Škoda Fabia 1.0 MPI 75 k (2016)

Škoda Fabia patří mezi nejlepší malé hatchbacky na trhu, jak se ale na jejích kvalitách projeví jeden ze základních atmosférických tříválců pod kapotou?

  • Dynamika 3

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 7

Radosti

Skvělá ovladatelnost; kvalitní interiér; vnitřní prostor; spotřeba paliva

Starosti

Pouze pětistupňová převodovka; velmi vlažné výkony; jak asi jede 1.0 MPI 60k?

Jak bylo řečeno v úvodu, nová Škoda Fabia se etablovala jako velmi dobré malé auto a ve své třídě patří mezi špičku, mluvíme-li o zlaté střední cestě s motorem 1.2 TSI pod kapotou. Jak ovšem jezdí úplně základní model? To byla otázka, na kterou jsem velmi napjatě čekal odpověď. V době objednávání testovacího vozu ovšem žádná Fabia 1.0 MPI ve slabší verzi k dispozici nebyla, tak jsem musel vzít za vděk silnější motorizaci. A základní výbavu Active v Mladé Boleslavi bohužel také nevedou, jen poměrně „našlapanou“ verzi Style s dalšími příplatky. Pokusím se tedy zavřít oči a nenechat se uchlácholit našňořenou verzí.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Interiér

Vnitřek ovšem i tak musím označit za velmi povedený. Design je možná strohý, ale přehledný, funkční a bytelný. Atmosféru se tu snaží rozveselit ještě kontrastní bílé plasty, multimédia s poměrně velkým displejem nebo hezky a jednoduše vyvedené ovládání klimatizace, nicméně co jsem měl možnost vidět, i se základním rádiem a manuální klimatizací vypadá interiér slušně. Prostoru je vpředu dostatek, zadní sedadla překvapí opět na poměry třídy štědřejším místem pro život a kufr o objemu 330 litrů na běžné denní používání bohatě stačí. Za mě rozhodně jedno z nejpropracovanějších malých aut na trhu.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Pohon

To, co vzbuzuje nejvíce zvídavých otázek, se samozřejmě ukrývá pod přední kapotou. Jak tedy Škoda Fabia s litrovým tříválcem o výkonu 75 koní a točivém momentu 95 Nm jezdí? Pomalu. Za volantem tohoto auta se musíte hlavně smířit s tím, že vám nezbude nic jiného, než se nastavit na defenzivní styl jízdy. Jakékoliv připojení byť i jen na městskou výpadovku, svižnější změna pruhu nebo průjezd křižovatkou na poslední chvíli, o předjíždění na okreskách ani nemluvě, prostě vyžaduje příliš mnoho úsilí, aby to nakonec stejně nevyšlo, a tak často spíš raději úplně rezignujete. Hbitost nezajistí ani velmi krátké převody, naopak místy by se hodila šestka. Při 120 km/h motor točí na pětku kolem 4000 ot./min., což je vážně dost, naštěstí hluk od motoru je v kabině výborně potlačen a mezi tříválci tento patří k těm kultivovanějším.

Spotřeba

Další pozitivní stránkou litrového tříválce je slušná spotřeba paliva. Při konstantních 100 km/h si řekne o pět litrů, běžný pohyb po městě pak znamená spotřebu do sedmi litrů a přes osm litrů se nedostanete, ani když jej krmíte jako husy na fois gras. Jedna z mála výhod malého atmosférického motoru. Jenže větší a silnější 1.2 TSI, které má s autem znatelně méně práce, na tom není o moc hůř…

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Ovladatelnost

Stejně jako ostatní Fabie, i tahle jedí výtečně. Hned po usednutí vám všechno padne do ruky, všechno má ten správný odpor a správnou zpětnou vazbu, které nezaujatého řidiče nepřipraví o komfort řízení a nadšeného zase neunudí k smrti. Podvozek se opět může pochlubit vysokou přilnavostí a celkem hravým naladěním, pokud jej pobídnete, zároveň ale nedělá žádné kompromisy z hlediska pohodlí na palubě. Rány od nerovností polyká hezky tlumeně a ostré bouchnutí pronikne dovnitř jen s vyloženě ošklivou dírou. Takhle by to mělo vypadat.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Verdikt

Pokud při řízení často oblékáte nějakou pokrývku hlavy, plato čerstvých vajec vozíte výhradně za zadním oknem a vesnicí i okreskou jezdíte konstantní sedmdesátkou, pak vás Škoda Fabia s motorem 1.0 MPI bohatě uspokojí. Tohle auto totiž dokonale vyhovuje zadání „auto pro důchodce“, aniž bych se chtěl jakkoliv dotknout té části obyvatelstva, která vzhledem ke svému věku zasluhuje především úctu. Jenže některé předsudky prostě mají tendenci se potvrzovat a tohle je jeden z nich. Očekáváte-li do svého auta  i nějakou akci, když si to situace žádá, pak nezbývá než sáhnout alespoň po motoru 1.2 TSI 90 k, se kterým je Fabia více než důstojným přemisťovadlem a nezřídka dokáže poskytnout i radost z jízdy samotné.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový tříválec
Palivobenzín
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)999
Kompresní poměrneuvedeno
Vrtání x zdvih (mm)neuvedeno
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Pneumatiky vpředu185/60 R15
Pneumatiky vzadu185/60 R15
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)55/75 v 6200
Točivý moment (Nm)95 v 3000 - 4300
Výkon/hmotnost (k/t)71
0-100 km/h (s)14,7
Nejvyšší rychlost (km/h)172
Spotřeba paliva (l/100 km)5,8 / 4,2 / 4,8
Objem nádrže (l)45
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3992
Šířka (mm)1732
Výška (mm)1467
Rozvor náprav (mm)2470
Provozní hmotnost (kg)1055
Celková hmotnost (kg)1510
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)520
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)800
Zavazadlový prostor (l)330 / 1150
Ceny
Základní cena modelu237 900,- (1.0 MPI 60 k Active)
Základní cena test. verze257 900,- (1.0 MPI 75 k Active)
30.5.2016 1:30| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist