autoweb.cz > Seat > Seat Altea > seat altea xl > Seat Altea XL 1.6 TDI Ecomotive
Seat Altea XL 1.6 TDI Ecomotive
Dynamika 7
Chování na silnici 7
Provozní náklady 7
Praktičnost 7
X-Factor 7
Celkové hodnocení 7
RADOSTI
Altea je úsporná, pohodlná, zábavná, a nově také laciná
STAROSTI
pokud vám nevadí její „ladné křivky“, tak vlastně žádné
Postavit nabídku automobilky se sportovními ambicemi na vozech rodinného střihu se ukázalo jako špatná strategie. Kdo by to byl řekl? Kvůli několika podivným rozhodnutím a totální absenci image se Seat dostal do nezáviděníhodné pozice. Dnes je jen těžkou koulí na noze prosperujícího Volkswagenu. Prodělává peníze a vyhlídky na změnu jsou minimální. Jeho auta nikdo nechce, protože z venku vypadají všechna stejně, uvnitř jsou k smrti nudná a ani jejich dynamika se netěší výjimečné pověsti. Průměr, průměr, průměr. Čestnou výjimkou je hravá Ibiza, jenže jedno dobré supermini Španělům trn z paty nevytáhne. Potřebují haló model, stačilo by docela malé kupé, něco odvázaného. Místo toho nám ovšem předhazují další nudné naftové MPV.
Seat Altea fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Moment, nudné? Budete se divit, ale nudná tedy Altea XL není. Většina z vás nejspíš nepatří mezi nemnoho výstředníků, kterým se přifouknutý Seat líbí, ale nasedněte dovnitř a budete překvapeni. Přejdeme-li vysokou kvalitu, samozřejmou u všech vozů skupiny Volkswagen, interiér také dobře vypadá. Tolik omílaný španělský temperament z černých plastů stále nesálá, ale kabina není ani nudná, ani nevzhledná.To je velké překvapení u automobilky, která platí za výrobce bezpohlavních, neosobních aut a která ve srovnávacích testech vždy prohrává s dražšími a pomalejšími volkswageny. Kabina nevypadá tak dobře a není tak vzdušná jako interiéry francouzských konkurentů, ale třeba Ford C-Max nebo Mazda5 mohou Seatu jeho interiér tiše závidět. Co se prostoru týče, jde v této kategorii víc než kde jinde o konkrétní potřeby zákazníka. Sedmimístným vozům jako je Citroën Grand C4 Picasso se Altea XL vnitřním prostorem nevyrovná, ale mezi pětisedadlovými zástupci své třídy nezaostává. Kufr o velikosti 532 litrů v základní konfiguraci bude většině rodin stačit.
Pokud pořád nechápete, kam mířím: Altea XL vypadá za 407 900 korun jako zatraceně dobré auto, a to ještě než vůbec strčíte klíček do zapalování. A i pak příjemná překvapení pokračují. Nový čtyřválec o objemu 1,6 litru patří k tomu lepšímu, co trh s diesely nabízí. Díky přeplňování má slušných 105 koní a 250 newtonmetrů točivého momentu také není k zahození. Pod dva tisíce si motor s velkou Alteou občas neví rady, ale nad touto hranicí má síly víc než dost. Auto jede subjektivně mnohem lépe než napovídá 12,4 sekundy, potřebných ke zrychlení z nuly na sto. Libovolné rychlosti, legální v České republice, dosáhne i s několika lidmi na palubě s naprostou lehkostí.Zajímavé věci při tom ukáže palubní počítač. Na dálnici s plynem u podlahy vykouzlí měřič spotřeby nejvýše osmičku a pár drobných a jakmile jen trochu zpomalíte, spotřeba okamžitě spadne k šesti litrům na sto kilometrů. Spořivé povahy nebudou mít problém dostat se výrazně pod tuto hodnotu. Altea 1.6 TDI vás nesežere ani ve městě, za příplatek deset tisíc totiž dostanete paket Ecomotive a s ním nový systém stop-start.
U něj se na chvíli zastavme. Pracuje přiměřeně rychle a nedělá hlouposti, jak má ve zvyku třeba stop-start od Fiatu. Nikdy vás nenechá stát na zelenou s nápisem „k nastartování použijte klíček“ na přístrojovém panelu. Má jen jednu chybu, a ta souvisí s akustickým projevem motoru. Při každém restartu vám šestnáctistovka připomene všechny své slavné předky. Volkswagen se za posledních deset let naučil odhlučňovat diesely jako nikdo jiný a čtyřválec pod kapotou Altey XL je toho nejlepším důkazem. Otevřeným okénkem stále uslyšíte traktor, ale zavřete a motor se bude za všech okolností chovat kulturně. Není téměř slyšet a na TDI má zvuk až sametový. Vyjma jediné chvíle, a tou je start. Auto se otřese jako by mu přeběhl mráz po zádech a pak zhnuseně zarachtá, než v interiéru znovu zavládne klid a mír.To je však jen malá vada na jinak čistém obraze. Zvlášť když další ekologický vynález dokáže řidiče nečekaně pobavit. Mluvím o pneumatikách s nízkým valivým odporem, jejichž směs je tvrdší a přilnavost odpovídajícím způsobem snížená. Altea XL je těžkopádný stroj, navíc s pohodlně měkkým podvozkem, ale právě přenosy hmotnosti lze díky nižší adhezi lépe využít. Vyvést z rovnováhy zadní nápravu je překvapivě snadné, i když spíš než na ubrání plynu reaguje dlouhé auto na agresivní práci volantem. Přední náprava nese čtyři válce, turbo a baterii chladičů a mezichladičů, přesto nevzdá svou práci dřív než ta zadní. Auto má k neutrálnímu nastavení mnohem blíž, než by člověk od naftového MPV čekal. Vrozenou nedotáčivost podvozku překonáte překvapivě snadno a budete projíždět zatáčky s pusou od ucha k uchu. V tom vás podpoří motor, který je na diesel necudně svolný k výletům po celém otáčkoměru, i přesná převodovka. Ve větším rozletu Seat brzdí jen nevypínatelná stabilizace, ale na tu si můžeme u rodinného auta se stovkou koní sotva stěžovat.Verdikt
Pokud jste v textu zachytili nadměrný výskyt slova „překvapivý“, není to náhoda. Seat Altea XL je ve verzi Ecomotive překvapivé auto. Je překvapivě živý, překvapivě úsporný a překvapivě zábavný. Pokud chcete hospodárné sportovní MPV, určitě si domluvte testovací jízdu také u Seatu. Jenže vy hospodárné sportovní MPV nechcete, a v tom je právě problém španělské automobilky. Potřebuje něco koncepčně nesmyslného, něco na plakáty. A úplně by stačilo, kdyby to jezdilo tak dobře jako Altea XL Ecomotive. Ta je totiž dobrá dost a za 417 900 korun včetně ekopaketu jde o skvělou nabídku.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 |
Kompresní poměr | 16,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 79,5 x 80,5 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | Vzpěry MacPherson, vinuté pružiny, kapalinové tlumiče, zkrutný stabilizátor |
Vzadu | Víceprvkové zavěšení, vinuté pružiny, kapalinové tlumiče, zkrutný stabilizátor |
Brzdy vpředu | Kotoučové s vnitřním chlazením, 288 mm |
Brzdy vzadu | Kotoučové, 255 mm |
Pneumatiky vpředu | 195/65 R15 |
Pneumatiky vzadu | 195/65 R15 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 77/105 ve 4400 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 250 v 1500-2500 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 75 |
0-100 km/h (s) | 12,4 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 183 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 4,5 |
Objem nádrže (l) | 55 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4469 |
Šířka (mm) | 1768 |
Výška (mm) | 1581 |
Rozvor náprav (mm) | 2578 |
Provozní hmotnost (kg) | 1405 |
Celková hmotnost (kg) | 2025 |
Zavazadlový prostor (l) | 532 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 320 900 Kč |
Základní cena test. verze | 417 900 Kč |