Nová Škoda Octavia Scout (2014) už trénuje na domácích silnicích, spatřena byla na D1
autoweb.cz > Škoda > Škoda Fabia > Škoda Fabia III (2014): výroba od konce srpna, motory převážně tříválcové a možná bude i MQB
Škoda Fabia III (2014): výroba od konce srpna, motory převážně tříválcové a možná bude i MQB
Kolegové z britského Autocaru tvrdí, že se v Ženevě objeví studie předznamenávající třetí generaci modelu Fabia, která má být postavena na zbrusu nové, zkrácené koncernové platformě MQB. Že se této informace chytnou česká média, bylo nasnadě, ostatně je součástí také této zprávy. Místo prostého konstatování těchto dvou „faktů“ bychom se však raději mohli podívat na to, co všechno o chystaném mladoboleslavském stroji víme.
Předně asi musíme vyjádřit pochybnost nad oběma informacemi. Tím netvrdíme, že koncept ani MQB nebudou, nicméně… Již nějakou dobu se mluví o tom, že Škoda představí v Ženevě Octavii Scout, čemuž bychom i věřili už třeba proto, že se na domácích silnicích objevily testovací prototypy prakticky bez maskování. Navíc již několik zdrojů blízkých automobilce potvrdilo, že se na autosalonu ve Švýcarsku objeví také poměrně nečekaná studie čtyřdveřového pseudo-kupé postaveného na bázi Octavie III.
Ještě jednou, účast vozu předznamenávajícího budoucí Fabii na výstavišti Palexpo nevylučujeme, každopádně není příliš obvyklé, aby Škoda na jediné akci ukázala hned dva koncepty a k tomu i sériovou novinku. A ještě jeden drobný detail nemluví ve prospěch přítomnosti Fabie III (ať už v jakékoli podobě) v Ženevě – mladoboleslavská značka sporadicky nějakou studii představí, nevzpomínáme si však, že by se nějaká během půl roku změnila na produkční auto. Přitom spolehlivě víme – a potvrzují to rovněž vysocí představitelé značky – že se sériová nová Fabia ukáže na podzim v Paříži.
Diskutabilní je rovněž použití zkrácené platformy MQB, kterou Autocar označuje jako MQB-A (interně ve Škodě NQV anebo NVQ, registrujeme obě zkratky). Její nasazení by Fabii nepochybně prospělo, vždyť na rozdíl od VW Polo či Seatu Ibiza nebyl současný vůz postaven na poněkud modernějším podvozku PQ25, ale využíval ještě původní, lehce přepracovanou PQ24 z Fabie první generace.
Víceprvkové zadní zavěšení je pro vozy koncernu Volkswagen v této třídě tabu, nicméně kompaktnější a především modernější verze MQB s vlečenými rameny a torzně zkrutnou příčkou by se podepsala minimálně pod snížení hmotnosti Fabie III. Potíž je v tom, že tuto konstrukci prozatím nikdo oficiálně nepotvrdil a objevilo se i několik protichůdných zpráv. Třeba loni britský AutoExpress citoval šéf vývoje Franka Welsche ve smyslu „nová platforma nebude“, aby posléze vyšel další materiál na stejné téma, ve kterém byla MQB pro změnu potvrzena. Čert aby se v tom někdy vyznal.
Pokud jde o motorizace Škody Fabia III, tady máme poněkud jasněji díky nedávno představenému, mezigeneračně modernizovanému Volkswagenu Polo. Samozřejmě se jejich pohonné jednotky překrývat nemusí, nepředpokládáme ale, že by si Wolfsburg mohl dovolit takový luxus jako je vývoj samostatných agregátů pro stejně velká auta.
Co nás tedy čeká pod kapotou? Především technika s menším než obvyklým počtem válců. Základem by se měl stát atmosférický tříválec o objemu 1,0 litru naladěný na 60 a 75 koní. Najdete jej rovněž mezi předními koly malého Volkswagenu, kde podle normy spotřebuje v průměru 4,6 litru benzínu na sto kilometrů. Počítat snad můžeme i s přeplňovanou variantou 1.0 TSI, která byla naladěna na 90 koní a v NEDC umí Polo rozpohybovat za 4,1 l/100 km.
Čtyřválcové motory se stanou jasnou menšinou, z nabídky by ale zcela vypadnout neměly. Škodu Fabia bude asi nadále možné vybavit agregátem 1.2 TSI, jejíž výkon stoupne ze 105 na 110 koní a dost možná bude i v provedení se 100 k. Co naopak nebude, je verze RS, což bylo potvrzeno oficiálně i lidmi z automobilky, částečnou náhradou by se však mohla stát Fabia 1.4 TSI s deaktivací dvou válců a nejvyšší výkonem 150 koní, tedy s motorem, který se nově objeví ve VW Polo Blue GT. Volkswagen naopak u svého GTI zamění dvakrát přeplňovanou jednotku 1.4 TSI za poněkud konvenčnější 1.8 TSI, zvýší jeho výkon ze 180 na cirka 190 koní a jako bonus nabídne šestistupňový manuál.
Menší zemětřesení proběhne rovněž mezi naftovými agregáty. Jestli ve Fabii III zůstane 1.6 TDI, můžeme jen hádat, s platformou MQB je spjat pevně, modernizované Polo si o něm však může nechat jen zdát a proto máme za to, že už nebude ani v sesterské Škodě. Dosavadní čtyřválec nejspíše nahradí tříválec 1.4 TDI v několika nastaveních a výkonem 75 až 105 koní. Jak to bude s jejich kultivovaností, momentálně nevíme, každopádně Polo díky nim vykazuje tabulkovou průměrnou spotřebu pouze 3,2 a 3,4 l/100 km.
O design vozu se opět postaral slovenský návrhář Jozef Kabaň, který nepochybně vycházel z tvarů naznačených modelovými řadami Rapid a Octavia. Je dost možné, že výsledek bude trochu méně konzervativní, než naznačuje náš úvodní render, revoluci ale – jak naznačují některé nákresy na internetu – neočekáváme. Co víme stoprocentně, je, že se změní proporce karoserie. Škoda přiznává, že současná Fabia je v poměru ke své šířce příliš vysoká, a proto bude nové auto snížené a dostane širší boky.
Kabina údajně bude konzervativnější, což v zásadě asi nevadí, pokud to nebude eufemismus pro „laciné“ a/nebo „bez výbavy“, víme však, že Škoda nabídne pro interiér Fabie individualizaci rozbíjející dosavadní nudnou čerň a šeď. Pokročit by měly rovněž elektronické systémy. Dovolíme si pochybovat, že vůz dostane adaptivní tlumiče či radarový tempomat jako Polo, i když ani to vyloučit nemůžeme, zaslechli jsme nicméně drby o systému komunikace mezi autem a mobilním zařízením uživatele, které bude moci shromažďovat a vyhodnocovat provozní informace vozu.
Kdy se Fabie III dočká trh? Datum zahájení prodeje neznáme, známe ale termín startu výroby. Hatchback začne sjíždět z výrobní linky v 35. týdnu, tedy od 25. do 31. srpna, zatímco kombík „naběhne“ ve 44. týdnu od 27. října do 4. listopadu.
zdroj: Autocar, ilustrace: Ondřej Lilling, BT Concept Design Studio