autoweb.cz > Seat > Seat Exeo > Seat Exeo 2.0 TDI Sport
Seat Exeo 2.0 TDI Sport
Dynamika 6
Chování na silnici 6
Provozní náklady 6
Praktičnost 6
X-Factor 6
Celkové hodnocení 6
Už to bylo řečeno mnohokrát, ale nedá mi to, abych to neřekl ještě jednou. Tohle je Audi A4 minulé generace, které podstoupilo jen minimum změn. Dokonce byla do Španělska přemístěna kompletní montážní linka. Seat samozřejmě na auto umístil své typické designové prvky, ale z některých úhlů je Exeo s Audi A4 minulé generace naprosto shodné.
Co je nového?
Spíš bych se měl ptát, co je starého, ale abych nebyl tak kritický, Audi A4 nebylo zas až tak špatné auto, abych musel Seat Exeo za špatné auto automaticky považovat. A Seat také dal pod kapotu Exea nové motory, nebo aspoň náležitě upravené. Překvapením je použití přeplňovaného motoru 1,8 l s dvaceti ventily, který pamatujeme například z první generace Octavie. V Seatu má výkon 150 koní, ale díky několika úpravám plní emisní normu Euro V.
Dieselové motory prozatím zastupuje jednotka 2.0 TDI o třech výkonových variantách. Základní má výkon 120 koní a nejsilnější pak 170 koní. My jsme vyzkoušeli prostřední z nabídky o výkonu 143 koní. Ta byla doplněna šestistupňovou manuální převodovkou.
Jak to vypadá?
Seat Exeo prostě vypadá jako Audi A4. Ale pokud se od tohoto faktu oprostíte, vlastně to není úplně špatně. Auto má aspoň osobitou přední část s maskou typickou pro Seat, jen zadní světla jsou taková jako by odfláknutá a až příliš připomínají lampy na Seatu Altea Freaktrack.
Místo okukování zevnějšku ale bude lepší zaměřit se na interiér. Tam je totiž všechno prakticky v pořádku, ať už se bavíme o kvalitě materiálů, ergonomii či pozici za volantem. Sice neuniknete faktu, že je interiér Exea postaven principem „co dům dal“, ale ani vám to nebude vadit. Jediným nedostatkem je umístění a rozvržení ovládání klimatizace, kterému v dobrém dosahu překáží řadící páka. Takže si teplotu nastavíte jen tehdy, kdy máte zařazenou dvojku, čtyřku nebo šestku. Ale, kdo si nastavuje teplotu a intenzitu větrání dvacetkrát za minutu, že…
Jak se s tím jezdí?
Důležité je, že v Seatu Exeo se budete cítit dobře. Při dálničních rychlostech je v autě klid a ačkoli se motor projevuje hlasitějším klapotem, než je tomu například v Golfu nebo Audi, pořád vás nebude přítomnost naftové jednotky obtěžovat tak, jako tomu bylo u starších vozů z koncernu. Sedadla Seatu jsou pohodlná a snadno si najdete pozici za volantem, což je u vozů koncernu standardem a mnoho jiných výrobců by se zde mělo přiučit.
Podvozek Seatu Exeo nerovnosti zvládá docela dobře, ale jeho největší problém hledejte v umístění motoru. Přesně jako ho mělo minulé Audi A4, tak i v Seatu Exeo leží motor daleko před přední nápravou a ještě ke všemu podélně. To má na vyvážení auta velmi neblahý efekt, takže když se předek na nerovnosti rozhoupe, jen tak se neuklidní. Použitím tvrdších pružin a tlumičů by se to vyřešilo, jenže pak by bylo auto až moc uskákané a prakticky neřiditelné na rozbité silnici. Je to škoda, protože sám o sobě je podvozek Exea schopný. Ale když máte před přední nápravou takovou hmotu, prostě ji snadno pod kontrolou neudržíte. V zatáčkách je tak Exeo až žalostně nedotáčivé a rychlost, jakou do zatáčky vletíte, si musíte dvakrát rozmyslet. A ani řízení není, bohužel, moc komunikativní.
Motor je naštěstí sám o sobě dobrý, ale to už víme z ostatních modelů koncernu. Nová dvoulitrová jednotka TDI se vstřikováním common-rail se nám líbila v Golfu, v Superbu, v Audi A4 a také v Octavii RS (její test připravujeme). A o Seatu Exeo se dá říci to samé. Motor je mnohem kultivovanější, má lineárnější přísun výkonu… Kdyby vám připadalo, že se opakuji, omluvte mě. Převodovka s motorem spolupracuje, jednotlivé rychlosti jsou poskládané dobře a řazení je podle tradice koncernu přesné, přímé a nedrhne.
Seat Exeo je po stránce motoru, částečně i podvozku a kvality zpracování tak dobrý, až se sami sebe ptáte, zda ho skutečně postavili u Seatu. Jenže těchto kvalit španělského vozu si užijete maximálně ve dvou. Co to meleme za nesmysly? Dozadu se totiž nikdo nevejde. Standardy této kategorie se s příchodem Fordu Mondeo, Volkswagenu Passat a Mazdy6 posunuly někam úplně jinam a i BMW řady 3, jindy na prostor vzadu velmi skromné, je dokonce lepší než Exeo. Tato vlastnost asi bude potenciálním zákazníkům vadit nejvíce. Přitom ani kufr není kdovíjak gigantický. Po stránce prostoru pro posádku je na tom snad lépe i Octavia…
Kolik to stojí?
Seat Exeo má na své straně jeden velmi důležitý trumf – cenu. V této kategorii neexistuje auto, které by nabízelo tak dobrý dojem z kvality za tak málo peněz. Testovaný motor lze ve výbavě Reference pořídit od 589 900 korun, ve které máte všechno důležité včetně klimatizace, ESP, rádia s CD a MP3 a plejády airbagů včetně hlavových a kolenního pro řidiče.
Testovaný vůz byl ve výbavě Sport (jak jinak) a jeho základní cena 644 900 korun je více než lákavá, pokud zvážíte jeho bohatou výbavu. Seat také k Exeu nabízí i spoustu zajímavých příplatků za skutečně směšné peníze, zvláště v porovnání s konkurencí. Například kožené sedačky za 29 900 korun v téhle kategorii nemá nikdo, adaptivní bi-xenony za 24 900 korun také ne. Cena 49 900 korun za navigaci (převzatou od Audi) s logikou MMI, barevným displejem a integrovaným rádiem s CD a MP3 je také v porovnání se soupeři nízká. A to lze ještě většinu těchto prvků dokoupit v rámci paketu za opravdu výhodnou cenu.
Verdikt
Ve výsledku tak můžete mít velmi slušně vybavené auto za cenu srovnatelnou se základními modely soupeřů. Seat Exeo není nějakým sporťákem (i když s motorem 2.0 TFSI o výkonu 200 koní to bude docela rychlé auto), ale jako příjemné a dobře postavené auto na každý den si určitě své příznivce najde. Jen vám nesmí vadit, že opravdu vypadá (a jezdí) jako „staré“ Audi A4.
Rozhodujícím faktorem pro koupi Seatu Exeo tak nebudou ani jízdní vlastnosti, ani působivý design, ale především cena (jindy výhoda na straně francouzských značek) doprovázená bohatou výbavou a dojmem robustnosti a kvality – vlastností tolik typických pro koncern Volkswagen.
Dalibor Žák
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Seat Exeo 2.0 TDI |
---|---|
0-100 km/h (s) | 9,2 s |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 1968 |
Kompresní poměr | 16,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 81 x 95,5 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 105 kW/143 k v 4200 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 320 Nm od 1750 do 2500 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 100 k/t |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 214 km/h |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,6/ 4,3 / 5,5 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 70 l |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4661 |
Šířka (mm) | 1772 |
Výška (mm) | 1430 |
Rozvor náprav (mm) | 2642 |
Provozní hmotnost (kg) | 1430 |
Celková hmotnost (kg) | 1990 |
Zavazadlový prostor (l) | 460 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 644 900 Kč |