autoweb.cz > Testy automobilů > Škoda Fabia 1.9 TDI Sportline
Škoda Fabia 1.9 TDI Sportline
Dynamika 6
Chování na silnici 6
Provozní náklady 6
Praktičnost 6
X-Factor 6
Celkové hodnocení 6
Na úvod si ujasněme jednu věc. Škoda Fabia není vůbec špatné auto. Když ji totiž postavíte proti svým přímým konkurentům, zjistíte, že nabízí nejen vynikající poměr užitné hodnoty a ceny, ale zejména opravdu solidní dílenské zpracování na vrcholu třídy, dobrý podvozek a skvělý interiér. Jako auto pro někoho, kdo potřebuje levnou přepravu z bodu A do bodu B, je Fabia právem horkým favoritem.
Jenže co když od ní chcete i zábavu za volantem, ono magické slovíčko „sportovní“ svezení? Zde již obyčejná Fabia pokulhává, ale svým způsobem si za to mohou sami zákazníci. V prospektu o modelu 1.2 HTP se snad nikde nedočtete nic o sportování, proto nechápu, proč pak nebohému tříválci majitelé vyčítají, že „nejede vocpoda“ a „žere devět litrů“.
Škoda Fabia II fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Nyní však Škoda nabízí model Fabia Sportline, který má uspokojit právě tyto jedince lačnící po sportovních zážitcích za volantem. První seznámení s Fabií Sportline se neslo v pravda „sportovním“ duchu, ale teď vážně…
Vypadá sportovně?
Fabia 1.9 TDI Sportline se od svých chudých příbuzných liší celkem zásadní věcí – vypadá o poznání lépe. Ne, nemluvím teď o designu exteriéru, který se mi stále nelíbí (i když jsem si už zvykl, ale to se dá prohlásit klidně i o BMW řady 6), mluvím teď o detailech, díky kterým se na Sportline dívá vážně lépe než na běžný model. Chcete příklad? Střecha v jiném odstínu je možná detail laciný a dětinský, ale funguje. A ty sedačky jsou vážně skvělé, k nim slovo sportovní sedí. Přiznám se, že bych se za ně vůbec nezlobil ve svém BMW 120i, které má sedadla naprosto žalostná a s nulovým bočním vedením…
Bohužel, pozice za volantem je stále dodávkoidní a vždycky si s nostalgií vzpomenu za docela dobrou pozici ve Fabii minulé generace. Aspoň že má Škoda Fabia 1.9 Sportline povedený volant, který se dobře drží a dá se široce nastavit.
Příjemné doplňky, ale drahé
Všechno ostatní v interiéru je podle zvyklostí Škody dosažitelné a intuitivně ovladatelné. Možná jen páčky pod volantem by mohly mít trochu jasnější chod, ale to bychom toho chtěli od auta primárně za 250 000 korun už moc.
Testovací Škodovky jsou vždycky maximálně vybavené a většinou příliš neodráží to, co si běžní zákazníci kupují. Navigace „Low“ v testovaném voze je zmatená a její ovládání divné. Radši ušetřete těch 26 500 korun a kupte si nějaký kvalitní autoatlas.
Trochu zbytečné je i střešní okno, protože příplatková (12 000 korun) automatická klimatizace Climatronic funguje výborně a interiér osvěží mnohem lépe (a tišeji). Naopak vyhřívaná a nastavitelná sedadla či tempomat jsou věci, za které se vyplatí si připlatit. Když to všechno sečteme, testovaná Fabia stojí podle katalogu brutálních 558 800 korun (za tyto peníze můžete mit Octavii Elegance s motorem 1.6 TDI a stejným výkonem). To je proti základním 414 900 korunám navýšení o 143 900 korun. Trochu se omezte, nevyhazujte za zbytečnosti a jste pod půl milionem. Pravda, na Fabii je to pořád hodně a nepochybuji, že větší díl lidí kupujících auto za půl milionu se poohlédne někde jinde. Ale své oddané zákazníky si Fabia Sportline najde – zejména mezi věrnou a movitější klientelou, která nedá na poctivé sportovní tédéíčko dopustit.
Jak to jede?
Na silnici Škoda Fabia 1.9 TDI Sportline ničím nevybočuje od průměru třídy a nabízí jisté, bezpečné a předvídatelné jízdní vlastnosti. Brzdy jsou účinné, řazení přesné… Svým způsobem nemůžete Fabii Sportline nic vážného vytknout, pokud od ní neočekáváte sportovní zážitky. Jenže proč má potom nálepku Sportline? Řízení Fabie je přesné, ale není v něm nic cítit. Naštěstí ale není tak elektronické, jak tomu dnes většinou bývá, a pokud přední kola zatížíte, základní informace o jejich zbývající trakci vám poskytne.
Problém nastane, pokud chcete ve své „sportovní“ Fabii odpovídající pohonnou jednotku. Z nabídky benzínových motorů si moc nevyberete, leda by vám nevadila trochu vyšší spotřeba šestnáctistovky. Diesel 1.9 TDI je však logickou variantou pro ostatní. Má dost síly a rozumnou spotřebu (při troše snahy jedete za 5,5 l/100 km), ale o jeho projevu se nedá říci, že by byl kultivovaný. A sportovní není už vůbec.
Verdikt
Stále postrádám význam označení Sportline. Auto nemá přeladěný podvozek, nemá ostřejší řízení, nemá nižší hmotnost, nemá výkonnější motor, nemá… Vlastně nemá po technické stránce nic, co by ho odlišovalo od obyčejné nesportlinové Fabie.
Jestli z nějakého důvodu Fabii Sportline potřebujete, klidně si ji kupte. Není to špatné auto a odvede dobrou práci. Jestli se ale opravdu chcete za volantem bavit, natož prožívat sportovní zážitky, musíte si koupit buď Mazdu 2 nebo Ford Fiesta. Nebo si aspoň počkejte na Fabii RS.
Dalibor Žák, foto: Jirka Červenka, autor
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Škoda Fabia 1.9 TDI Sportline |
---|---|
0-100 km/h (s) | 10,8 s |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1896 |
Kompresní poměr | 18,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 79,5 x 95,5 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 77 kW/105 koní při 4000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 240 Nm při 1900 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 89,7 k/t |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 190 km/h |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,5 / 4,1 / 5,0 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 45 l |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 3992 |
Šířka (mm) | 1642 |
Výška (mm) | 1498 |
Rozvor náprav (mm) | 2462 |
Provozní hmotnost (kg) | 1170 kg |
Celková hmotnost (kg) | 1685 kg |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 500 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1200 |
Zavazadlový prostor (l) | 300/1163 l |
Ceny | |
Základní cena modelu | 414 900 Kč |