autoweb.cz > výbava auta > klimatizace > Škoda Fabia 1.0 MPI 75 k (2016)
Škoda Fabia 1.0 MPI 75 k (2016)
Dynamika 3
Chování na silnici 9
Provozní náklady 9
Praktičnost 8
X-Factor 6
Celkové hodnocení 7
Radosti
Skvělá ovladatelnost; kvalitní interiér; vnitřní prostor; spotřeba paliva
Starosti
Pouze pětistupňová převodovka; velmi vlažné výkony; jak asi jede 1.0 MPI 60k?
Jak bylo řečeno v úvodu, nová Škoda Fabia se etablovala jako velmi dobré malé auto a ve své třídě patří mezi špičku, mluvíme-li o zlaté střední cestě s motorem 1.2 TSI pod kapotou. Jak ovšem jezdí úplně základní model? To byla otázka, na kterou jsem velmi napjatě čekal odpověď. V době objednávání testovacího vozu ovšem žádná Fabia 1.0 MPI ve slabší verzi k dispozici nebyla, tak jsem musel vzít za vděk silnější motorizaci. A základní výbavu Active v Mladé Boleslavi bohužel také nevedou, jen poměrně „našlapanou“ verzi Style s dalšími příplatky. Pokusím se tedy zavřít oči a nenechat se uchlácholit našňořenou verzí.
Interiér
Vnitřek ovšem i tak musím označit za velmi povedený. Design je možná strohý, ale přehledný, funkční a bytelný. Atmosféru se tu snaží rozveselit ještě kontrastní bílé plasty, multimédia s poměrně velkým displejem nebo hezky a jednoduše vyvedené ovládání klimatizace, nicméně co jsem měl možnost vidět, i se základním rádiem a manuální klimatizací vypadá interiér slušně. Prostoru je vpředu dostatek, zadní sedadla překvapí opět na poměry třídy štědřejším místem pro život a kufr o objemu 330 litrů na běžné denní používání bohatě stačí. Za mě rozhodně jedno z nejpropracovanějších malých aut na trhu.
Pohon
To, co vzbuzuje nejvíce zvídavých otázek, se samozřejmě ukrývá pod přední kapotou. Jak tedy Škoda Fabia s litrovým tříválcem o výkonu 75 koní a točivém momentu 95 Nm jezdí? Pomalu. Za volantem tohoto auta se musíte hlavně smířit s tím, že vám nezbude nic jiného, než se nastavit na defenzivní styl jízdy. Jakékoliv připojení byť i jen na městskou výpadovku, svižnější změna pruhu nebo průjezd křižovatkou na poslední chvíli, o předjíždění na okreskách ani nemluvě, prostě vyžaduje příliš mnoho úsilí, aby to nakonec stejně nevyšlo, a tak často spíš raději úplně rezignujete. Hbitost nezajistí ani velmi krátké převody, naopak místy by se hodila šestka. Při 120 km/h motor točí na pětku kolem 4000 ot./min., což je vážně dost, naštěstí hluk od motoru je v kabině výborně potlačen a mezi tříválci tento patří k těm kultivovanějším.
Spotřeba
Další pozitivní stránkou litrového tříválce je slušná spotřeba paliva. Při konstantních 100 km/h si řekne o pět litrů, běžný pohyb po městě pak znamená spotřebu do sedmi litrů a přes osm litrů se nedostanete, ani když jej krmíte jako husy na fois gras. Jedna z mála výhod malého atmosférického motoru. Jenže větší a silnější 1.2 TSI, které má s autem znatelně méně práce, na tom není o moc hůř…
Ovladatelnost
Stejně jako ostatní Fabie, i tahle jedí výtečně. Hned po usednutí vám všechno padne do ruky, všechno má ten správný odpor a správnou zpětnou vazbu, které nezaujatého řidiče nepřipraví o komfort řízení a nadšeného zase neunudí k smrti. Podvozek se opět může pochlubit vysokou přilnavostí a celkem hravým naladěním, pokud jej pobídnete, zároveň ale nedělá žádné kompromisy z hlediska pohodlí na palubě. Rány od nerovností polyká hezky tlumeně a ostré bouchnutí pronikne dovnitř jen s vyloženě ošklivou dírou. Takhle by to mělo vypadat.
Verdikt
Pokud při řízení často oblékáte nějakou pokrývku hlavy, plato čerstvých vajec vozíte výhradně za zadním oknem a vesnicí i okreskou jezdíte konstantní sedmdesátkou, pak vás Škoda Fabia s motorem 1.0 MPI bohatě uspokojí. Tohle auto totiž dokonale vyhovuje zadání „auto pro důchodce“, aniž bych se chtěl jakkoliv dotknout té části obyvatelstva, která vzhledem ke svému věku zasluhuje především úctu. Jenže některé předsudky prostě mají tendenci se potvrzovat a tohle je jeden z nich. Očekáváte-li do svého auta i nějakou akci, když si to situace žádá, pak nezbývá než sáhnout alespoň po motoru 1.2 TSI 90 k, se kterým je Fabia více než důstojným přemisťovadlem a nezřídka dokáže poskytnout i radost z jízdy samotné.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový tříválec |
Palivo | benzín |
Plnění | atmosférické sání |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 999 |
Kompresní poměr | neuvedeno |
Vrtání x zdvih (mm) | neuvedeno |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Pneumatiky vpředu | 185/60 R15 |
Pneumatiky vzadu | 185/60 R15 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 55/75 v 6200 |
Točivý moment (Nm) | 95 v 3000 - 4300 |
Výkon/hmotnost (k/t) | 71 |
0-100 km/h (s) | 14,7 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 172 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,8 / 4,2 / 4,8 |
Objem nádrže (l) | 45 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 3992 |
Šířka (mm) | 1732 |
Výška (mm) | 1467 |
Rozvor náprav (mm) | 2470 |
Provozní hmotnost (kg) | 1055 |
Celková hmotnost (kg) | 1510 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 520 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 800 |
Zavazadlový prostor (l) | 330 / 1150 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 237 900,- (1.0 MPI 60 k Active) |
Základní cena test. verze | 257 900,- (1.0 MPI 75 k Active) |