Šest set koní v rodinné verzi? BMW i5 M60 Touring s Performance Parts je vozem pro komiksového padoucha, který dospěl

442 kilowatt. Je to tak, čtete dobře. Sice jsou to kilowatty elektrické, ale síla je opravdová. To všechno v rodinném kombíku.
p90557921_lowres_bmw-i5-touring-06-20-1100x618.jpgCelá galerie 28 Zdroj: Bart Běhal

BMW už hezkých pár řádek let umí designem některých modelů vybočit z řady a vytvořit model, který zaskočí, šokuje, nebo minimálně překvapí. Když se před lety objevila pětková řada generace E60, byl to přesně ten případ.

Šlo o bavoráka, jenž vypadal jinak, ale střízlivým okem – a i teď s odstupem dvaceti let od začátku produkce – lze říct, že to bylo hezké auto. Následovaly další dvě generace, hodně bavorácké, těžko si je mohl člověk splést s něčím jiným. A pak ta současná, která je zepředu znovu trochu kontroverzní a je třeba ji přijít na chuť.

Podpis mnichovské automobilky sice nezapře, ale to, jak drobné světlomety prohrávají souboj o pozornost s velkou mřížkou chladiče, která je navíc ještě osvětlená, nutí můj mozek přemýšlet nad tím, jestli „ano“ nebo spíš „ne“.

Pětku si stále nespletete

Ale jinak nutno říci, že si pětku člověk nesplete. Její silueta či záď jsou snadno rozpoznatelné, akorát je třeba se připravit na to, že roste. Pět metrů na délku a 1,9 metru na šířku znamená, že je stejně velká, jako byla například před deseti lety vyšší třída 7.

Monstrum s rodinnými tvary bylo vybaveno sadou lahůdek z bavorácké sekce M Performance Parts. Z kombíku udělají auto, na které i chodci na přechodu budou mířit vztyčeným palcem a nelze se jim divit. BMW si samozřejmě decentních, ale krásně tvarovaných karbonových kousků cení na tisíce. Jak ovlivní jízdu za mě není úplně jisté, myslím si, že i řidič-profesionál by si tady nebyl jistý, ale na autě vypadají báječně a líbí se mi, že zákazník, který si může dovolit utrácet, má u BMW možnost dostat něco takhle speciálního.

Cena za fólii venkovních prahů (5 267 Kč), víčko nádrže (2 409 Kč), zadní difuzor (74 300 Kč), nástupní prahové lišty (11 400 Kč) a spoiler předního nárazníku (68 200 Kč) je celkem 161 576 korun, a to už se v celkové částce ztratí. Že si za to můžete koupit patnáct let staré pětkové BMW je věc druhá.

Obecně je v autě uklidňující ticho a velmi vznešená atmosféra, kterou podporují pohodlná bílá sedadla ze sekce Individual s kůži Merino s příplatkem necelých 60 tisíc korun. Občas jsem se tam tak „zachumlal“, že jsem už jen čekal, že odněkud začne znít vážná hudba.

Připadáte si hýčkán

Co mi nevadilo, byla vnitřní klika dveří, která se netradičně chytá podhmatem. Nelíbilo se mi ale už to, že je plastová. Jinak je pocit z vozu uvnitř skutečně prémiový, zpracování je poctivé, stejně jako použité materiály. Na každém místě ve voze se pasažér bude cítit pohodlně a bude si díky nim připadat hýčkán.

Punc výjimečnosti v interiéru dodávají i skleněné prvky, například otočné kolečko, kterým se budete pohybovat v obsáhlém menu infotainmentu. Přichází za příplatek 16 536 Kč. Jako již tradičně je u BMW možná příplatková výbava skutečně nadupaná.

i5 Touring se jako pravý kombík také pyšní pořádným zavazadlovým prostorem, ten se v základu dostane na 570 litrů a po sklopení sedaček dokonce na 1700.

Myslíte si, že jste ready…

i5 M60 je nevýkonnější elektrickou pětkou, má akumulátor o kapacitě 81,2 kWh a k tomu elektromotor na každé nápravě. A že jde o raketu na kolech dokazuje kombinovaný výkon 601 koní a točivý moment 795 N.m. A hlavně zrychlení na stovku, které BMW zvládne za 3,9 sekundy. A protože to dokáže i přesto, že váží 2425 kilogramů, vás přesvědčí, že jeho síla je opravdu masivní.

Po všech extrémních číslech se pojďme rovnou podívat na jejich fungování v praxi. Při sešlápnutí na plyn se z okolí regulérně stávají šmouhy. Kdo se trochu vyzná umění, dá se to přirovnat ke stylu, který se nazývá Akční malba. No a rána, jakou dostanete do zad, překvapí i toho, kdo ji čeká. Myslíte si, že jste ready, ale nejste.

Připomnělo mi to epický DeLorean, auto z osmdesátkové trilogie Návrat do budoucnosti, které umělo cestovat časem a vždy, když k této cestě došlo, kolem stroje začaly vznikat výboje a blesky. Přesně to jsem každou chvíli čekal u i5.

A teď si ještě představte, že tohle všechno jsem si do telefonu namluvil ještě před tím, než jsem použil tlačítko „boost“, které na deset vteřin dodá autu úplně maximální možnou sílu… Tady se představivosti meze nekladou.

Adaptivní podvozek Professional, který na rozdíl od příplatkových dvacetipalcových kol patří do sériové výbavy, nabízí k aktivním stabilizátorům a snížení světlé výšky i vzduchové odpružení. Fungoval spolehlivě. Perfektně nechal osazenstvo vozu pocítit povrch, po kterém se pohybuje, pouze v extrémních případech se ale ozvala zvenčí rána. S tímhle si i přes obrovskou tíhu umělo auto skvěle poradit, podvozek je skutečně kultivovaný.

Nejraději bych úplně obešel takovou tu tradiční elektrickou debatu o tom, jaký to má vlastně smysl a kam až to dojede. Elektroauto za mě má být hlavně služebník a pomocník, osobně v něm žádnou velkou radost z jízdy nehledám. Ale v případě jako je tento, tedy u typu, který má enormní radost z jízdy nabídnout, to je samozřejmě jiné.

Majitel Ferrari si přece také takový klenot neodepře jen proto, že tahle italská kráska mu spotřebuje 18 litrů na 100 kilometrů, ne? Takže tady, kdy mi auto průměrně prezentovalo spotřebu zhruba 25 kWh, úplně v klidu přimhouřím oči. A stejné je to s dojezdem, který mi s plně nabitou baterií ukazoval lehce pod 400 kilometrů.

Navýšený dojezd má podmínku

BMW slibuje ještě zhruba sto kilometrů navíc, ale to už je podmíněno. Musíte si nastavit jízdní mód s názvem Efficient a v něm aktitovat maximální možný dojezd. V tu chvíli se i5 nedostane nad 90 km/h a zároveň vypne vlastně všechno, co by mohlo vůz připravovat o energii.

Například do města je to velmi příjemný doplněk, který budete hojně využívat. Na druhou stranu záleží na více faktorech, například na počasí. Tento energeticky orientovaný mód totiž vypne také veškeré vytápění, a to už i v podzimních deseti stupních v autě samozřejmě ucítíte. Vůbec nemluvím o tom, jak moc budete využívat vyhřívaní či chlazení sedadel.

Pohodovým parťákem byla také adaptivní rekuperace, která usnadňuje práci při opravdovém ježdění, naopak ale zbytečně moc zasahuje do řízení třeba ve městě. Tam se totiž zasekává třeba o zaparkované vozy v okolí.

A kam vlastně s takovým vizuálně i silově extrémně specifickým autem? Nějakou chvíli jsem nad tím přemýšlel, ale pak mi to bylo hned jasné. Je to auto pro komiksového superpadoucha, který zestárl a zmoudřel a jeho prioritou už sice není ovládnout svět, ale pořád by si to vlastně tak trochu přál. A tenhle bláznivý – ale praktický, rychlý – ale elektrický a futuristický stroj, se mu přesně bude hodit.

Navíc určitě nebude mít problém s cenovkou, která v základu začíná na 2 572 500 Kč, ale třeba v testovaném případě se vyšplhala až na 3 091 690 Kč. To už je docela hodně, fakt je ten, že jde skutečně o výjimečný vůz, který cílí na specifickou a vybranou klientelu.

Takovou, pro kterou miliony nejsou žádným problémem.

14.11.2024 7:30| autor: Martin Tomaides

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist