autoweb.cz > Hyundai > Jak se vyrábějí nová auta? Prošli jsme všemi kroky v továrně Hyundai
Jak se vyrábějí nová auta? Prošli jsme všemi kroky v továrně Hyundai
Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) je jediným výrobním závodem značky v Evropské unii. Automobily začal vyrábět 3. listopadu 2008, dnes dává práci 3 300 lidem, dalších 8 700 zaměstnává v subdodavatelské síti a ročně vyrobí přes 300 000 vozů. Vloni sjelo z výrobní linky přesně 309 500 vozidel.
Prvním vyrobeným vozem byl Hyundai i30, dnes se tu vyrábí klíčové modely Tucson, který tvoří 70 % produkce, všechny varianty i30 včetně ostrých verzí N a nově také Kona Electric. Model ix20 se přestal vyrábět vloni. Většina produkce je určená na export, až 96 % výroby putuje do 72 zemí na pěti kontinentech.
Největšími trhy jsou Německo, Velká Británie, Španělsko, Rusko, Polsko a Itálie. Česká republika zaujímá sedmou příčku s podílem na výrobě 4,2 %. Vozidla vyrobená v Nošovicích ale putují i do Mexika, Austrálie, Island nebo Jihoafrické republiky.
Vedle osobních vozů HMMC vyrábí také šestistupňové manuální převodovky používané nejen ve vozech vyráběných v Nošovicích. Převodovky se vyvážejí do ruské továrny Hyundai a sesterského závodu Kia Motors Slovakia v Žilině. Celkem se vloni vyrobilo víc převodovek než aut, celkem 331 701 kusů.
Zajímavostí je, že Hyundai Motor Manufacturing Czech patří v České republice mezi sedm největších plátců daně z příjmu. Z loňského zisku 7,39 miliardy korun odvedla na dani z příjmu 1,9 miliardy korun!
Cesta k hotovému automobilu je zajímavý proces. Než vznikne zbrusu nový Hyundai i30, uběhne 18,5 hodiny. Všechno začíná dovezením surového materiálu, který svoji cestu započne v lisovně, kde se lisuje základní skelet a panely karoserie.
Odtud díly putují dále do svařovny, kde auto získává svůj tvar. Ze svařovny jde hotová karoserie do lakovny, kde stráví nejdelší časový úsek – 8,5 hodiny.
Zajímavou kapitolu v lakovně tvoří výroba limitované edice Hyundai i30 N Project C. Jelikož karbonová kapota od externího dodavatele se přidává až na finální montáži, existuje jedna tvz. dummy bonnet neboli atrapa kapoty, která se používá při lakování vozu. Na konci výroby se vymění za karbonovou a pošle znovu do procesu při lakování dalšího vozu. Proto má na sobě už několik vrstev barvy.
Z lakovny míří vozy na halu finální montáže, kde se přidává motor, převodovka, podvozek, palubní deska a celý interiér. Na pohyblivých pásech pracuje tým operátorů, kteří dávají autům finální podobu. Technik načte QR kód, podle něhož pozná, jaký model vyrábí a jaké díly má použít.
Stanoviště se mění každé dvě hodiny a operátoři časem vystřídají všechny pozice na svém úseku, aby práce nebyla pro nikoho monotónní, jelikož by potom vznikal prostor k chybám. Vyrobené auto se na konci linky poprvé nastartuje, projde první kontrolou funkčnosti, nahraje se software a seřídí geometrie.
Poté míří na 3,3 km dlouhou testovací dráhu, kde se ověří základní funkce, a pokud se objeví nějaký nedostatek, míří auto na servisní stanoviště k vyřešení problému. Následuje omytí vozu sprchou, vizuální kontrola karoserie a poslední krok, a to odstavení na nákladové parkoviště, kde probíhá expedice a distribuce k dealerům.
Část vozů se odváží vlaky, jiná pomocí kamionů. Za nakládku je odpovědný řidič kamionu, který si načte QR kód, zjistí polohu zaparkovaného vozidla a následně naloží na návěs. A tady putování nového auta končí. Anebo teprve začíná.