autoweb.cz > Seat > Seat Leon > Seat Leon 1.4 TSI 122 k (2013)
Seat Leon 1.4 TSI 122 k (2013)
RADOSTI
Atraktivní vzhled, který nezapadne v davu
STAROSTI
Pozice otloukánka v koncernové rodině, kterou si nezaslouží
Seat Leon je mezi kompaktními hatchbacky třetím sourozencem do počtu v rámci rodiny Volkswagen. S drobnými rozdíly využívá stejné koncernové platformy a techniky jako sesterský Volkswagen Golf. Podobně jako v případě nové Škody Octavia, i Seat Leon se musel podřídit koncernové hierarchii a pro některé motorizace obdržel odlišnou konstrukci podvozku.
Zatímco motorizace 1.4 TSI 122 koní (90 kW) je v případě Golfu vybavena víceprvkovou zadní nápravou, Seat Leon se spoléhá na klikovou nápravu s torzní příčkou. Při jízdě je to znát lehce vyšším diskomfortem a nervozitou zadní nápravy, která na příčných nerovnostech mírně odskakuje. Stabilita je však stále na velmi vysoké úrovni a poněkud labilnější náturu podvozku lze považovat za emocionální projev, který je znakem zábavy volantem.
Leon taktéž těží z lehčí konstrukce platformy MQB a je to znát agilním chováním v zatáčkách. Vrhá se do nich s lehkostí. Akustický komfort je občas narušen tlučením od zadní nápravy, ale pocitově méně, než v případě Octavie. Podvozek se přitom zdá být lehce měkčí a poddajnější, nikoli tak křečovitě nastavený jako u českého liftbacku.
Lehkost a zpětná vazba ovládacích prvků je na stejné úrovni napříč všemi sesterskými modely, takže i Leon se velmi příjemně, až řidičsky uspokojivě ovládá. Přesné řízení, mechanické řazení, dobře rozmístěné pedály, výborná pozice za volantem. Zkrátka Leon dobře padne do ruky.
To hlavní, čím se ale snaží odlišit, je hra na emoce. Z ridičského hlediska se mu to daří, z pohledu za volantem je atraktivní také interiér. Zpracování působí kvalitním dojmem a design, který se trhá umírněného stylu Golfu a geometrické symetrie Octavie, rozbourává konvence nahodilým uspořádáním palubní desky.
Snaha zaujmout je potom nejvíce citelná zvenku. Design je z koncernových trojčat nejodvážnější a je znát, že na něj Leon hodně sází a míří vstříc mladé, dynamické klientele. Pětidveřová karoserie v bíle barvě tolik nevyniká, ale syté pastelové barvy autu sluší a třídveřová verze společně se sportovní výbavou FR je přímo žádoucí.
Pokud se chcete odlišit, ale nechcete přijít o benefity příslušící ke koncernu, je Seat Leon velmi lákavým autem. Golf je sice komplexnější a Octavia vítězí praktičnsotí, a mezi tím se může zdát jižanský temperament Leonu jako zbytná vlastnost, ale na někoho to může zapůsobit. Musím se přiznat, ačkoliv jsem se hodně bránil, nakonec jsem také podlehl. Že na silnicích potkáte stejné auto jen zřídka je jen příjemný bonus.
Interiér je kvalitní a designově zajímavý, pozice za volantem umocňuje dobrý pocit z řízení vozu.
Cenově je na tom Leon také zajímavě. V základu je s motorem 1.2 TSI (85 koní) k mání nyní za akčních 299 900 korun (běžně za 307 900 korun). Motor 1.4 TSI (122 koní) dostanete až od třetí výbavy Style za 430 900 korun (408 900 korun v akci), avšak ve výbavě nechybí 16″ kola, elektricky ovládaná okna (všechna čtyři) a zrcátka (vyhřívaná), automatická dvouzónová klimatizace, přední mlhovky, tempomat, stop/start systém, loketní opěrka a výdechy klimatizace vzadu, rádio Entry Plus s 5″ dotykovým displejem a Bluetooth, asistent rozjezdu do kopce, mlutifunkční volant čalouněný kůží, stejně jako řadicí páka a ruční brzda.
Verdikt
Seat Leon jasně láká především vzhledem, svébytným, ale kvalitním interiérem a slušnou praktičností, k tomu velmi dobře jezdí a příjemně se řídí. A přesto je přehlížený ve prospěch o něco komplexnějšího Golfu a praktičtější Octavie. Pokud chcete dát světu na odiv svou individualitu, nebo jenom prostě nechcete potkávat stejné auto na každém rohu, je Seat Leon volbou, kterou je škoda přehlížet.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1395 |
Kompresní poměr | 10,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 74,5 / 80,0 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | nezávislé zavěšení typu McPherson |
Vzadu | kliková s vlečenými rameny a torzní příčkou |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením, 288 mm |
Brzdy vzadu | kotoučové, 253 mm |
Pneumatiky vpředu | 205/55 R16 |
Pneumatiky vzadu | 205/55 R16 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 90 / 122 v 6000 |
Točivý moment (Nm) | 200 v 1400 - 4000 |
0-100 km/h (s) | 9,3 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 202 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,5 / 4,4 / 5,2 |
Objem nádrže (l) | 50 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4263 |
Šířka (mm) | 1816 |
Výška (mm) | 1459 |
Rozvor náprav (mm) | 2636 |
Provozní hmotnost (kg) | 1224 |
Celková hmotnost (kg) | 1730 |
Zavazadlový prostor (l) | 380 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 307 900 Kč (299 900 Kč v akci) |
Základní cena test. verze | 430 900 Kč (408 900 Kč v akci) |