autoweb.cz > Škoda > Škoda Fabia > Škoda Fabia po faceliftu: Jak jezdí jen s litrovými tříválci a bez dieselu (první jízdní dojmy)
Škoda Fabia po faceliftu: Jak jezdí jen s litrovými tříválci a bez dieselu (první jízdní dojmy)
Škoda Fabia třetí generace přišla na trh před dlouhými čtyřmi roky a v posledních měsících se na ní podepisuje zub času. Mladoboleslavská značka tak připravila důležitou modernizací, za níž stojí hlavně nová homologační metodika měření emisí WLTP, která vstoupí v povinnou platnost již brzy. Úpravy výborně prodávaného modelu se tak netýkají jen drobných vizuálních změn, ale výrazně se podepisují pod kapotou.
Nenechali jsme ležet příležitost ladem a okamžitě jsme skočili po nejlepší variantě, jakou budete moci pořídit. V našich rukách se objevil šedivý hatchback ve stylingovém balíčku Monte Carlo, jež tvoří vrchol dostupné příplatkové výbavy. Oproti předchozí Fabii se ta modernizovaná zvenku liší hlavně přepracovanou uhlazenou přídí, která nese nové světlomety s technologií LED. Stejná technologie je použitá i v případě zadních skupinových svítilen, což je kromě doplňkových odrazek jediná na první pohled viditelná změna na zádi.
Zákazníky oblíbený líbivý balíček Monte Carlo dekoruje karoserii kontrastními černými doplňky – předním spoilerem, bočními prahy, malým střešním spoilerem a zadním difuzorem. V interiéru se nachází sportovně tvarovaná sedadla s pohodlným bočním vedením podporujícím oporu těla řidiče v zatáčkách. Změny v interiéru však nejsou na první pohled výrazné. Palubní desce vévodí dobře čitelný přístrojový štít, jehož doplňuje pro Fabii nový infotainment Swing Plus, který doplňuje systémy Swing a Amundsen.
Součástí všech tří infotainmentů je 6,5“ barevný dotykový displej. Automobilka se snaží zaujmout hlavně mladé zákazníky, kvůli čemuž palubní výbava disponuje plnou konektivitou se smartphony a cestující na zadních sedadlech mohou dobíjet své telefony skrze nově dostupnou dvojici USB.
Z našeho pohledu se však nejdůležitější změny Škody Fabie odehrály pod kapotou. Vývojové oddělení značky novou Fabii vybavilo pouze malými tříválci, přičemž se zbavilo „méně ekologických“ dieselů, jak je alespoň vidí nová metodika měření emisí WLTP. Základem nabídky je atmosférická litrová jednotka MPI, jejíž základní verze nabízí výkon 60 koní, silnější pak 75 koní. Více lákavé jsou z mého pohledu přeplňované motory 1.0 TSI s nejvyššími výkony 95 a 110 koní. Přeplňované motory jsou kvůli nastupující emisní normě WLTP bohužel vybavené filtrem pevných částic.
Nejsilnější dostupnou motorizaci jsme vyzkoušeli se standardním manuálním šestikvaltem, přičemž za příplatek bude dostupný i sedmistupňový dvouspojkový automat DSG. I přes slušný tabulkový výkon by podle nás mohl být motor o fous silnější. Droboučký motor je v nízkých otáčkách bohužel méně živý a citelnější zátah se dostavuje až s roztáčejícím se turbodmychadlem od přibližně 1 700 otáček za minutu. Pro městské ježdění je nevýkonnější motor nabídky příjemný, avšak nesmíte v něm hledat jakýkoliv sportovní charakter. Úniku před ježděním v hluboké turbodíře nepomáhá ani převodovka vybavená až příliš dlouhými převodovými stupni. Její řadící ústrojí má pak přesné, ale poněkud dlouhé dráhy.
Modernizovaná Fabia se ale snaží oslovit širokou klientelu, která v ní nevyhledává sportovního ducha. Tomu odpovídá i naladění pohodlného podvozku, který snadno pohlcuje drobné a střední nerovnosti. Na velkých výmolech ale už nezvládá utlumit všechny rázy, kvůli čemuž se do interiéru přenáší výrazné otřesy. Škoda pro variantu hatchback úplně poprvé nabízí i osmnáctipalcová kola, s nimiž však musí jízdní komfort značně klesnout. Takto vybavený vůz jsem ale bohužel neměl možnost vyzkoušet.
A jaká je modernizovaná Škoda Fabia jako celek? S drobným faceliftem se podařilo omladit celkový vzhled a v interiéru se objevily nové možnosti příplatkové výbavy, s níž osloví nejednoho zákazníka. Jízdní vlastnosti a celkové nastavení auta pak odpovídá každodennímu městskému použití, které bude novému počinu škodovky sedět nejlépe.