autoweb.cz > Seat > Seat Leon > seat leon st > Seat Leon ST 2.0 TDI 4WD FR (2014)
Seat Leon ST 2.0 TDI 4WD FR (2014)
Dynamika 8
Chování na silnici 9
Provozní náklady 9
Praktičnost 9
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8.6
Radosti
Vypadá atraktivně; příjemně se ovládá; vystupuje z davu
Starosti
Nemožnost objednat čtyřkolku dohromady s automatem; nevýrazný interiér
Seat Leon ST patří v našich končinách k poněkud přehlíženým vozům. V konkurenci koncernových bestsellerů v podobě Škody Octavia nebo Volkswagenu Golf prostě nemá šanci přesvědčit, ačkoliv rozhodně má co nabídnout.
Pokud je vám z nějakého důvodu konzervativní vzhled Octavie i Golfu a jejich všudypřítomnost na každém rohu proti srsti, Leon si možná najde vaše sympatie. Stačí se na něj jenom podívat a zejména s paketem FR, v sytě červené barvě a na 18“ kolech hned zaujme pozornost. A můžete si být jistí, že druhý takový hned tak nepotkáte.
Interiér
Uvnitř je Leon stejně jiný jako zvenku, ačkoliv ne do takové míry. Většina ovladačů samozřejmě pochází z koncernové poličky, ovšem třeba grafika budíků podobná Audi propůjčuje jinak trochu temné kabině trochu osobitý vzhled. Designéři mohli ještě popustit uzdu své tužce, pokud vám ale nevyhovují elegantní tvary koncernových sourozenců, bude se vám tu líbit.
Rozhodně nebudete mít pocit, že Seat patří na konec hierarchie a je nějak šizený, naopak kabina s palubní deskou natočenou k řidiči vytváří útulnou atmosféru a kvalitativně je na stejné úrovni. Počítejte jen s nepatrně menším místem na nohy vzadu a kufru. Na prostor si však stěžovat nebudete a
Pohon
O pohon testovaného kusu se staral obligátní turbodiesel 2.0 TDI o výkonu 150 koní a točivém momentu 320 Nm, na jehož adresu nelze říct žádná velká negativa. Silami stačí naprosté většině situací, tahá v širokém spektru otáček a především v Leonu působí utlumeným a kultivovaným dojmem, ačkoliv typický klapot pod plynem nepřeslechnete.
Škoda jen, že nelze naspecifikovat verzi spojující pohon všech kol s dvojspojkovou převodovkou DSG, musíte si vybrat buď jedno, nebo druhé. Práce s přesným šestistupňovým manuálem určitě není otrava, naopak, pokud však chcete mít úplně všechno, máte smůlu. Na stejný problém však narazíte u všech tří koncernových značek.
Spotřeba
Dvoulitrový turbodiesel nachází své uplatnění především kvůli příznivé kombinaci výkonu a hospodárnosti, nejinak je tomu i pod kapotou Leonu. Kombík s dieselem a čtyřkolkou je prostě modlou nejen českého, ale i evropského zákazníka, a tudíž by se bez nabídky této specifikace brzy se zlou potázala jakákoliv automobilka.
Škoda Octavia Combi a 4×4: první dojmy
První jízda | vydáno 2. 5. 2013
A při pohledu na palubní počítač se tomu nelze divit. Od oficiálních 5,7 litru ve městě, 4,2 litru mimo město a 4,8 litru v kombinaci se spotřeba tradičně liší, v reálu však budete jezdit po městě do sedmi a půl až osmi litrů, za hranicemi intravilánu klidně za pět a po dálnici se přes šest litrů nedostanete, dodržíte-li stanovený rychlostní limit.
Ovladatelnost
Motor však není jedinou částí auta, která umí potěšit. Pokud je pro vás důležitý komfort jízdy, dočkáte se ho také, a to bez velkých kompromisů. Podvozek není pohodlný typicky houpavým způsobem, ale nenatřásá se a nevydává nadbytečné pazvuky. Nerad znovu otevírám kauzu „hlučnost zadní nápravy“, ale vážně mám pocit, že v Seatu obtěžuje nejméně, pokud vůbec.
Navíc se v zatáčkách projeví výborná ovladatelnost. Navzdory těžkému dieselu příď nepůsobí nikterak těžkopádně, a to i díky pohonu všech kol. Když najedete do zatáčky jako hulvát, projeví se velká nedotáčivost, stačí jenom trochu zjemnit a ucítíte, jak poháněná zadní kola hezky pomáhají stáčet auto do oblouku. Připočtěte si k tomu nízký posaz, blízko přitažený volant, dobrou odezvu na plyn i brzdu, vyvážené řízení a mechanicky přesné řazení, a jízdu vám nejenže nebude nic znechucovat, ale bude vás i svým způsobem bavit.
Verdikt
Seat Leon ST tak trochu žije v ústraní, mám však dojem, že je přehlížený neprávem. Vypadá atraktivně, není o mnoho nepraktičtější než jeho sourozenci a přitom působí stejně solidním dojmem. Navíc vážně dobře jezdí a v některých ohledech své bratry možná i překoná.
Navíc je cenová politika Seatu malinko příznivější, takže ještě pár tisíc ušetříte (takto poskládaný vůz ve výbavě FR začíná na 629 900,- Kč). A to jsem ještě nezmínil úsporu nervů. Pokud hodláte každou noc nechávat Leon na temných ulicích pražského sídliště, budete usínat s klidem.
To není jen domněnka, nýbrž vlastní zkušenost. V týdnu, kdy jsem měl Seat Leon na testování, u mne v ulici řádili nenechavci. Stál jsem jen o jedno místo v řadě dál od auta, které se stalo terčem útoku. Nemusím snad zacházet do podrobností, o jakou značku se jednalo, že?
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1968 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Podvozek | |
Pneumatiky vpředu | 225/40 R18 |
Pneumatiky vzadu | 225/40 R18 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 110 / 150 v 4000 |
Točivý moment (Nm) | 320 v 1750 - 3000 |
0-100 km/h (s) | 8,6 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 211 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,7 / 4,2 / 4,8 |
Objem nádrže (l) | 55 |
Rozměry a hmotnosti | |
Provozní hmotnost (kg) | 1380 |
Celková hmotnost (kg) | 1950 |
Zavazadlový prostor (l) | 587 / 1470 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 354 900,- Kč / 341 900,- Kč v akci (1.2 TSI 86 k Basis) |
Základní cena test. verze | 568 900,- Kč / 549 900,- Kč v akci (2.0 TDI 150 k Style) |
Cena testovaného vozu | 612 900,- Kč / 604 900,- Kč v akci (2.0 TDI 150 k 4WD Style) |