autoweb.cz > Cestování autem na dovolenou a do zahraničí > cesta do chorvatska > autem do chorvatska 2017 > Škoda Citigo 1.0 MPI (75 k)
Škoda Citigo 1.0 MPI (75 k)
Dynamika 7
Chování na silnici 9
Provozní náklady 10
Praktičnost 8
X-Factor 7
Celkové hodnocení 8.2
RADOSTI
Dostatečné výkony; úmí jezdit úsporně; kvalitní interiér; uspokojivý podvozek a řízení
STAROSTI
Pár laciných a nedomyšlených detailů; zaplatíte za ni víc než za základní Fabii?
Co o ní říká automobilka
„Svět minivozů čekají změny! ŠKODA Citigo přijíždí, aby zavedla nové standardy bezpečnosti i moderních technologií. Je dokonale vybavená nejenom pro městský provoz, střídmá ve spotřebě a ohleduplná k životnímu prostředí. Překvapí Vás prostorností interiéru, praktičností i inteligencí. Systém nouzového zastavení City Safe Drive například v nižších rychlostech pomáhá zabránit srážce. ŠKODA Citigo je malé auto s velkými možnostmi. Město je teď Vaše. 3, 2, 1, Citigo!“Škoda Citigo je dobrý tah. Malé auto s papírovou spotřebou 4,7 litru na 100 (ve slabší verzi 4,5 litru) a emisemi kolem 100 g CO2 na kilometr. Emise jsou sledovanou veličinou a v několika zemích se od nich odvíjí daně z provozu vozidla. A právě díky nízké hmotnosti a malému motoru se dokáže Škoda Citigo vejít do jedné z nejnižších kategorií.
Základ autu poskytl Volkswagen Up!, který se dá chápat jako VW Brouk pro 21. století. Je jednoduchý, malý a levný, přesto se do něj vejdou čtyři lidé a zavazadla. Stále ale působí robustně a odolně – a stejně taková je i Škoda Citigo. Už ale pojďme jezdit, protože držíme v ruce klíčky.
Etapa první – město
K testu jsme nedostali zrovna sociální model, ale prakticky plně vybavenou verzi Elegance se silnějším tříválcem o objemu 1,0 litru, který má výkon 75 koní. Motor je celkem jednoduchý, ale moderní – má atmosférické sání, čtyřventilovou techniku a dvě vačky v hlavě válců. Spolupracuje s pětistupňovým manuálem, brzy se má v nabídce objevit i automat.Nejvyššího výkonu dosahuje v 6200 ot./min. a točivý moment 95 Nm je k dispozici ve velmi širokém rozpětí 3000 – 4300 ot./min. Jelikož jsme si ale hned na úvod řekli, že se pokusíme jezdit ekonomicky, nebudeme motor otáčkoměrem ve městě příliš honit.
Škoda Citigo fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Mezi zaparkovanými auty Škoda Citigo docela vyniká, ale to spíše jen proto, že je to novinka a má zářivou zelenou metalízu. Myslím, že časem auto zapadne a nebude budit tolik pozornosti. Dovnitř se nastupuje snadno, ale dveře jsou poměrně velké a v úzkých mezerách způsobí nemálo problémů. Například do Citroenu C1 se leze trochu lépe. Přístup k zadním sedačkám není také úplně nejlepší a hned tady se ukazuje, že se při konstrukci auta šetřilo. Sedačku sice sklopíte a odsunete, ale už si nepamatuje původní polohu, takže ji pak musíte zase hledat.
Sedadlo řidiče testovaného auta bylo výškově nestavitelné, ale volant nenabízí možnost přitáhnutí, lze ho nastavit jen na výšku. Pokud tedy nechcete řídit na dlouhé natažené ruce (což je špatně), musíte si sedačku dát blíž a opěradlo nastavit co nejvíc kolmo to jde. Ohledně nastavitelnosti sedačky a volantu bych měl tedy výhrady, ale mohlo to být i horší a na poměry malých aut segmentu A se v Citigo sedí dobře.
Je ale čas vyrazit. Ihned po nastartování nám motor připravuje příjemné překvapení, protože se neklepe a je tichý a kultivovaný. Dobře reaguje na plyn a v městském provozu působí více než dostatečně. S lehkou spojkou a řadící pákou se pracuje snadno a motor bez cukání snese i neplynulé nebo příliš zbrklé pouštění spojky, začátečníkovi tedy odpustí opravdu hodně. Je mu také jedno, jestli ho trápíte u volnoběhu, nebo mu dopřejete výlet k červenému poli otáčkoměru. Ve srovnání s tříválcem HTP působí litrový motor v Citigo mnohem dokonaleji.
(pozn.: Motor testovaného auta je mnohem živější než jaký byl během prvního seznámení. Ochotněji se vytáčí a několik tisíc odpracovaných kilometrů mu na jadrnosti rozhodně přidalo.)
Škoda Citigo nemá systém stop/start, přesto palubní počítač ukazuje slušných 6 litrů na 100 km. To je na městský provoz dobrá hodnota, ale je pravda, že jsem se snažil a nedával motoru zbytečně za uši.Etapa druhá – dálnice
Když jsem s autem jezdil na mezinárodní prezentaci, moc jsem se s ním nesvezl v rychlém provozu na dálnici. Teď ale najíždím na pražskou Jižní spojku a hurá do provozu. Na trojku nezatížené Citigo akceleruje velmi důstojně a ihned se zařazuje do rychle jedoucího provozu… aby v zápětí stálo za zatáčkou v menší koloně. Provoz se ale brzy uvolnil a v rychlostech kolem 80 km/h je auto velmi přesvědčivé. Díky krátkému rozvoru a poměrně rychlému řízení působí trochu jako starý Mini Cooper. Proplétá se provozem a velmi snadno se s ním manévruje. Je ale znát docela tuhé nastavení podvozku, i když ne nepohodlné. Je to zkrátka daň za kompromis mezi ovladatelností a komfortem. Příliš měkké nastavení tak krátkého rozvoru (2420 mm) by se negativně projevilo na stabilitě a ovladatelnosti auta.
Stoupání od Barrandovského mostu zvládá Škoda Citigo v klidu a i v kopci udržuje rychlost na pětku. Když pak přišel čas na rychlosti okolo dálničního limitu, není malý tříválec úplně beznadějný a na škodovku stačí. Projevuje se to ale na spotřebě. Rychlost 130 km/h sice Citigo udrží bez problémů, ale řekne si o přibližně 7 litrů na 100 km. Jestli tedy budete pokoušet, zda Citigo jede slibovaných 171 km/h (podle tachometru jede), nepřiblížíte se udávaným hodnotám spotřeby. A o to se snažíme.
Na dálnici v rychlostech do 120 km/h neobtěžuje Citigo posádku nadměrným hlukem motoru nebo podvozku a nutno říci, že se jedná o velmi kultivované auto. Některé vozy z vyšší kategorie nejsou tak dobře odhlučněné a klidné. I směrová stabilita malé škodovky je velmi dobrá a nemusíte neustále provádět volantem korekce.
Už mě to ale na dálnici nebaví. Spotřeba nijak závratně neklesla a palubní počítač teď ukazuje 5,9 litru na 100 km.
Etapa třetí – silnice mimo město
Liduprázdná okreska se ukazuje jako přirozené prostředí pro život Škody Citigo. Motor na nezatížené auto stačí, má dost točivého momentu a díky dobře nastavenému podvozku a řízení si můžete dovolit vyšší rychlosti v zatáčkách, takže neztrácíte rychlost a můžete jet co nejplynuleji – a tím pádem ekonomicky. Průměrná spotřeba rychle padá a když udržujete tempo mezi 80 a 90 km/h, brzy pojedete za méně než 5 litrů na 100 km.
Řízení je velmi příjemné – není přeposilované a poskytuje přirozený odpor. S Citigo se dají přesně trefovat apexy zatáček a díky jadrnému motoru, který kolem 3000 ot./min. velmi pohotově reaguje na plyn, se s ním dá užít i docela dost zábavy. Nedotáčivost se sice na úzkých pneumatikách 165/70 R14 dostaví poměrně brzy, ale nastupuje postupně a dokonce se o ní z řízení, které mírně zlehkne, trochu dozvíte. Spíše mám ale pocit, že je ta zpětná vazba vyvolána uměle, ale aspoň něco. Trakce auta je jinak slušná a tyto malé gumy mu bohatě stačí. Širší patnáctky by sice mohly slibovat lepší přilnavost, ale také více hluku, vibrací a vyšší spotřebu, protože u malého auta na valivém odporu pneumatik záleží docela dost.
I když je motor dostatečně silný, předjíždění musíte trochu plánovat. Na trojku sice „vystřelí“ docela slušně, ale za 110 km/h se mu už moc nechce. Snažím se ale o nízkou spotřebu, takže pojedu chvíli za kamionem, který stejně jede tachometrových 90 km/h a aspoň něco ušetřím.
A skutečně. Palubní počítač teď ukazuje 4,7 litru na 100 km, což odpovídá udávané hodnotě kombinované spotřeby. Mimo město má ale Citigo jezdit za 4,0 litru na 100 km.Etapa čtvrtá – rodina a nákupy
Původně tu měly být informace o dynamickém měření z polygonu, ale v pátek ráno byla trať pokryta ledem a měření nemělo smysl, protože by vám čísla nic neřekla. Místo toho jsem se tedy rozhodl Citigo naložit rodinou a vyrazit na nákup.
Dětská sedačka se dozadu vejde naprosto s přehledem, i když její připnutí vyžaduje trochu akrobacie. Překvapil mne ale objem kufru (251 litrů), respektive jeho praktičnost. Složený kočárek se do něj vejde a i když jsem musel odmontovat přední kolečka, schoval se do Citigo celý a ještě zbylo trochu místa. Malá Škoda tak dokáže fungovat i jako nouzový rodinný přepravník. No, ale na dovolenou do Chorvatska byste v ní ve třech jet asi nechtěli…
Každodenní život ale odhalí další detaily, které automobilka nedořešila, nebo na nich spíše nechtěla zbytečně utrácet. Tak třeba otevírání oken: přední mají sice elektrické stahování, ale tlačítko pro okno spolujezdce není na dveřích řidiče, takže se musíte natáhnout přes celé auto. Tohle by přece mohl vyřešit ovladač uprostřed palubní desky, který je dobře přístupný oběma. Nebo třeba kryt kufru, který odklopíte, ale po zavření třetích dveří se nezklopí ze západky zpět, takže se musíte natáhnout a sklopit ho rukou, abyste ve zpětném zrcátku něco viděli.
Jinak je ale vnitřek Škody Citigo zvládnutý na jedničku. Volba materiálů je v pořádku, plasty jsou kvalitní a třeba středový panel s ovládáním rádia a klimatizace působí velmi hodnotně – kdybyste ho našli v autě za tři čtvrtě milionu, vůbec by v něm nepůsobil nepatřičně. Interiér je skutečně kvalitní a mezi auty v segmentu A je tohle asi to nejlepší prostředí k pobytu.
Zajímavá je pak centrální navigace, která funguje i jako palubní počítač. Grafika je velmi přehledná a zajímavá. Můžete si prohlížet všechny jízdní hodnoty najednou a zobrazuje také třeba teplotu (vzduchu i motoru), hodiny a další hodnoty, které si nastavíte. Možná trochu zbytečné, ale zajímavé. A stojí to jen 6400 korun, což je vzhledem k obvyklým cenám příplatků u Škody velmi akceptovatelná cena.
S rodinou ale naložené auto začlo „žrát“ trochu víc a ukazuje teď 4,8 litru na 100 km.Etapa pátá – peníze
A tím se dostáváme k penězům. Základní cena za Škodu Citigo je stanovena na 194 900 korun. Jedná se o nižší stupeň výbavy Ambition a slabší motor o výkonu 60 koní. Příplatek 10 000 korun za silnější motor rozhodně doporučujeme, pokud chcete jezdit i mimo město. Testovaná výbava Elegance vás vyjde s tímto motorem na 219 900 korun.
Záleží na vás, jestli budete chtít tuhle zelenou metalízu (9000 korun), skutečně funkční systém City Safe Drive (spolu s ESP jen za 4000 korun), kožený volant, řadící páku a madlo ruční brzdy (5000 korun), vyhřívání předních sedadel (4500 korun), již zmíněnou navigaci s palubním počítačem (6400 korun), 15″ kola z lehkých slitin (3000 korun), tempomat (6000 korun) a parkovací senzory vzadu (6000 korun).
Spotřeba paliva bude velmi závislá na vašem stylu jízdy. Nám teď Škoda Citigo ukazuje 4,8 litru na 100 km, ale to se opravdu snažíme. Předpokládáme, že reálná hodnota se bude pohybovat do 6 litrů, zvláště, jestli budete často jezdit po dálnici a ve městě. Ovšem dlouhodobý průměr 5,5 litru na 100 km se vůbec nezdá nemožný ani pro řidiče s trochu těžkou nohou na plynu.
Z hlediska peněz by pro Škodu Citigo mohla hovořit i očekávaná slušná spolehlivost a nízká ztráta hodnoty. Ale to ukáže až čas, jak budou ceny Citigo padat a jak na tom bude se spolehlivostí. Vliv Volkswagenu by ale právě v této oblasti měl být velmi pozitivní.
Verdikt
Z počínání Škody Citigo jsem velmi příjemně překvapen. I když nezapře, že je to malé městské auto, chová se velmi dospěle a působí dostatečně robustně a kvalitně. Bojím se teď napsat, že je to nejlepší auto v segmentu A, protože bychom ho museli nejprve postavit vedle zdařilého vozu Kia Picanto… Silnější motor dokáže naplnit očekávání ohledně dynamiky i spotřeby paliva a Škoda Citigo nezklamala ani v otázce jízdních vlastností a kultivovanosti. Teď už jen zbývá čekat, zda za ni čeští zákazníci zaplatí přibližně 220 000 korun, když za to jinde dostanou větší, i když chudě vybavené auto.
Dalibor Žák
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
Spotřeba v testu (l/100km) | 4,8 |
Motor | |
Konstrukce | řadový tříválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | atmosférické sání |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 999 |
Kompresní poměr | 10,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 74,5 x 76,4 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry MacPherson |
Vzadu | vlečená ramena, zkrutná příčka |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | bubnové |
Pneumatiky vpředu | 165/70 R14 |
Pneumatiky vzadu | 165/70 R14 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 55 / 75 v 6200 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 95 v 3000 - 4300 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 80,7 |
0-100 km/h (s) | 13,2 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 171 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,9 / 4,0 / 4,7 |
Objem nádrže (l) | 35 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 3563 |
Šířka (mm) | 1641 |
Výška (mm) | 1478 |
Rozvor náprav (mm) | 2420 |
Provozní hmotnost (kg) | 929 |
Celková hmotnost (kg) | 1290 |
Zavazadlový prostor (l) | 251 - 951 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 194 900 Kč (1.0 MPI 60 k - Active) |
Základní cena test. verze | 219 900 Kč (1.0 MPI 75 k - Elegance) |