Seat Ibiza 1.2

Seat o sobě tvrdí, že staví auta srdcem, ale v tomhle případě zaúřadoval spíš zdravý rozum. A na tom přece není nic špatného.

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Na úvod

Svěží vzhled je něco, co ve třídě městských hatchbacků často prodává. Stačí si vzpomenout na Peugeot 206, který na tom technicky byl prachbídně, ale díky roztomilé karoserii dlouho vedl žebříčky prodejnosti.

Poslední dobou se ale pěkný a moderní design stává celkem standardnem – nový Ford Fiesta bude krasavec, podobně jako Mazda2, Opel Corsa také nevypadá špatně a Fiat Punto je doslova krasavec. Jen ta Fabia mi do téhle party nějak nesedí… ale to je jiný příběh.

Design nové Ibizy má na svědomí Luc Donckerwolkem, jehož podpis najdeme například pod Lamborghini Gallardem, nebo třeba konceptem Miura. Nejlépe vypadá ve třídveřové variantě s velkými koly, ale ani naše pětidvířko s vysokobokými pneumatikami není úplně k zahození. Zajímavé křivky boků možná lépe vyniknou ve světlých metalických barvách a ostře červená je snad až příliš výrazná, ale i tak se dá říct, že se za podobné auto před domem opravdu nemusíte stydět.

Ibiza je pro Seat důležitá – je to její celkově nejprodávanější model. Minulého modelu se prodávalo 180 000 kusů ročně a protože má Seat ambiciózní plány na zvýšení celkových prodejů přes hranici 800 tisíc vozů ročně v roce 2015, potřebuje, aby měla nová Ibiza minimálně stejný úspěch.Technika

Jakmile se do auta posadíte, poznáte, že výrobce zapracoval na kvalitě – a to jak na kvalitě materiálů, tak především na dílenském zpracování. Záleží ovšem na tom, v jaké verzi výbavy sedíte – ale o tom až později.

Karoserie je o 99 mm delší než v předchozí verzi, ale je vyrobena z většího podílu vysokopevnostní oceli, takže je o 47 kg lehčí. Druhým důsledkem použití kvalitnějšího kovu je i vyšší pevnost ve zkrutu, která v důsledku umožňuje zúžení spár mezi panely karoserie.

Ibiza už prošla testy EuroNCAP a to s vlajícími vlajkami: pět hvězdiček za ochranu cestujících, čtyři za děti a tři za chodce, tedy maximální dosažitelné hodnoty.

Podvozek ničím nevybočuje ze standardu své třídy, vpředu tedy najdete nápravu typu MacPherson, zatímco vzadu je stará známá zkrutná příčka. Za zmínku ovšem stojí, že celá tahle platforma se jmenuje PQ25, je úplně nová a v průběhu příštích let na ní vyjede nové Polo a také připravované Audi A1.

Jako první jsme k testu dostali verzi se základním motorem, tedy benzínovou dvanáctistovkou o výkonu 70 koní. Tříválec známý třeba i z Fabie HTP spolupracuje pochopitelně s manuální pětistupňovou převodovkou.Na silnici

Od sedmdesáti koní nemůžete čekat žádné zázraky a ani vysoké a poměrně úzké pneumatiky neslibují žádné nadměrné porce přilnavosti. Tahle Ibiza skrátka slogan „Auto Emocion“ příliš nenaplňuje – pod dynamickým kabátem se skrývá veskrze městský bojovník. Tenhle tříválec mi byl sympatický už od prvního setkání v původní Fabii. Přistupoval jsem k němu se skepsí, ale záhy mě přesvědčil, že pokud ho používáte k tomu, k čemu je primárně určen, tedy k jízdám po městě, je velmi dobrý.

Pokud potřebujete často jezdit mimo město a delší cesty, určitě přemýšlejte raději o čtrnáctistovce – tenhle motor prostě nemá dost síly na dálniční kopce, zejména, když naložíte nějaké pasažéry a náklad. A hlavně, pokud mu budete stát na krku a snažit se z něj vymačkat i toho posledního koníka, odvděčí se vám drasticky zvýšenou spotřebou.

Podvozek všechno zvládá s přehledem, díky vysokým pneumatikám žehlí drobné nerovnosti a chová se celkově velmi dospěle. V minulé generaci byste něco takového čekali jen u o třídu většího (a dražšího) auta. Také řízení je povedené, i když od elektrického posilovače nemůžete čekat zázraky. Brzdy jsou dobré a řazení jde hladce – zkrátka je to auto, které vás sice nenadchne, ale svou práci odvede dobře – pokud s ním nebudete příliš vyjíždět za hranice města.Prostor a výbava

Vzhledem k výrazně větším rozměrům karoserie není žádným překvapením, že uvnitř najdete daleko víc prostoru, než u minulého modelu. Vpředu najdete i výškově nastavitelnou sedačku řidiče a také teleskopický volant, který v téhle třídě ještě rozhodně není standardem. Vzadu mám sice problémy, ale se svými téměř dvěma metry nepatřím do průměru – běžně vzrostlí dospělí (dva) si dozadu sednou.

Vzhled interiéru dost závisí na zvolením stupni výbavy a také na volbě barevnosti interiéru. Náš testovací kus byl trochu příliš… šedivý. Jednolitá barva interiéru působila trochu monotónním dojmem a snaha „rozbít“ jí použitím nejméně čtyř různých textur se nám v redakci zdála trochu kontraproduktivní.

Výbava naší verze byla celkem chudá, ale nechyběla v ní manuální klimatizace a slušný audiosystém. Můžete mít přípojku na mp3 přehrávač a dokonce dokovací místo na navigaci TomTom nahoře na palubní desce.Verdikt

Nejlevnější Ibiza, tedy ve výbavě Reference a s motorem 1.2, stojí 289 900 Kč. Pochopitelně se nabízí srovnání s domácí Škodou Fabia, která je o celých 40 tisíc levnější. Má sice chudší výbavu, ale spoustě lidí bude rozdíl v základní ceně stačit. I po srovnání výbav má Seat cenově trochu „navrch“, ale pokud by šlo o mě, jeho design by to (konkrétně ve srovnání s Fabií) bohatě vyvážil.

Ibiza není auto, které by vám vyrazilo dech a najde se na něm i pár věcí, které vás mohou obtěžovat, ale celkově vzato je to kvalitně postavené a docela povedené auto. Staví na prověřených základech, nepouští se do experimentů a výsledkem je dobře fungující malý hatchback. V téhle motorizaci je ovšem nutné dodat: do města.

Honza Koubek

10.11.2008 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist