autoweb.cz > Autobazary a vše o ojetých autech > Speciál o ojetině: Škoda Felicia byla v roce 2010 třetím nejprodávanějším ojetým autem. Bavila by vás i nyní?
Speciál o ojetině: Škoda Felicia byla v roce 2010 třetím nejprodávanějším ojetým autem. Bavila by vás i nyní?
Felicia vystřídala oblíbený model Favorit v roce 1994. Pětidveřový hatchback se nejprve nabízel výhradně s motory o objemu 1,3 litru a to ve dvou výkonových verzích – 40 a 50 kW.
Velmi chudou výbavu bylo možné od léta 1995 na přání rozšířit o ABS a čelní airbagy. V červenci nabídku automobilky rozšířila Felicia Combi se zavazadelníkem o objemu 445 litrů, čímž oslovila řadu českých motoristů. Hatchback měl prostor pro zavazadla o objemu 272 litrů. V září se v ceníku objevila nová motorizace 1.6/55 kW z dílen Volkswagenu. Živnostníky potěšila nová užitková varianta Pick up a v závěru roku provedení Van Plus. Tato varianta měla na rozdíl od Pick upu i zadní pár bočních dveří a dodávala se výhradně s pevnou nástavbou. Pick up se prodával i bez nástavby. Její různé verze později nabídlo několik výrobců.
První diesel
V roce 1996 se pod kapotu poprvé nastěhoval vznětový motor. Konkrétně atmosférický agregát Volkswagen 1.9 D o výkonu 47 kW. Nabídku rozšířil posilovač řízení a zážehové třináctistovky se začaly montovat s vícebodovým vstřikováním MPI. Následující rok spatřila světlo světa nová verze Fun. Automobil pro volný čas vycházel z užitkového provedení Pick up a vyráběl se výhradně v kanárkově žluté barvě. Na první pohled dvoumístný vůz bylo možné proměnit na čtyřmístný díky posuvné zadní stěně kabiny s dvojicí sklopných sedadel. Ta ubrala z nákladového prostoru, ale umožnila cestování pod otevřeným nebem. Vývoj tohoto vozu měla na svědomí společnost Air Design z Mnichova Hradiště. Dříve než ji vývoj modelu Škoda Auto svěřila, pracovala na studii podobného vozu postaveného na bázi modelu Favorit. Favorit Pick-up Fun se představil na frankfurtském autosalonu 1993, ale na rozdíl od Felicie Fun se do výroby nedostal.
Z Pick upu vycházel také závodní vůz Felicia Free Style. I závodní varianta přitom měla předchůdce postaveného na základě modelu Favorit – Favorit Free Style. Za jeho vývojem stála společnost Autospektrum 2000 z Mariánských Lázní. Vznikl i kabriolet, za jehož vývojem je společnost Metalex. Kupce si však hledal jen obtížně (Metalex již dříve přestavěl na kabriolet model Favorit).
V roce 1998 prošla Škoda Felicia faceliftem. Dostala velkou masku, čímž se vzhledově přiblížila většímu modelu Octavia.
Vstup do nového tisíciletí znamenal konec
V roce 2000 byla ukončena výroba verzí Fun a Van Plus. V dubnu 2001 došlo k definitivnímu ukončení výroby modelové řady Felicia. Celkem opustilo brány továrny 1 404 503 vozů tohoto modelu. Z toho bylo 915 853 hatchbacků, 351 895 kombíků, 3992 automobilů v provedení Fun, 127 595 pick upů a 5168 vozidel Van Plus. Ani jedna z karosářských verzí nikdy neprošla bariérovou zkouškou společnosti Euro NCAP. Podle zkušeností českých záchranářů ale patří nehody felicií a starších favoritů k jedněm z nejhorších.
Zpracování
Zatímco ve své době byla Felicia přijata velice pozitivně, dnes už mnoho parády nenadělá. Důvodem není jen přirozené stárnutí tvarů, ale i fakt, že se automobil kvůli početnému zastoupení na silnicích více okoukal. Dílenské zpracování vozu je podprůměrné, materiály užité v interiéru rozhodně neoslní. Sedadla jedni chválí, druzí zatracují. Vytýkán je jim tvar opěradla, jehož vystouplá horní část některým lidem není moc příjemná a také nulové boční vedení. Na druhou stranu vůz poskytne velmi slušný prostor posádce. Felicia je prostornější než mladší Fabia, která patří taktéž mezi malé vozy.
Autoveteráni
Jízda
Chování Felicie je sice znatelně jistější než u předchůdce Favoritu, na stejně staré zahraniční konkurenty ale ztrácí. Na druhou stranu je třeba zdůraznit její malou cenu. Automobily bez posilovače řízení nepotěší především při parkování. Absence serva znamená i delší převod, takže je třeba s volantem více otáčet.
Motorizace
Vůz se dodával se třemi zážehovými a jedním vznětovým motorem. Základní třínáctistovka disponuje výkonem 40 kW, její silnější verze dává o 10 kW více, což je při jízdě už znát. Pozor ale na propálené těsnění pod hlavou válců, které se u těchto motorů někdy objevuje.
Čilejší jsou šestnáctistovky disponující 55 kW. Nezřídka je však trápí kolísání otáček. Naopak líně působí atmosférický diesel 1.9 D pracující se 47 kW. Navíc je nespolehlivý a svou hmotností nadměrně zatěžuje přední nápravu. Výsledkem je kratší životnost zavěšení předních kol. Diesel mnohdy trápí vadný startér.
Speciál: Škoda Felicia
Zážehové motory: 1.3/40 kW, 1.3/50 kW, 1.6/55 kW.
Vznětové motory: 1.9 D/47 kW.
NEJ motory
Dobrá volba: 1.3/50 kW
Silnější třináctistovka je znatelně čilejší než agregát o výkonu 40 kW. Přitom se běžně nabízí za srovnatelnou cenu. Ještě výkonnější šestnáctistovka je méně spolehlivá a zpravidla dražší.
Nevhodný: 1.9 D/47 kW
Diesel se potýká nižší spolehlivostí, a jak již zde padlo, nadměrně zatěžuje přední nápravu. Navíc je hlučný a slabý. Ani spotřebou neohromí. Zkrátka nedává jediný důvod ke koupi.
Časté závady
Velkým nepřítelem Felicie je koroze. Ta napadá především páté dveře v oblasti příčné lišty, ale i lemy zadních blatníků a další části karoserie. Podléhá ji taktéž výfuk. Užitkové verze mají navíc nezřídka poškozené panty nástaveb a jejich zámky. Občas se objeví problém v podobě závady řídicí jednotky, mnohem častější jsou ale potíže se snímačem otáček a zatuhlým řazením. Kloub pod podlahou totiž není kryt a tak se na něj postupně nanášejí nečistoty. Oprava je ale jednoduchá a levná. Obehranou písničku představuje chrastící rozvodový řetěz nebo klepání uvolněných interiérových plastů. Větší nepříjemnosti může způsobit zasekávání spínací skříňky či porucha dobíjení.
Problémy mohou mít na svědomí taktéž vadné kabely zapalování. Pozor si dejte na stav brzdového systému. Nezřídka jsou třecí segmenty nadměrně opotřebeny, lze se setkat i s váznutím brzd. Mnoho vozů se potýká se závadami osvětlení, především zadních sdružených svítilen.
RADOSTI
Combi s velkým zavazadelníkem, na malý vůz prostorný interiér, nízké ceny ojetin, existují osobní i užitkové verze.
STAROSTI
Nízká úroveň bezpečnosti, hlučné motory, bez posilovače tuhé řízení, velmi chudá základní výbava, vadnoucí brzdy.