Škoda Fabia 1.2 TSI 86 k Monte Carlo

Výbavu Sport vystřídalo Monte Carlo a Fabia je poprvé ve svém životě zajímavá. K tomu má skvělou dvanáctiskovku s 86 koni a jediný háček. Velký háček.

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 7

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 7

RADOSTI kvalita, prostor, dobrý motor, překvapivá obratnost

STAROSTI totální absence nadšení, a proto zbytečně tvrdý podvozek

Když přišla druhá Fabia před lety na trh, veřejnost nereagovala dobře. Mnoho lidí nepřišlo zvláštnímu vzezřením auta dodnes. Je poměrně jasné, proč Škoda Fabia vypadá tak zvláštně – její tvůrci se vykašlali na proporce a zabalili svého času největší interiér ve třídě do relativně kompaktní karoserie. Bohužel jim vyšla trochu neforemná krabice. To, že české supermini chápu, však neznamená, že bych patřil k jeho nemnoha obdivovatelům. Skvělým designem zkrátka Fabia druhé generace neproslula.

Škoda Fabia II fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Škoda fabia II 2 fotogalerie

Designéři Škody rychle zjistili, že si měli dát na karoserii přeci jen trochu víc záležet. Uč čtyři roky se to snaží napravit. A verze Monte Carlo je důkazem, že ušli dlouhou cestu. Kombinace žluté s černou mi nesedí, žlutý lak vypadá na nejdražší Fabii trochu lacině, ale objektivně vzato je Monte Carlo (sporu s RS) druhou nejhezčí Fabií hned po speciálu S2000. Víc nemohla chtít. Se zdravě tuningovým vzezřením dokonce Škoda získala model, který i po vizuální stránce nabízí zákazníkům něco jiného – něco víc – než konkurence. Není autem pro každého, ale pokud se vám líbí, tentokrát vás chápu.Proč tolik řečí o designu? Zbytek auta totiž není až tak důležitý, příliš se nezměnil. Fabia Monte Carlo nahradila v ceníku verzi Sport. Zdědila tříramenný volant a sportovní sedadla, stejně jako „sportovně“ laděný zbytek interiéru. To znamená kovové pedály a několik dalších jistě skvělých detailů. Jinak jde stále o tu samou Fabii s kvalitním, dobře ergonomicky zvládnutým a prostorným interiérem. Uvnitř je právě tak sportovní, jako všechna ostatní auta ve třídě. Moc ne.

Škodě nelze upřít, že už na začátku dobře nastavila pozici za volantem. Na rodinné auto není Fabia vůbec špatná. Podélně nastavitelný volant v segmentu B stále nemají všichni soupeři a ani dobré boční vedení nepotkáte u každého prodejce. Jen řadicí páka by mohla být umístěná lépe. Na Fabii je to dost dobré, na Monte Carlo snad přiměřené.

Škoda Fabia RS fotogalerie – vše co potřebujete vidět

škoda fabia RS fotogalerie

Verze pro duchem mladé se od svých rodinných sourozenců liší ještě v jednom detailu. Po výbavě Sport jí zůstal sportovní podvozek. Kdyby ho Škoda nabídla mezi volitelnou výbavou, udělala by lépe. Ne že by však tvrdší ladění nefungovalo správně. Monte Carlo mění směr se šokující sebejistotou, přední náprava má i díky pneumatikám se šířkou 205 milimetrů spoustu přilnavosti. Přibroušená Fabia je vážně dobrá – trochu nepohodlná, ale mrštná. Přestože se to o ní nepíše, její záď snadno a rychle přechází do smyku. V Mladé Boleslavi vědí, proč standardně montované (od výbavy Classic) ESP nelze vypnout.

Bohužel to celé nedoprovází žádné nadšení. Ovládací prvky jsou perfektně vyvážené, jak je u koncernových aut zvykem, ale nikde nenajdete ani špetku citu, nebo nedej bože entuziazmu. Přestože s Fabii můžete jezdit velmi svižně, nenajdete pro to jediný důvod. A přesně ve chvíli, kdy si tuto skutečnost uvědomíte, se zbytečně tvrdý podvozek stane jen otravným kompromisem v jinak dobrém autě. Ve městě i na okreskách auto neustále drncá po jinak neznatelných nerovnostech a výjimečná jistota ve vysokých rychlostech to sotva vyváží. Hatchback s 86 koni by na dálnici jistě udržely i poddajnější tlumiče.Tím se dostáváme k motoru. S jednotkou 1.2 TSI už jsem měl tu čest, ale ne ve verzi s nižším výkonem. Není snadné popsat rozdíl. Čtyřválci s 86 koni nad sto třiceti kilometry v hodině trochu dochází dech, jenže do té doby táhne stejně jako jeho silnější příbuzní, takže se do českého prostředí hodí de facto lépe. Umím si představit jediný důvod k pořízení 105 koní – pokud často vozíte plné auto, zřejmě oceníte krom 19 koní navíc také lepší průběh točivého momentu.

Při použití slova turbo spořivým obvykle naskakuje husí kůže, ale přeplňované motory už dávno nejsou nenažrané. TSI nemá turbo, aby mohlo jezdit rychle, a proto nemá důvod konzumovat benzín v nadměrném množství. Jen se nenechte unést chvalozpěvy na downsizing, úsporná by Fabia nebyla, ani kdyby žrala slíbených 5,2 litru na sto kilometrů. A ona bude žrát víc. Udržet se kolem šesti by však neměl být problém.To je slušné na auto, s nímž budete navzdory skromnému výkonu bezpečně patřit k rychlejší polovině provozu. Žádná legální rychlost nečiní Fabii 1.2 TSI problémy. Přidejte si k tomu výjimečnou kultivovanost jednotky v nízkých i vysokých otáčkách a slibovanou nízkou spotřebu a máte jednoznačně nejlepší kombinaci v nabídce nové Fabie. Osmiventilová přeplňovaná dvanáctistovka je pro auto typu Škody Fabia přímo skvělý motor. Pro výbavu Monte Carlo – pokud ji chcete brát jako sportovní náčiní – je samozřejmě opět trochu nevýrazná. Jinak jí nelze vytknout vůbec nic.Verdikt
Přestože z toho budu bezpochyby obviněn, nepokládám Fabii Monte Carlo za sportovní stroj a nikdy jsem k ní tak nepřistupoval. Mnoho zákazníků však bude. Mýlí se. Trestem za to jim budiž zbytečně tvrdý podvozek a promarněný dynamický talent bez špetky motivace. Jinak dostanou velmi schopné auto s mnoha kvalitami, jimiž Fabia už čtyři roky vyčnívá z davu, a nově také se zajímavým vzezřením.

Pokud se vám líbí přidrzle tuningový výraz Fabie Monte Carlo, tak si ji samozřejmě kupte. Je výborná a svého druhu unikátní. Určitě si pořiďte také motor s 86 koni, žádná lepší jednotka v nabídce není, připlácet 25 tisíc za devatenáct koní navíc nemá cenu.

Jenže jestli chcete to nejlepší možné auto, výbavu Monte Carlo budete muset oželet. Fabia je s ní buď zbytečně tvrdá – pak zkuste skvělou a lépe vybavenou verzi Elegance, která stojí o dvanáct tisíc méně – nebo naopak málo sportovní. V druhém případě máte pravdu, malá Škoda nikdy sportovní být neměla. V takovém případě ovšem vůbec nechcete český vůz – projeďte se třeba Seatem Ibiza nebo Mazdou 2.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín, 95 RON
Plněnípřeplňování turbodmychadlem, přímé vstřikování
Uloženívpředu popříč
Zdvihový objem (cm3)1197
Kompresní poměr10,0 : 1
Vrtání x zdvih (mm)71,0 x 75,6
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Vpředupřední
Pneumatiky vpředu205/45 R16
Pneumatiky vzadu205/45R16
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)63/86 v 4800 ot./min.
Točivý moment (Nm)160 v 1500-3500 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)74
0-100 km/h (s)11,7
Nejvyšší rychlost (km/h)177
Spotřeba paliva (l/100 km)5,2
Objem nádrže (l)45
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4013
Šířka (mm)1886
Výška (mm)1493
Rozvor náprav (mm)2464
Provozní hmotnost (kg)1116
Celková hmotnost (kg)1571
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)500
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1100
Zavazadlový prostor (l)315
Ceny
Základní cena modelu199 900 Kč (1.2 HTP Easy)
Základní cena test. verze329 900 Kč (1.2 TSI 86 k Monte Carlo)
7.10.2011 8:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist