Seat Ibiza 1.2 TSI 90 k (2015)

Jedno z nejlepších aut Seatu zestárlo se ctí a navzdory svému věku ukazuje, že se v některých ohledech nenechá vyhodit ze sedla ani mladšími koncernovými sourozenci.

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 7

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 7.8

Radosti

Úsporný a v rámci možností jednoho ze základních motorů i řidičsky přitažlivý vůz,…

Starosti

…který však bude stále obtížněji maskovat své stáří

Španělský derivát Volkswagenu Polo se dočká nástupce až někdy v roce 2017. V tu chvíli bude současná čtvrtá generace modelové řady Ibiza na trhu již devátým rokem, což není zrovna obvyklá délka aktivní služby, Seat se nicméně snaží udržet svůj vůz na patřičné technické výši průběžnými modernizacemi.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Ta druhá v pořadí se podepsala na vnějším designu jen minimálně. Nové laky nestojí v podstatě za řeč, exteriérové pakety barevně odlišující kryty vnějších zpětných zrcátek a rámeček přední masky ocení spíše do Ibizy zamilovaný detailista než běžný zákazník a pásy LED v předních světlech možná i vypadají efektně, na celkovém dojmu však mnoho nezmění.

Důležitější zemětřesení spojené s očekáváným downsizingem proběhlo pod přední kapotou a karoserií, než se ale podíváme na motory, podvozek a řízení, dáme si obligátní krátkou zastávku mezi palubní deskou a zadními sedadly.

Interiér

Že je Ibiza podle všech automobilových měřítek v důchodovém věku, nenaznačuje ani tak kvalita materiálů anebo jejich zpracování. Seat levně opravdu nevypadá a v tomto směru mu jistě neublížil ani nově montovaný modernější přístrojový panel většího Leonu. Je však vidět, že vnitřním prostorem třeba za svým mladoboleslavským sourozencem poněkud pokulhává.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Fabia pochopitelně těží z nepatrně delšího rozvoru, především má ale o čtyři centimetry širší karoserii a o něco lépe obestavěný dostupný prostor. Právě to jsou asi ty hlavní důvody, proč dnes interiér španělského mini působí o tolik více stísněným dojmem, musím však jedním dechem podotknout, že se na tento problém dívám z výšky kolem sto devadesáti centimetrů.

Pohon

Tento facelift by mohl dostat přídomek tříválcový, než ale začnete Seat litovat anebo se mu vysmívat, zbystřit by měli opět hlavně příznivci škodovek. Je pravdou, že se pod kapotu Ibizy nastěhoval benzínový litrový tříválec s turbem i bez a jiný diesel než tříválcovou čtrnáctistovku ani nemusíte hledat, jenže Ibiza na rozdíl od Fabie u výkonu 110 koní nekončí.

K mání je se 150koňovým čtyřválcem 1.4 TSI, sportovní Cupra však objemově zašla ještě o kousek dál. Těží z nově dodávané osmnáctistovky o výkonu 192 koňských sil a šestistupňové manuální převodovky, což je hodně přitažlivá kombinace použitá rovněž v modernizovaném Volkswagenu Polo GTI. Ptáte se, proč jsem tedy místo 1.0 TSI, 1.8 TSI či dieselu jezdil starou čtyřválcovou dvanáctistovku? Odpověď je poměrně prostá. Protože nám v Seatu nic jiného nenabídli.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Předpokládám, že s tím má co dělat menší chyba v systému, která svedla do jednoho ceníku papírově úspornější, ale dražší litrové tříválce a téměř na chlup výkonné, tabulkově žíznivější, ale pro změnu levnější motory 1.2 TSI. A protože u objemově podobných agregátů bude rozdíl ve spotřebě spíše akademický, respektive značně závislý na individuálním jízdním stylu a navíc zdejší zákazník je na cenu poněkud citlivější než klientela západním směrem, Seat zkrátka tlačí na potenciálně úspěšnější motorizaci.

Proti dvanáctistovce o výkonu 90 koní přitom v zásadě nic nemám. Oproti tříválcům je principiálně kultivovanější a tišší, s Ibizou o tunové hmotnosti (bez euro-balastu) má jen málo práce, a i když reakce pohonné jednotky na plyn poněkud otupily emisní restrikce, s autem se dá velmi snadno jezdit svižně. Tedy za předpokladu, že budete akceptovat kompromisní pětistupňový manuál…

V duchu dnešní doktríny auto poněkud trpí těžkými převody, na oplátku však nabízí hladce fungující a přesné řazení, které dlouhé kvalty alespoň zčásti kompenzuje.

Spotřeba

Docela by mě zajímalo, jestli bude nový přeplňovaný tříválec o 95 koních schopen jezdit s nižší průměrnou spotřebou o 0,6 litru – oproti motoru 1.2 TSI – i jinak než na papíře, jelikož si k finální teoretické hodnotě 4,3 litru dopomohl kromě menšího počtu pohyblivých komponentů i standardně dodávaným systémem stop-start. Tento nesmysl montovaný pouze kvůli metodice NEDC o pět koní slabší dvanáctistovka nemá, žravá však rozhodně není.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Na přibližně padesátikilometrovém dálničním úseku zvládnutém převážně na plnou pětku a občas maximálně vytočenou čtyřku nechtěl malý čtyřválec jet za více než 11,9 litru a i jen na kratičké ubrání plynu reagoval okamžitým snížením spotřeby na deset a půl, kterou pak nešlo zvýšit. Bavíme se pochopitelně o extrému, tím jsem však chtěl naznačit, jak umí být tohle auto úsporné.

Ve městě dokáže Ibiza při alespoň trochu plynulém provozu jezdit za šest, šest a půl litru a jakýkoli výlet na prázdné okresky udrží nároky motoru i při desetiprocentním překročení povolené rychlosti na hranici 5,5 až 6,0 litru na 100 kilometrů. Vysloveně opatrné našlapování na pravý pedál umí srazit spotřebu krátkodobě i pod čtyři litry, výsledek tedy můžete odhadnout třeba v závislosti na vašem jízdním stylu či profilu nejčastěji využívaných tras.

Ovladatelnost

Modernizovaná Ibiza dostala přepracované tlumiče (u nejvyšších verzí FR a Cupra dokonce adaptivní), jinak kalibrované pružiny, stabilizátory a rovněž nové řízení upravené v zájmu zvýšení zpětné vazby. Přiznávám bez mučení, že vám bez přímého srovnání s předchozím modelem všechny nuance v chování popsat neumím, natolik jiná obě auta zase nejsou, několik drobných rozdílů v projevu však vystupuje do popředí více, než ty ostatní.

Předně se zdá, že i vůz postavený na relativně rozměrnějších šestnáctipalcových kolech je o něco poddajnější a pohodlnější než tomu bylo dříve, i když celkovou kvalitu jízdy nepatrně narušuje neschopnost bezhlučně zvládat ostřejší nerovnosti.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Navzdory větším náklonům karoserie v zatáčkách mají použité pneumatiky Dunlop SP Sport Maxx o šířce 215 mm velmi dobrou přilnavost a auto svými pohyby vyzařuje jistotu a řidičskou přitažlivost, která naznačuje, že byste se na náročnějších silnicích nemuseli nudit. Jedna ze základních benzínových motorizací je však určená nanejvýše k lehkému joggingu než skutečnému sportování.

Navíc přes příslib jistého zdokonalení citu ve volantu jsem posun k lepšímu nepoznal. Nemůžu vyloučit, že jsem zkrátka dřevo, které o pár procent méně důrazný posilovač a trochu přesněji zbroušené zuby v převodce nezaregistrovalo, na můj vkus však bylo řízení pořád trochu lehčí, než by se mi líbilo a o skutečné zpětné vazbě nemůže být ani řeči.

Vedikt

Značný odklad premiéry nové Ibizy a druhý facelift té stávající by mohl naznačovat, že španělský Seat je v rámci koncernu Volkswagen pořád něco jako černá ovce rodiny, u které se potichu očekává, jestli chcípne anebo ještě vrhne nějaké mladé. Takový pohled je však značně omezený a zdaleka nereflektuje realitu.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Abychom nezabíhali k jiným modelům, podívejte se na stránky Seatu, kolik motorizací a karosářských verzí automobilka pro Ibizu nabízí. Příznivci škodovek si můžou nechat o třídveřové Fabii nechat jen zdát a to samé platí o špičkových benzínových motorech. Ve světle těchto faktů vychází jako chudý příbuzný bohužel ten z Mladé Boleslavi.

Pochopitelně vyšší věk a oproti Fabii částečně také ceny na atraktivitě malého Seatu poněkud ubírají, bylo by však poněkud hloupé dívat se na něj z patra jen proto, že má v rodném listu zapsán rok 2008. Poněkud větší rozpaky budí spíše nové litrové tříválce, které sice slibují teoreticky lepší spotřebu, při přibližně stejných výkonech však stojí více a kultivovaností budou na svého čtyřválcového předchůdce 1.2 TSI rovněž nepochybně ztrácet.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivonatural 95
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1197
Kompresní poměr10,5:1
Vrtání x zdvih (mm)71,0 x 75,6
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Brzdy vpředukotoučové 256 x 22
Brzdy vzadukotoučové 200 x 40
Pneumatiky vpředu215/45 R16
Pneumatiky vzadu215/45 R16
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)66/90 v 4400-5400
Točivý moment (Nm)160 při 1400-3500
Výkon/hmotnost (k/t)83
0-100 km/h (s)10,7
Nejvyšší rychlost (km/h)184
Spotřeba paliva (l/100 km)6,4/4,0/4,9
Objem nádrže (l)45
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4061
Šířka (mm)1693
Výška (mm)1445
Rozvor náprav (mm)2460
Provozní hmotnost (kg)1089
Celková hmotnost (kg)1580
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)540
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1000
Zavazadlový prostor (l)292-938
Ceny
Základní cena modelu274 900 Kč (1.0 MPi Reference)
Základní cena test. verze288 900 Kč (1.2 TSI Reference)
22.12.2015 5:45| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist