autoweb.cz > Škoda > Škodovka představuje finální verzi studentského projektu, je to drsný speciál pro Dakar
Škodovka představuje finální verzi studentského projektu, je to drsný speciál pro Dakar
V pořadí už osmým studentským počinem je poutavá rallyová verze městského SUV Škoda Kamiq, které tvoří základ žákovského vozu vůbec poprvé.
„Studenti při stavbě vozu spolupracují s odborníky ze všech oblastí firmy a pod vedením svých učitelů přetvářejí sériový model značky Škoda na koncepční vůz, který oplývá mnoha neotřelými nápady. V rámci tohoto projektu se tak naučí řadu postupů, které budou později součástí jejich práce. Model Afriq představoval vlastně vůbec největší spolupráci ze všech žákovských speciálů – potkali se při něm odborníci ze Škoda Motorsport, z vývojového oddělení, Škoda Design i výroby. Někteří dokonce na žákovském autě pracovali poprvé,“ popisuje učitel Ivo Vollman, který celý projekt vede.
A proč africké téma? Vedle odkazu na slavnou dakarskou rally chtěli studenti poukázat i na odpovědnost společnosti Škoda Auto za veškeré aktivity koncernu Volkswagen v severní Africe.
Inspirace z rally
Stavba vozu trvala čtyři měsíce a studenti na projektu odpracovali asi dva tisíce hodin. Důvodem tak velkého objemu byly mimo jiné i rozsáhlé úpravy karoserie základního modelu Škoda Kamiq: studenti přivařili zadní dveře městského SUV do karoserie, výrazně narostly blatníky, podběhy kol a nárazníky nyní dvoudveřového modelu Afriq. Silnější je také odpružení a výrazně se zvětšila světlá výška vozu. Nemálo času si vyžádala i zástavba pohonu všech kol z modelu Škoda Octavia 4×4.
Čtěte také:
Test Škoda Octavia RS Cup 2019: Za volantem českého pohárového závoďáku
Test Škoda Scala 1.0 TSI v závodě spotřeby Economy Run: Jak úsporná dokáže být?
Test Škoda Favorit 136 L: Padesát odstínů hnědé
Jednoznačnou vizuální inspirací pro studentský vůz je soutěžní speciál Škoda Fabia Rally2 evo. A tak i Afriq je nalakován bílou barvou a opatřen četnými barevnými polepy v klasickém závodním stylu. Tyto samolepky si žáci navrhli sami ve spolupráci s oddělením Škoda Design. Sportovní a robustní vzhled podtrhují 15palcová kola OZ Racing.
Jak už zaznělo, na rozdíl od výchozího modelu je Afriq dvoudveřový. Pro zpevnění karoserie studenti zavařené zadní dveře spojili přímo se speciálně navrženou bezpečnostní klecí v interiéru. Stejně jako u rallyového speciálu je ve střeše instalována ventilační klapka, z úspěšného soutěžního vozu pochází zadní střešní spojler. Také přídavné světlomety vpředu a speciální rychloupínáky na kapotě a zadních dveřích mají domov ve světě rally.
Vyšší, lehčí, silný
Afriq je 4 362 milimetrů dlouhý, 1 793 milimetrů široký a 1 410 milimetrů vysoký. Rozvor činí 2 649 milimetrů, světlá výška 180 milimetrů. Změny na podvozku si vyžádalo použité hnací ústrojí: to včetně motoru a převodovky kompletně pochází z vozu Škoda Octavia 4×4. Čtyřválcový motor 2,0 TSI má výkon 140 kW (190 koní) a maximální točivý moment 320 Nm přenáší na všechna čtyři kola prostřednictvím sedmistupňové převodovky DSG. Rovněž výfukový systém byl přizpůsoben novému motoru a upravenému podvozku.
Přestože je hnací ústrojí z modelu Octavia včetně pohonu všech kol těžší než odpovídající komponenty standardního vozu Kamiq – a uvnitř je navíc i ochranný bezpečnostní rám –, podařilo se studentům vyrobit Afriq přibližně o 100 kilogramů lehčí, než je Kamiq. Podvozek, který byl upraven pro jízdu v terénu, dělá Afriq také o něco vyšším. Při stejné šířce karoserie a téměř shodném rozvoru je studentský prototyp zhruba o 100 milimetrů delší.
Interiér jde na dřeň
Takříkajíc až na dřeň šli studenti v interiéru, který je po vzoru rallyových vozů notně „osekán“. Nechybí speciální závodní skořepinové sedačky nebo šestibodové bezpečnostní pásy, volant a přístrojová deska pocházejí z vozu Škoda Fabia Rally2 evo. Pro bezpečnost cestujících je Afriq vybaven také hasicím systémem.
Na palubě dále najdete systém outdoorové navigace včetně počítadla kilometrů, který umožňuje použít rallyovou navigaci. Pro záznam jízdy jsou instalovány dvě kamery, které jsou zároveň vybaveny mikrofony a ukládají pořízený záznam na paměťové karty. Jedna kamera je umístěna mezi sedadly u stropu, druhá na levém A-sloupku nad přístrojovou deskou.