autoweb.cz > Testy automobilů > Škoda Fabia 1.4 TDI 105 k (2014)
Škoda Fabia 1.4 TDI 105 k (2014)
Dynamika 8
Chování na silnici 9
Provozní náklady 9
Praktičnost 8
X-Factor 7
Celkové hodnocení 8.2
Radosti
Zábavný a pohodlný podvozek; kvalitní a ergonomická kabina; úsporný turbodiesel
Starosti
Nekultiovaný chod; pomalý stop/start; ostrá spojka; jen pětistupňová převodovka
Jedním z nejočekávanějších aut tohoto roku, alespoň na českém trhu, je beze sporu nová Škoda Fabia třetí generace. První kontakt z mezinárodní prezentace v Portugalsku máme již za sebou, nyní ji však poprvé dostáváme k plnohodnotnému testu, a to hned v jedné z vyšších verzí s vrcholným turbodieselovým tříválecem 1.4 TDI o výkonu 77 kW/105 koní.
Nová Škoda Fabia je žhavým tématem celého letošního podzimu a zimy, takže jste si o ní už jistě stihli udělat vlastní obrázek. Mě osobně se líbí víc než předchůdce, a podle ohlasů kolemjdoucích, kteří mne zastavovali a vyptávali se, jaká ve skutečnosti je, se trefila i do vkusu širokého publika.
Interiér
Troufám si tvrdit, že stejné to je i uvnitř. Kabina nové Fabie se drží zažitého směru, který nastolila současná Octavia. Interiér je vyveden v klasickém stylu, dobře smontovaný a ergonomicky rozvržený. Na povrchu sice chybí měkčené plasty, na pohled i omak však působí méně lacině než třeba v Rapidu, dojem pak ještě o něco vylepšuje kontrastní plastové obložení palubní desky.
Co do prostornosti je interiér o něco vzdušnější než dříve a kufr ve standardní konfiguraci pojme 330 litrů nákladu (s rezervou 315 litrů), bohužel však po sklopení sedadel nevznikne rovná plocha. Nechybí ani tradiční Simply Clever síťky, přihrádky a samozřejmě škrabka, naopak klasickou vestavěnou navigaci nahradil systém MirrorLink, který propojuje chytrý telefon s multimediálním systémem vozu. Pro fanoušky technologií skvělá věc plná potenciálu, pro staromilce poněkud matoucí.
Pohon
Vrcholný tříválec 1.4 TDI nabízí slušný výkon 105 koní a točivý moment 250 Nm, které by člověk motoru vůbec nehádal. Ve skutečnosti působí o něco silněji, i díky intezivnímu nástupu před 2000 ot./min., který vydrží až za hranici 4000 otáček, kdy začně uvadat. Optimální volbou však tato jednotka zdaleka není.
Za kultivovaný by jej prohlásil snad jen profesně zdeformovaný řidič agrární techniky, a přestože s rostoucími otáčkami se kovově řinčivý klapot zjemní v melodické tříválcové drnčení a na vrcholu získá říz, po většinu času to není zrovna líbivý poslech. Navíc těžká a kousavá spojka, která zabírá hned na prvním milimetru, společně s pomalým stop/startem zajistí horké chvilky při rychlých rozjezdech.
Spotřeba
Menší výtku bych měl i směrem k pětistupňovému manuálu, který je sice dobře odstupňován, šestou rychlost by si však vrcholná verze zasloužila už jenom z principu. Především ve městě má člověk nutkání řadit o rychlost výš, na dálnici pak šestku postrádá nejvíce. Přesto však spotřeba paliva nikterak výrazně neutrpěla.
Od tabulkových 3,9 l/100 km ve městě se skutečnost nijak hrozivě neliší, s opatrnější nohou lze jezdit kolem 4,5 litru, naopak nevybíravá jízda po dálnici znamená maximálně 7,0 l/100 km. Týdenní průměr se nakonec ustálil na rovných šesti litrech, což ve spojení s 45litrovou nádrží znamená reálný dojezd 750 km.
Ovladatelnost
Pokud bych si měl na nové Fabii vybrat jednu část, která mne překvapila nejmileji, potom by to určitě byly jízdní vlastnosti. Když nedopatřením přepálíte nájezd do zatáčky, přední kola se zarputile zakousnou do asfaltu a nepustí přední nápravu utéct po tečně ven, navíc s těžkým turbodieselem (provozní hmotnost o 110 kg těžší oproti 1.0 MPI) nepůsobí vůbec těžkopádně. Zadní náprava není vyloženě smýkavá, spíš poslušně následuje směr, který nastolí ta přední.
Přidejte si k tomu trochu vyšší, ale stále dobrou pozici za volantem, přímé a vyvážené řízení a celkem slušný chod řadicí páky a najednou se přistihnete, že máte chuť zdolat nějakou zakroucenou okresku. Pokud je to věc, pro kterou nemáte pochopení, vezte, že se inženýrům podařilo spojit jistou ovladatelnost také s adekvátním pohodlím. Odpružení je sice tuhé, tlumičům však nechybí jistá poddajnost a současně bytelné uložení a odhlučnění zajišťuje, že rány od podvozku se rozléhají více do širého okolí než dovnitř do kabiny.
Verdikt
Nová Škoda Fabia ve třetí generaci opět o něco víc dospěla a právem tak patří na špičku třídy. Výborně jezdí, je pohodlná a uvnitř elegantní i funkční. Vrcholný turbodieselový tříválec není špatnou volbou, mezi nejlepší však také nepatří. Jeho pořízení si totiž musíte pořádně zdůvodnit.
Umí být úsporný, jenže benzínový čtyřválec 1.2 TSI nabízí o mnoho kultivovanější projev, šestistupňovou převodovku (či sedmistupňové DSG, které tato silnější 1.4 TDI taktéž postrádá) a o kousíček zábavnější podvozek k tomu. Do malého auta se zkrátka pořád ještě víc hodí malý benzínový motor.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový tříválec |
Palivo | nafta |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1422 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | typu McPherson |
Vzadu | kliková s vlečnými rameny |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | kotoučové |
Pneumatiky vpředu | 215/45 R16 |
Pneumatiky vzadu | 215/45 R16 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 77 / 105 v 3500 - 3750 |
Točivý moment (Nm) | 250 v 1750 - 2500 |
0-100 km/h (s) | 10,1 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 193 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 3,9 / 3,3 / 3,5 |
Objem nádrže (l) | 45 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 3992 |
Šířka (mm) | 1732 |
Výška (mm) | 1452 |
Rozvor náprav (mm) | 2455 |
Provozní hmotnost (kg) | 1165 |
Celková hmotnost (kg) | 1620 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 580 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1100 |
Zavazadlový prostor (l) | 330 / 1150 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 234 900,- (1.0 MPI 60 k Active) |
Základní cena test. verze | 356 900,- (1.4 TDI 105 k Ambition) |