autoweb.cz > Testy automobilů > Srovnávací test > Škoda Citigo 1.0 MPI vs Citroën C1 1.0i
Škoda Citigo 1.0 MPI vs Citroën C1 1.0i
Záležitost malých městských aut je chápána v našich končinách zcela jinak než jak je tomu ve světě a důvody jsou nasnadě. Pokud na západ od nás platíte těžké peníze za každý gram oxidu uhličitého, který vaše auto vypustí navíc nad rámec politicky akceptovatelných limitů, pokud máte s velkým autem zákaz vjezdu městských center, pokud jsou metropole západoevropských měst přecpané k prasknutí, bez malého, ekologicky a společensky korektního malého auta se neobejdete. U nás ale taková legislativa, která by nutila obyvatele velkých měst k pořízení malých aut neexistuje a tím jsou tato kompaktní, a svým zaměřením zcela specifická vozidla, postavena na stejnou úroveň s ostatními hráči na trhu.
Škoda Citigo je novinka ve třídě a naše první dojmy už znáte. Teď tady máme další příležitost podívat se mladoboleslavskému počinu na zoubek, navíc s možností srovnání s ostříleným borcem v kategorii malých aut, Citroënem C1.
Pro připomenutí, Citroën C1 je v prodeji od roku 2005, jde o společný projekt, jehož výsledkem byla trojice Citroën C1 – Peugeot 107 a Toyota Aygo. V roce 2008 prošel faceliftem, má v našem případě pět dveří (v nabídce je i třídveřová varianta), čtyři sedačky a benzínový motor se třemi válci a objemem jednoho litru.
Litrový tříválec má i Škoda Citigo. Ve slabší verzi s šedesáti koni, náš partner do města má silnější agregát s potenciálem 75 koní v 6200 otáčkách a točivým momentem 95 Nm v 3000 až 4300 otáčkách. Pětidvéřová karoserie se objeví v nabídce později, takže jde o třídveřový stroj.Srovnání se stárnoucím, nebo možná už zastaralým Citroënem C1, se nezdá být fér, ale možná je vhodnější, než myslíte. Kolínské mini příjemně přehnaným způsobem demonstruje jednu z mnoha možných příčin úpadku segmentu A na českém trhu. C1 svou nemoderní podstatou popisuje skutečnost, že Češi nepřistoupili na koncept několika aut v rodině, že raději kupují větší a dražší auta, že stále převládá systém jedno „univerzální“ auto na všechno.
V roli všeuměla a univerzála může Citroën C1 obstát jen s obtížemi. Je bezpochyby o tisíce procent lepší a praktičtější než třicetiletí zástupci předlistopadové éry, ale nutno přiznat, že nehledě na věk hraje třeba s Favoritem v některých disciplínách nepříjemně vyrovnanou partii. Především téměř nemá kufr, tedy, ehm, nemá dostatečně velký kufr, což mu předem zavírá dveře do stovek garáží a drží archaické ojetiny naživu, v provozu, v oblibě. Těch 139 litrů sice na nákupy stačí a zbytek zařídí sklopná zadní opěradla (každé zvlášť), ale psychologicky jde o velký problém. Že uveze čtyři dospělé není až tak důležité, většina lidí totiž na delší vzdálenosti stejně vozí vzadu jen děti.
Škoda Citigo má velký kufr. Tedy, není to Octavia, neberte mne doslova v absolutním měřítku, ale pod hranatou karoserií se ukrývá zavazadlový prostor s objemem 251 litrů. S Citroën C1 nesrovnatelné, tady má Citigo blíž například k populární Fabii s 315 litry v základu. Po složení zadních sedaček se malá městská Škoda dostane na transportní kapacitu 951 litru. V kufru je systém sítí, které udrží náklad v nehnutém stavu, kabina vůbec je plná logicky rozmístěných a praktických odkládacích přihrádek. Dokonalá ukázka moderního umění hospodaření s moderním prostorem.
Interiér malého Citroënu není moderní, nevypadá tak, jak by většina dnes už rozmazlených zákazníků chtěla. Velkou část interiéru zdobí jen plech karoserie a plastové výplně jsou vyrobené snad přijatelně přesně, ale rozhodně ne z exotických materiálů. Kabinu zkrátka tvoří pár tu a tam plácnutých kusů tvrdého plastu. Výbava Image sice tristní situaci velmi šikovně zachraňuje oranžovými proužky na sedadle a několika bílými díly, ale nemůže zakrýt, že C1 je prostě jen moderní interpretací myšlenky 2CV. Odveze překvapivě snadno překvapivě mnoho menších věcí, ale žádná další příjemná překvapení v jeho popisu práce nenajdete.
Citigo je naproti tomu přehlídkou toho nejnovějšího, co mladoboleslavská Škoda má (a co mohla do malého auta integrovat). Na pohled líbivé, a snad i trvanlivé materiály, na omak příjemné látky, pevné plasty, robustní ovladače, leckde s nenápadnými prvky retra. Tak třeba na kulatý výdech klimatizace si u Škodovky pamatuji naposledy v mém prvním autě, modelu 105 (byť tam nešlo o klimatizaci, ale jen o přívod vzduchu). Retro je i „nový“ znak automobilky, trochu retro je i jeden ovladač na stahování okna, řidič má po své levé ruce v madle dveří tlačítko pouze na levé okno, pro ovládání pravého musí za a) požádat spolujezdce, za b) natáhnout se přes kabinu doprava. Detail, který nepotěší, ale Citroën C1 trpí stejným neduhem.
Každopádně jsou tady čtyři sedačky, dvě přední, pohodlné, slušně vedoucí, mechanicky nastavitelné takovým způsobem, že polohu za volantem najdete rychle a snadno. A zadní, na které se vejde i dvoumetrový člověk bez toho, aby trpěl stísněným prostorem. Je vynikající, že lze nohy zasunout bez potíží pod přední sedadla – žádné mačkání nebo neskladné kroucení se s hrozbou trvalého poškození páteře. Popravdě je pozice za volantem v Citigo i pro člověka s metrem devadesát perfektní. V Citroënu si sednete pohodlně, ale pořád je to kompromis, Citigo tak není o nic horší než Fabia.
Ani Citroën C1 na tom není co do interiéru zle, kromě čtyř plnohodnotných míst disponuje po stránce ergonomie prostornou kabinou. Co je na malé c-jedničce vyloženě dobré, je motor. Podle mnohých odborníků jeden z nejlepších litrových motorů na trhu. Má sílu, umí autu udělit dostatečnou dynamiku (svůj podíl na tom má i hmotnost 805 kg), v otáčkách jde auto agilně za plynem, i přes méně kultivovaný projev najdete za volantem nečekanou radost a snad i touhu po řízení.
Můžete vyhnat tachometr za sto sedmdesát kilometrů v hodině (oficiálně 157 km/h a chce to trochu větru v zádech). . Tříválec od Daihatsu byl pro mnoho zákazníků tím hlavním důvodem pro koupi C1, je ve své podstatě velice schopný, dokonce i ve větším Yarisu, má skvělý zvuk a jede jako žádný jiný motor ve třídě. A k tomu všemu nežere.
Citigo má pod kapotou 1.0 MPI s výkonem 75 koní a je tak o decentní stádečko potentnější než malý Citroën. Je určitě kultivovanější, to ticho je neuvěřitelné, za jakýchkoli podmínek. Co mne trochu překvapilo, v porovnání s C1… Čekal jsem oslnivější dynamiku od Škodovky. Zezačátku jakoby se autu moc nechtělo do tempa, nicméně problém si myslím byl v malém nájezdu nových aut. Tříválec je podle mého třeba dobře zajet a bylo znát, že s každým ujetým kilometrem jako by Citigo bylo svižnější a svižnější.
Oficiálně zvládne zrychlení z nuly na stokilometrovou rychlost za 13,2 sekundy a maximálku najdete na 171 kilometrech v hodině. Já jsem sprint neměřil, ale dokázal jsem na volném úseku dálnice, ve chvíli kdy jsem si počkal na klesající profil silnice, rozdivočet na 160 km/h a pak celkem snadno tempo držet. Tím jsem si také zároveň rozptýlil obavy z toho, jestli nebude ve vyšších rychlostech auto na krátkém rozvoru plavat. Ehm, ne, stabilita mne opravdu příjemně překvapila.
Jinak jakmile jsem sundal na moment nohu z plynu, bylo obtížné se opět dostat do tempa. Pětikvalt s delšími kvalty má tuhý chod, páka jde příjemně do ruky a to je dobrá zpráva, prootže v Citigo budete často řadit. Tedy, já jsem často řadil, protože to nejlepší jsem z motoru dostal mezi čtyřmi a šesti tisíci otáček a pro udržení v tomto intervalu jsem se bez častých změn rychlostních stupňů neobešel. Tabulky mluví o průměrné spotřebě 4,7 l/100 km, já jsem se, v syrovém, nezajetém autě a v tempu, za které by mě u policie nepochválili, držel někde mezi 5,8 a 6,1 litry. Citroën má dlouhodobý průměr mezi 5,5 a 6,3 litry.
Citroën C1 spoléhá velmi dobrý podvozek, aby ne, když si ho půjčilo od Fordu Ka. Sice trochu drncá, ale auto to není nepohodlné, rozhodně ne vzhledem ke svým rozměrům. Nepohodlná není ani Škoda Citigo, o stabilitě ve vyšších rychlostech už jsem mluvili, v klidnějším jízdním režimu hraje s úspěchem na pohodlnou a komfortní notu. Řízení je ve středové poloze uvolněné, Citigo je oproti tomu ukázkou pesného vedení auta zatáčkami. A Škoda je v porovnání s Citroënem tišší, zásadně tišší a nejde u C1 ani tak o motor jako o nevalné odizolování kabiny. Pomalu se teď přes výbavu posuneme k cenám a začneme Citroënem. Tohle konkrétní auto stálo se čtveřicí airbagů, rádiem, klimatizací a otáčkoměrem (je vážně za příplatek) rovných dvě stě tisíc. Přestože podle ceníku by ti vyšlo asi čtvrt milionu, s prodejci se dalo domluvit, a tak vyšla C1 v limitovaná edici Image na slušné peníze.
Cena nové Škody Citigo je ale ještě příjemnější. Na zveřejnění kompletního ceníku se zatím ještě čeká, ale my víme, že Škoda v základní verzi a slabším motorem vyjde na 179 900 Kč a že naše testovaná verze má být o deset tisíc korun dražší. Takže se mírně spekulativním způsobem dostáváme na základní cenu 189 900 Kč. Airbagy, ESP a řada dalších doplňků má být podle všeho již v ceně.
Škoda Citigo fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Závěrem by se hodilo pár osobních a čistě subjektivních dojmů. Design Citigo se mi, navzdory totálně pravidelnému krabicovému tvaru líbí, auto nepůsobí mým pohledem kýčovitě, ale spíše mile a lákavě. Tak jak jsem byl zezačátku zklamán nedostatečnou dynamikou motoru. Musel jsem na konci testu uznat, že po zajetí tohle auto pojede líp, než jak jsem to mohl vyzkoušet já.
Po stránce ergonomie jsem nebyl až na pár detailů nespokojený a velikostí kufru mne Škoda Citigo opravdu mile překvapila. A pokud jsem s netrpělivým očekáváním čekal na oficiální cenu, a v hloubi duše měl strach, že bude nesmyslně vysoká a tím odsoudí nové auto k neúspěchu, opak byl pravdou.
Zažije tedy Škoda Citigo prodejní úspěch? Myslím tím v Čechách… Ehm, nevím. Čistě logicky na to má, a až dorazí pětidvéřová verze, tak se její šance ještě zvýší. Primárně jde sice o auto do města, ale přiznávám, že podle mého názoru dokázala automobilka zabít dvě mouchy jednou ranou a postavila jak malé kompaktní vozidlo pro single cestující do městských center, tak také nabídla, i přes malé rozměry, dostatečně velké, schopné a vybavené auto pro všechny řidiče, kteří si nemohou víc než jedno auto dovolit.
Filip Rakovan
Druhý pohled: Pochybnosti
Byl jsem přesvědčen, že vozy segmentu A brzy dorostou a zvládnou zastat úlohu jediného auta v bezdětných rodinách. Teď, po premiéře skvělé Škody Citigo, mám pochybnosti. Proč? Jde o výkon. Celý ten rok s C1 jsem si říkal, že by stačilo zapracovat na interiéru a na světě by byla dokonalá alternativa k Fabii pro ty, kterým začíná být rostoucí segment B zbytečně velký. Kia Picanto minula cíl jen o kousek. Zrada přišla z míst, odkud jsem ji nečekal. Picanto na rozdíl od Citroënu nejede dost dobře.
Citigo je uživatelsky snad ještě příjemnější než Kia, ale pod kapotou ukrývá úplně stejný problém. Zdá se, že ani ti nejschopnější inženýři zatím nedokážou skloubit rychlost lehké C1 s těžkým dospělým interiérem modernějších aut. Citigo má v mých očích jedinou chybu, ale je to chyba neodpustitelná. Než dokáže skutečně nahradit Fabii, bude potřebovat pár newtonmetrů navíc. A jako druhé auto do rodiny poslouží Citroën C1 dost možná stejně dobře. Neprorokuji Škodě neúspěch, jen si nejsem tak jistý jejím velkolepým úspěchem. Citigo je skvělé auto do města, ale já jsem čekal víc.
Martin Plaštiak
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový tříválec |
Palivo | benzín |
Plnění | atmosférické sání |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 999 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry MacPherson |
Vzadu | vlečená ramena, zkrutná tyč |
Brzdy vpředu | Kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | bubnové |
Pneumatiky vpředu | 165/70 R14 |
Pneumatiky vzadu | 165/70 R14 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 55 / 75 v 6200 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 95 v 3000 - 4300 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 80,7 |
0-100 km/h (s) | 13,2 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 171 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 4,7 |
Objem nádrže (l) | 35 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 3563 |
Šířka (mm) | 1641 |
Výška (mm) | 1478 |
Rozvor náprav (mm) | 2420 |
Provozní hmotnost (kg) | 929 |
Celková hmotnost (kg) | 1365 |
Zavazadlový prostor (l) | 251 - 951 |