SEAT Leon Cupra, který umí po tuningu 511 koní a 622 Nm, jezdí v ČR

V BSR Česká republika a Slovensko vznikl velice zajímavý projekt, který jasně ukazuje, jaké jsou možnosti techniky v některých moderních vozech. Celou řadou homologovaných tuning a performance vylepšení prošel vůz českého freeskiera Robina Holuba Seat Leon Cupra Carbon Edition 2.0 TSI 4x4 s originálním výkonem 300 koní. Finální odladění softwaru řídící jednotky motoru a DSG převodovky proběhlo na centrále BSR ve švédském Växjö.
bsr-sweden-kopie-1100x618.jpgCelá galerie 5 Zdroj: BSR

Čistě softwarové vylepšení řídící jednotky motoru tohoto vozu BSR Stage1 pomocí PPC3 Tuning Systému, které probíhá přes diagnostickou zástrčku OBD, nabídne výkon 359 koní a točivý moment 462 Nm. Auto Robina Holuba ovšem prošlo dalším řádným hardwarovým vylepšením, aby bylo možné dosáhnout bezpečného zvýšení výkonu na 511 koní a 622 Nm. Co všechno se muselo upravit?

Sání vzduchu

Výměna intercooleru, chladiče stlačeného vzduchu, za homologovaný produkt německého výrobce Wagner Tuning Competition. Čím chladnější vzduch jde do spalování, tím lépe jde palivo zapálit. V okamžiku, kdy je teplota nasávaného vzduchu vyšší než 58 °C dochází k horšímu hoření, které snižuje výkon. Použitý intercooler Competition má objem 17 l (OEM 9 l) a zvětšený vstup a výstup vzduchu na 70 mm, díky němuž je teplota nasávaného vzduchu v průměru o 20 °C nižší!

Tedy v okamžiku, kdy by originální intercooler nabídl teplotu vzduchu 58 °C, s Wagner Tuning máme úžasných 38 °C. Tento rozdíl je obzvláště znát při vysokých venkovních teplotách při zapnutém kompresoru klimatizace či při intenzivní jízdě s požadavkem na maximální výkon, např. během track days na okruhu.

Čtěte také: Zakladatel milionářského závodu naboural unikátní supersport. S tímhle vrakem pak ujížděl ulicemi New Yorku

Sání vzduchu bylo nahrazeno homologovaným karbonovým řešením německého výrobce HG Motosport, které nejen že pozvedne design motorového prostoru, ale především dodá motoru požadované množství vzduchu v kratším čase, čímž se zkrátí odezva na sešlápnutí plynového pedálu, a stejně tak při plné zátěži dodá motoru potřebný objem vzduchu do spalování.

Příjemným bonusem je zvuk nasávaného vzduchu, který dodá charakteru vozu ještě sportovnější nádech. Některá měření ukazují, že pouhou výměnou tohoto komponentu lze dosáhnout u upraveného vozu vyššího výkonu o 30 koní/80 Nm!

High Flow Inlet Pipe od Forge Motorsport, které přináší lepší, nenarušené proudění nasávaného vzduchu do hnací části turbodmychadla. Originální řešení má objemový průtok vzduchu 219 cfm, performance řešení 334 cfm. Turbodmychadlo je tak možné rychleji roztočit na požadované otáčky i při vysoké zátěži. Některá měření instalací tohoto komponentu vykazují zvýšení výkonu motoru o 10 až 15 koní.

Turbodmychadlo

Pro bezpečné zvýšení plnícího tlaku došlo k výměně originálního turbodmychadla za zakázkové řešení od německého výrobce TTE. Ruční výroba zaručuje maximální přesnost do nejmenšího detailu a laboratorní vyváženost hřídele. Tělo turbodmychadla je vyrobeno z nerezového bloku, turbína je vyrobena z materiálu inconel. Turbo je tak nezničitelné.

Výstup z poháněné části turbodmychadla má větší průměr, na vstupu vzduchu z intercooleru do hnací komory je standardní redukce nahrazena plně průchozím řešením. Lépe se tak pracuje s přívodem vzduchu a jeho proudění není narušeno originální přepážkou. Tento Mufler Delete Pipe je možné v BSR zakoupit jako samostatný díl k originálním turbodmychadlům.

Vzhledem k těsné blízkosti obou polovin turbodmychadla je více než obvyklé, že dochází k jejich přehřívání. To může snížit výstupní výkon při vyšší zátěži vstupních komponent během spalovacího cyklu. Obaly na turbo od Funk Motorsport jsou navrženy tak, aby udržovaly výfukovými plyny poháněnou část turbodmychadla v ideální provozní teplotě a stranu dodávající motoru stlačený vzduch co možná nejchladnější.

To pomáhá zajistit chladnější proudění vzduchu do chladicího systému a ke snímači MAF (váha vzduchu), což vede ke zlepšení zapalování a vyššímu výkonu spalování. Tím, že turbínová (hnací) část turbodmychadla zůstane pod obalem horká, dosáhneme proudění výfukových plynů s menšími turbulencemi. Díky tepelné ochraně bude tak méně tepla rozptýleno do prostoru motoru čímž chráníme a prodlužujeme životnost nejen turbodmychadla, ale i dalších komponentů pod kapotou. Termoizolační obaly na turbo plní svou funkci do maximální hodnoty sálavého tepla 1 371 °C!

Výfukový systém od A do Z

První díl výfukového systému za turbem se nazývá downpipe. Originální komponent má zpravidla průměr 2,5“ a keramický katalyzátor 400 cpsi. Výměnou za downpipe s průměrem 3“ s metalickým katalyzátorem 200 cpsi tak získáváme možnost lépe využít potenciálu turbodmychadla, udržovat turbodmychadlo déle roztočené a zvýšit plnící tlak, protože zplodiny budou mít snazší cestu do výfukového systému a následně do atmosféry. Pro lepší odvod tepla do výfukového systému je downpipe obalen termoizolační páskou Lava Rock od Funk Motorsport. Metalický katalyzátor má delší životnost a není tak náchylný na mechanické poškození. S tímto používaným typem homologovaného katalyzátoru vůz stále splňuje předepsané emisní normy.

Následuje celý sportovní výfukový systém. Trh nabízí celou řadu řešení ve značném cenovém rozpětí. I u tohoto vylepšení se jedná o zakázkovou výrobu homologovaného řešení v Německu. Výfukový systém je opatřen mechanicky ovládanou klapkou s možností volby zvukového projevu. Přepínání je díky skrytému kolébkovému přepínači velice snadné. Snížení zpětného tlaku umožňuje motoru lepší „průplach“, větší objem nasátého vzduchu má snazší cestu ven do atmosféry. Pro sportovnější vzhled byly dvě originální oválné koncovky nahrazeny 4 kruhovými o průměru 80 mm. Větší průměr výfukového vedení s tloušťkou stěny 1,45mm, sportovní celonerezové tlumiče včetně nerezového izolantu dávají vozu nezaměnitelný hluboký zvukový projev.

K posílení brzdného účinku vícepístkových brzd Brembo byly na vůz instalovány homologované brzdové destičky EBC Brakes Yellowstuff, které přinášejí zvýšení brzdného účinku o 30 až 40 % a neměnný brzdný účinek do 900 °C. Řešení, které se v BSR používá při realizaci většiny BSR Project Cars. Standardní brzdová kapalina byla nahrazena brzdovou kapalinou s vyšším bodem varu Performance 5.1 od Millers Oils.

Podvozek a kola

Zlepšení ovladatelnosti již v sérii dobře ovladatelného vozu bylo dosaženo instalací sady legendárních pružin Eibach Sportline. Jedná se o homologované pružiny pro skutečné nadšence, kteří hledají jízdní vlastnosti srovnatelné se závodním vozem. Vozu přináší maximální výkon při zachování komfortu, který od tohoto německého výrobce očekáváte.

Snížení světlé výšky 15 mm dopomáhá ke zmenšení přenosu váhy při jízdě v zatáčkách, vůz se tolik nenaklání a lépe reaguje na povely volantu. Díky progresivnímu designu pružin bylo dosaženo špičkové ovladatelnosti za všech situací, eliminovalo se ponoření přídě při brzdění či přidřepnutí zádě při akceleraci. Produkt má homologaci TÜV a záruku 5 let.

Neodpružená hmotnost je často opomíjená, avšak o to důležitější. Pro rychlejší akceleraci a vylepšení ovladatelnosti byly originální ráfky nahrazeny švýcarskými ráfky se zakázkovým perleťovým efektem Barracuda Wheels, model Project 3.0 z řady Ultralight. Hmotnost ráfku o rozměru 8,5 x 19 činí pouhých 10,9 kg.

Nechybí ani individuální odladění výkonu ve švédské centrále BSR – počátkem března 2020 proběhlo individuální odladění výkonu motoru a přenastavení parametrů DSG převodovky. Výsledkem je lepší komunikace mezi řídící jednotkou motoru a řídící jednotkou DSG převodovky, zkrácení doby přeřazení jednotlivých rychlostních stupňů z 0,3 s na 0,12 s, zamezení automatického přeřazování na vyšší rychlostní stupně při jízdě v manuálním režimu převodovky, lepší práce s točivým momentem v celém spektru otáček, a tím pádem vhodnější volba zařazeného rychlostního stupně dle požadavku na aktuální výkon při jízdě v automatickém režimu převodovky.

Charakter výkonu 511 koní a 622 Nm je postaven více jako u závodních vozů, kdy do 3 000 ot./min vůz disponuje podobným výkonem, jak je tomu v originálním nastavení. Jedním z důvodů tohoto řešení je komfortnější používání vozu při běžné jízdě v otáčkách, kde se na veřejných komunikacích pohybujeme po většinu času a především pro zamezení zásahu bezpečnostních systémů jako je ESP při masivním nástupu výkonu a točivého momentu, které by omezovalo výkon vozu a naopak při úplném vypnutí těchto systémů by hrozil nekontrolovaný prokluz kol i u tohoto provedení s pohonem 4×4.

22.4.2020 8:09| autor: Hugo Kottás | zdroj: BSR

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist