čtyřválcová patnáctistovka. Elektrifikaci se ovšem pětidveřový hatchback zatím úspěšně vyhýbá.
Nová Škoda Kodiaq
A to platí i pro malý crossover Škoda Kamiq, jenž se bude rovněž spoléhat na stejnou paletu motorizací jako jeho sourozenec. Ve srovnání s ním je z hlediska prodejů o stupeň úspěšnější a ve svém novém kabátě bude rozhodně chtít na své úspěchy navázat. Na českém trhu se poprvé objevil v roce 2019 a začínal na 379 900 Kč.
Co se změnilo?
Nová Scala po faceliftu získala mnohem dynamičtější vzhled. Vděčí za to hlavně přepracované přídi s novou mřížkou chladiče a užšími světlomety, ale také předváděnou top verzí Monte Carlo, která je specifická svými kontrastními černými detaily, s nimiž sama o sobě působí velmi sportovně. Při pohledu zezadu je patrný rozdíl ve tvarování difuzoru, a i světelný podpis je jiný, pronikavější. A když už jsme u zádi, tak páté dveře jsou nově otevíratelné pomocí virtuálního pedálu, ovšem za příplatek.
Agresivněji působí také nový Kamiq. Prospělo mu zúžení LED denního svícení a zvýraznění hlavních světlometů i vystouplejší gril. Na druhou stranu změny v zadní části už nejsou tak patrné, pouze se lehce podepsaly na spodní části nárazníku, mlhovkách a vnitřní uspořádání zadních světlometů je po úpravách v oblouku dělené. Všímaví čtenáři si určitě všimli, že oba modernizované modely se pyšní novým nápisem Škoda.
Možnost individualizace zahrnují tři nové designy kol. Velikosti disků jsou nicméně shodné s těmi, co už známe. Základem jsou tedy šestnáctky a lze obouvat až osmnáctky. Ty mimochodem můžete vidět na našich fotkách. Vedle standardních tlumičů bude k dispozici paket pro špatné cesty se zvýšenou výškou o 15 mm u modelu Scala a v nejvyšší specifikaci oba modely nabídnou za příplatek Sport Chassis Control s nastavitelnou tuhostí pérování a snížením podvozku o 15 mm, v případě Kamiqu o 10 mm.
Konec klasiky
Přesuneme se nyní dovnitř. Změny u Kamiqu a Scaly jsou ve srovnání s jejich předchozími verzemi pouze nepatrné, prakticky se týkají jen elektroniky. Hlavní odlišností je, že zcela zmizely analogové budíky a jsou nahrazeny virtuálním kokpitem o velikosti 8 palců, za příplatek až 10,25 palců. Středový dotykový displej se zvětšil z 6,5″ na 8,25″ a pozměnilo se i ovládání klimatizace.
V nabídce je nové čalounění z recyklovatelných materiálů a v obložení dveří i struktuře střešního okna jsou použita přírodní rostlinná vlákna z konopí a kenafu, což je vlákno získávané ze stonků ibišku konopovitého. Škodovka přidala také pár vychytávek jako je například kapsička na mobil v blízkosti USB portu pro cestující vzadu a ukládací box. Už ve standardu naleznete vylepšený brzdový asistent s prediktivní ochranou chodců a rozpoznávání dopravních značek.
Cena neznámá
Oba modely se budou od začátku prodávat v celkem třech výbavách se čtyřmi variantami interiéru. Nejnižší stupeň ponese název Selection, bohatší úroveň pak Top Selection, jež nahradí nejprodávanější verzi Style, a vrcholem nabídky zůstane Monte Carlo.
Zajímavosti z motoristického světa
České zastoupení automobilky Škoda Auto pro začátek prodejů připravilo speciální nabídku vozů Scala First Edition a Kamiq First Edition, obsahující nejdůležitější novinky modernizovaného provedení modelů. Doporučená prodejní cena obou aut začíná na částce 599 900 Kč a k zákazníkům se dostanou již v prvním kvartálu roku 2024.