autoweb.cz > Autobazary a vše o ojetých autech > Škoda Fabia 1,4 16V
Škoda Fabia 1,4 16V
Škoda Fabia přišla na trh v roce 1999 a společně s první generací Octavie dodnes píše success story obrozené mladoboleslavské automobilky pod křídly koncernu Volkswagen. Po Octavii, která pro firmu znamenala průlom do zcela nového segmentu, byla Fabia z pohledu českého motoristy především první škodovkou své velikosti, která již konstrukčně neměla nic společného s předchozí Felicií, jejíž kořeny sahají až do dob studené války. Snad až na jednu výjimku, kterou je starobylý tříložiskový motor 1,4 MPI s rozvodem OHV. Fabia je postavena na koncernové platformě, kterou později využil i Volkswagen Polo a Seat Ibiza.
Škoda Auto nasadila Fabii cenově poměrně vysoko, navíc v základních verzích neoplývá právě štědrou výbavou a příplatkové prvky ji přibližují výrazně větším autům, o verzích s výkonnějšími motory ani nemluvě. Přesto se stále dobře prodává a poslední dobou začíná přebírat po stále populární Felicii roli lidového auta v českých luzích a hájích.
Jak šel čas
V roce 1999 přišel na trh pětidveřový hatchback s benzínovými motory 1,4 MPI (68 k), 1,4 16V (75 a 100 k) a 2,0 MPI (115 k). V nabídce dieselových motorů zpočátku figurovaly atmoférický 1,9 SDI (64 k) a 1,9 TDI (100 k). V roce 2000 přibyla populární verze kombi a škodovácký motor 1,4 MPI s výkonem 60 koní. V roce 2001 se na trhu objevila Fabia sedan, která si však mnoho příznivců nenašla. V roce 2002 rozšířila nabídku „očesaná“ verze Junior s mimořádně slabým čtyřválcem 1,0 MPI (50 k) a nový šestiventilový tříválec 1,2 HTP (54 k). V roce 2003 byl stažen zastaralý 1,4 MPI a jeho místo zaujal dvanáctiventil 1,2 HTP (64 k). Ve stejném roce přišel tříválec 1,4 TDI (75 k) a sportovně laděná Fabia RS s motorem 1,9 TDI (130 k). V roce 2004 Fabia podstoupila lehký facelift. Od podzimu 2005 jsou k mání dvě výkonové verze tříválce 1,4 TDI se 68 a 79 koňmi. Škoda Fabia se stále vyrábí a přestože její nástupce je ohlášen na rok 2007, kariéra první generace Fabie bude s velkou pravděpodobností ještě nějaký ten rok pokračovat.
Kterou koupit?
Z pohledu koupě ojeté Fabie nelze doporučit velmi slabé motorizace 1,0 MPI a 1,2 HTP (54 k), naopak horkým tipem mezi benzínovými verzemi jsou obě výkonové varianty motoru 1,4 16V od Volkswagenu, který je kultivovaný a velmi úsporný. Fabie 1,4 16V jsou však relativně vzácné. Zájemcům o dieselovou Fabii doporučuji 1,4 TDI s vynikající spotřebou a dostatečnou dynamikou, nevýhodou je pak nízká kultivovanost a zejména vyšší cena.
Časté závady
Podle Martina Vaculíka, autora knihy Ojetiny od A do Z, Fabii netrápilo příliš mnoho dětských nemocí. „Až do konstrukční změny v roce 2001 se i po ujetí pouhých 20 tisíc km vyskytovaly vůle v táhlech příčných stabilizátorů a rozpadalo se jeho plastové pouzdro. Dalším problémem Fabií jsou předčasně opotřebená ložiska kol i po 50 000 km, takže při koupi věnujte pozornost hluku od podvozku. Pokud dieselový motor málo táhne, jedná se o vadné čidlo váhy vzduchu, které přijde asi na 10 tisíc korun. U verzí 1,4 MPI, vyrobených do dubna 2000, se vyskytuje škubání motoru v důsledku nevhodného programu řidící jednotky,“ říká Martin Vaculík.
Jak jezdí
V AAA AUTO nám zapůjčili stříbrnou Fabii v pětidveřovém provedení, vyrobenou v roce 2000 a se 47 000 najetými km. 14-palcová litá kola na první pohled napovídají, že se nejedná o některou ze slabších verzí, vhodných víceméně pouze k popojíždění po městě. Testovaná Fabia měla pod kapotou koncernový čtyřválec 1,4 16V ve stokoňové verzi (poznáte ji podle červeného označení „16V“ na zádi), který v bazarech nebývá často k vidění. Rozhodně ne proto, že by byl špatný, ale vysoká pořizovací cena tohoto modelu i bez příplatkové výbavy atakovala hranici 400 tisíc korun. Motor se v nižších otáčkách neprojevuje zvlášť dynamicky, protože má vrchol točivého momentu i výkonu posazený výše než slabší 75-koňová verze, ale aspoň při předjíždění neztrácí dech a nabízí určitou výkonovou rezervu. Nejde však o žádného dravce, protože Fabia je poměrně těžké auto. Nepříjemné je přehnaně citlivé ovládání plynu, kvůli kterému se méně zkušení řidiči neustále lavírují mezi zhasínáním motoru a pálením spojky. Motor se projevil jako král úspornosti. Během testu byla hodnota průměrné spotřeby neustále vábena hranicí 5,5 l/100 km, což je skvělý výsledek. Podotýkám, že mimo dálnice a město, ale často rychlostmi blízkými dálničním (ale jen mezi námi). Někteří z vás možná namítnou, že je to nereálné, ale stejnou zkušenost mám i se slabšími 1,4 16V, dokonce i s karoserií kombi.
Vzhledem k rozšířenosti Fabie má pravděpodobně každý z nás svou osobní zkušenost s tímto autem, takže není třeba rozsáhle popisovat strohý, ale kvalitně zpracovaný interiér s pohodlnými sedadly a vracet se k nářkům nad malým pravým zrcátkem, potažmo šetření koncernu VW na nepravém místě. Řidič najde díky výškově nastavitelnému sedadlu a volantu seřiditelnému ve dvou osách ideální polohu přímo příkladně (někdy vadí známá hrana středové konzole). Známou věcí jsou i výborné jízdní vlastnosti, které předběhly dobu, a přesné řazení.
Pohled bazaru
„Škoda Fabia je jeden z nejoblíbenějších ojetých vozů na českém trhu, který díky své vysoké oblibě tlačí dolů ceny svého předchůdce Škody Felicia. Jedná se o klasický lidový vůz, má levný a snadno dostupný servis a nízké náklady na provoz. Kompromisem mezi kombíkem a hatchbackem je verze sedan, která se líbí zejména střední a starší generaci. Interiér je poněkud strohý a působí laciným dojmem. Negativ na spolehlivém vozu mnoho nenajdete, vůz trápí snad jen odcházející ložiska na přední nápravě,“ říká Petr Suchánek, manažer prodeje AAA AUTO.
Testovaný model: Škoda Fabia 1,4 16V (100 k), rok výroby 2000, najeto 47 000 km, cena 185 000 Kč
Výbava testovaného auta: litá kola, 2 airbagy, palubní počítač, centrální zamykání, el. okna vpředu, posilovač řízení, mlhovky, rádio
Orientační ceny srovnatelných konkurentů ročníku 2000:
Ford Fiesta 1,3: 125 000 Kč
Opel Corsa 1,4 (nový model): 160 000 Kč
Peugeot 206 1,4: 140 000 Kč
Volkswagen Polo 1,4: 155 000 Kč
Obvyklá cena Škody Fabia 1,4 16V Comfort (100 k) podle Eurotax:
2004 250 000 Kč
2003 220 000 Kč
2002 195 000 Kč
2001 172 000 Kč
2000 154 000 Kč
1999 137 000 Kč
Jan Cacek
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 11,5 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec, benzín |
Zdvihový objem (cm3) | 1390 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 100 koní při 6000 ot/min |
Točivý moment (Nm) | 126 Nm při 4400 ot/min |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 185 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,1 |
Rozměry a hmotnosti | |
Provozní hmotnost (kg) | 1081 |
Zavazadlový prostor (l) | 260 |