autoweb.cz > Seat > Seat Ibiza > Seat Ibiza ST 1.4 16V
Seat Ibiza ST 1.4 16V
Dynamika 5
Chování na silnici 8
Provozní náklady 9
Praktičnost 9
X-Factor 6
Celkové hodnocení 7.4
RADOSTI
Zajímavý design, kvalitní kabina, nízká spotřeba, zatáček se nebojí
STAROSTI
Ovládání rádia, závodník to není, silnější 1.2 TSI je jen o trochu dražší
Seat Ibiza asi moc představovat nemusíme, protože technicky se jedná o totéž, čím je Volkswagen Polo či Škoda Fabia. Nedávno ale byla představena praktičtější verze kombi, které u Seatu říkají sportovně ST. Dnes se ale každý kombík jmenuje nějak sportovně, takže to nemá smysl Seatu vyčítat. Volvo má také sportovní vagón, Opel má zas sportovní tourer… Všichni prostě sportovně cestují.
Seat Ibiza fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Ačkoli Seat nabízí pod kapotu kombíku Ibiza ST mnohem atraktivnější motorizace, nám v redakci přistála atmosférická čtrnáctistovka o výkonu vlažných 85 koní. Na tenhle motor se v koncernových skladech už docela dlouhou dobu práší, nicméně pro šetřivé zákazníky je to pořád lákavá motorizace – k uspokojivému výkonu přidává ještě rozumnou spotřebu a celkově nízké provozní a hlavně servisní náklady. Přeci jen stále ještě mnoho zákazníků věří starým dobrým atmosférickým motorům, ta složitá citlivá turba mohou leckoho odradit.Seat Ibiza patří k těm povedenějším autům, pokud jde o design. Sice se mi reklamní slogan „Nejkrásnější kombi“ zdá trochu přehnaný, zejména tím, že už jsem viděl mnohem atraktivnější auta pro převoz většího množství zavazadel. Co třeba Mercedes E 63 AMG? Nebo Opel Insignia OPC? A nesnažte se mi tvrdit, že Holden HSV ClubSport R8 není až zvráceně atraktivní.
Pravdou ale je, že mezi malými kombíky patří právě Seat Ibiza ST k těm hezčím a zajímavějším. I uvnitř najdete celkem povedené tvary, i když nějaké veselejší a živější barvy by interiéru pomohly. Kvalita zvolených materiálů a jejich zpracování ale odpovídá koncernovým standardům a ani proti ergonomii nelze mít žádných zásadních výtek, i když logičtější panel rádia by neuškodil.
Když budete s autem jezdit po městě a blízkém okolí, bude vám výkon motoru naprosto postačovat. Jednačtyřka se docela ráda nechá roztočit, přitom neobtěžuje nadměrným hlukem nebo vibracemi. Chod převodovky je přesný a odstupňování rychlostí dobré. Jakmile ale vyjedete z města, zjistíte, že po zařazení čtyřky motoru dojde šťáva. Vaše dálniční přesuny se tak budou muset obejít bez častých návštěv levého pruhu, pokud tedy nechcete, aby vás manažerské passaty neustále sestřelovaly svými fotonovými děly. Ukliďte se do pravého pruhu, nastavte tempomat na 120 km/h a ze Seatu Ibiza ST se stane překvapivě kultivovaný a příjemný cestovatel.Ovšem ani v zatáčkách se auto neztratí. Podvozek si nechá líbit docela dost a nedotáčivosti odolává až nezvykle dlouho. A to ještě bylo testované auto obuto do obyčejných 15“ pneumatik o šířce 185 mm, takže se Seat nesnažil „švindlovat“ nazutím nějakých širokých sedmnáctek. Navíc díky tomu získal Seat Ibiza ST velmi předvídatelné vlastnosti a, světe div se, skrze volant sdělil aspoň základní informace o situaci předních kol. Nesmíte sice očekávat, že bude nenaložená Ibiza ST s motorem 1,4 l nějakým tajným trumfem na prohánění silnějších aut po okreskách, ale rozhodně se za jejím volantem nudit nebudete, pokud dáváte přednost vyváženému řízení a schopnému podvozku před surovým výkonem.
Na straně Seatu Ibiza 1.4 je však hlavně cena. Za výbavu Style, ve které dostanete klimatizaci (automatickou za příplatek 9000 korun), tempomat, rádio s CD/MP3, elektrické ovládání všech oken i zrcátek a palubní počítač, dáte velmi rozumných 299 900 korun. Připlácet pak už můžete jen za drobnosti jako například 12 000 korun za paket „Schránky“, ve kterém dostanete loketní opěrku, síť na zavazadla do kufru a příjemný kožený volant či řadící páku.Pokud máte soudnost a nebudete motor neustále trápit u omezovače, odmění se vám Ibiza spotřebou kolem 7 litrů na 100 kilometrů jízdy, přes 8 litrů se dostanete jen tehdy, pokud trávíte hodně času na dálnici. Vítr vám tak v peněžence Seat Ibiza ST 1.4 rozhodně neudělá.
Verdikt
Vlastně by se nedalo nic zásadního Seatu Ibiza ST vytknout, protože velikostí kufru od 430 do 1164 litrů nabízí i dost místa na poměry své kategorie. Její problém je ale v jedné věci – a to v motoru 1.2 TSI o výkonu 105 koní. Ten totiž stojí jen o 16 000 korun více, tedy 315 900 korun. Raději bych tak oželel metalízu a jiné nesmysly už jen kvůli tomu, že dvanáctistovka TSI je jedním z nejlepších malých motorů dneška. A spolu se schopným podvozkem Seatu by se mohlo jednat o velmi atraktivní auto pro šetřivého nadšence. Uvidíme, až ho dostaneme do testu.
Dalibor Žák
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | atmosférické sání |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1390 |
Kompresní poměr | 10,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 76,5 x 75,6 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | Nezávislý typ McPerson - spirálové pružiny - hydraulické tlumiče. Stabilizátorová tyč Ø 19 mm, Multilink (4) axle |
Vzadu | Polotuhá zadní hřídel - spirálové pružiny - hydraulické tlumiče |
Brzdy vpředu | Kotoučové s vnitřním chlazením Ø 256 x 22 |
Brzdy vzadu | Kotoučové Ø 232 x 9 |
Pneumatiky vpředu | 185/60 R15 |
Pneumatiky vzadu | 185/60 R15 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 63 / 85 v 5000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 132 v 3800 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 75,2 |
0-100 km/h (s) | 12,3 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 177 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 8,0 / 4,7 / 5,9 |
Objem nádrže (l) | 45 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4227 |
Šířka (mm) | 1693 |
Výška (mm) | 1445 |
Rozvor náprav (mm) | 2469 |
Provozní hmotnost (kg) | 1130 |
Celková hmotnost (kg) | 1570 |
Zavazadlový prostor (l) | 430 - 1164 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 244 900 Kč |
Základní cena test. verze | 299 900 Kč |