Satelitní mýto: realita a fikce

Může výběr mýta na silnicích nižších tříd skutečně vyhnat nákladní dopravu na dálnice? Lze na tom vydělat, nebo hrozí, že to nakonec zaplatíme všichni?

Přestože poslední dny plnila stránky deníků a obrazovky vládní krize, neznamená to, že by se snad čas zastavil. Mimo hlavní dění se tak dostala řada událostí. Patří sem i výběr mýta satelitní technologií, tedy pomocí GPS. Výběrové řízení by přitom podle Ministerstva dopravy mělo být vypsáno během několika dnů, či týdnů.

Za touhou zavést mýto na silnicích nižších tříd samozřejmě stojí snaha o naplnění vyprázdněných pokladen a snad i přesun části takto získaných prostředků na opravy silnic – snad. Většinou ale všude slyšíme, že toto mýto vyžene nákladní dopravu na již zpoplatněné dálnice, kterým se tak nebude důvod vyhýbat. Je otázkou, jak často se tak děje, samotné mýtné na silnicích nižších tříd to ale nevyřeší.

Při této argumentaci, se totiž zapomíná na zcela zásadní věc, a to systém výpočtu mýtného. „Pro stanovení výše tarifů na konkrétním typu silnice existují limity Evropské unie. Jejich výše se musí odvíjet od reálných nákladů na výstavbu a údržbu kilometru takové komunikace. Proto když máme na dálnicích průměrnou cenu 5 korun za kilometr, na silnicích 1. třídy je to už méně než polovina a na silnicích nižších tříd to bude ještě méně,“ vysvětluje Karel Černý, obchodní ředitel Kapsch.Z toho plyne, že výše mýtného musí být z rozhodnutí Evropské unie na silnicích nižších tříd také nižší, protože náklady na jejich výstavbu a údržbu jsou taktéž nižší. Jenže je tu ještě jeden důležitý fakt. Satelitní mýto se má vybírat pomocí GPS a GSM technologie. GPS zajistí lokalizaci vozu a přes síť GSM proběhne komunikace jednotky ve vozidle s centrálou.

Pokud se tento způsob výběru mýta zavede, ze zisku se budou muset ukrojit ještě náklady na provoz systému a zde si na své budou chtít přijít i mobilní operátoři. Náklady na provoz by přitom podle doporučení Evropské unie neměly přesáhnout 30 % z vybrané částky. To se v případě českého mýta pokrývajícího asi 1300 km dálnic a silnic 1. třídy daří, na rozdíl od slovenského, které je založeno na satelitní technologii a pokrývá zhruba 2400 km silniční sítě (na Slovensku zajišťuje provoz společnost SkyToll).

Důvodem může být skutečnost, že větší pokrytí s sebou nese vyšší náklady a navíc se zdá být satelitní mýto nákladnější i z důvodu plateb mobilním operátorům. Další náklady přitom činí nutnost kontrol, které dnes zajišťuje na dálnicích celní správa, ale i třeba nutnost zajištění distribučních míst s non-stop provozem pro palubní jednotky.

Nikdo totiž nesmí na silnici s mýtným, pokud mu podléhá a není jej schopen odvádět. A co když má třeba problém s palubní jednotkou? Pak má povinnost tuto situaci hned řešit. Dovedete si to představit uprostřed noci na nějaké okresce?

Zavedení satelitního mýta by navíc zvedlo náklady i lokálním podnikatelům, což by je mohlo dostat do vážných potíží. Představte si třeba pekaře, který denně objíždí svých několik odběratelů v regionu. Jak dlouho budou chtít zákazníci platit rohlíky, které kvůli mýtu bude muset zdražit? „Když to řeknu s nadsázkou, jsem rozpolcen. Jako zaměstnanec firmy provozující české mýto bych měl jeho rozšíření na dvojky a trojky vítat, ale jako občan jsem z celého ekonomického a regulačního přínosu rozpačitý,“ říká obchodní ředitel společnosti Kapsch.Ministerstvo dopravy se podle mluvčího Jakuba Ptačinského zmiňovaných problémů nebojí: „Nemyslíme si, že by zavedení mýta na silnicích nižších tříd mělo vážný dopad na menší podnikatele. Současná situace je neudržitelná, správa silniční sítě je nákladná a potřebné finance je třeba někde získat.“ Ano, těžká nákladní doprava má na stav silnic neblahý vliv. O tom není pochyb. Jistě bude zajímavé sledovat, kolik z takto vybraných peněz poputuje do oprav komunikací.

„Řešením by bylo zavedení časového zpoplatnění. Do palubní jednotky by se nahrála informace například, že je mýto pro silnice nižších tříd zaplaceno na rok a to by se dalo při běžné kontrole snadno ověřit. Současně odpadají vysoké náklady na provoz satelitního mýtného, a i poplatek by mohl být cenově dostupný,“ vysvětluje Martin Hájek z Centra dopravního výzkumu. Právě Centrum dopravního výzkumu se možným rozšířením mýta, ale i porovnáním českého a slovenského mýta, zabývalo.

Časové zpoplatnění v řádu stovek korun by přitom v případě roční platnosti nemělo na ceny přepravovaného zboží prakticky žádný dopad a finanční přínos pro stát, respektive kraje by byl zajištěn. V současné době se ale na Ministerstvu dopravy uvažuje jinak.

Chystá se výběrové řízení na nového dodavatele mýta pro silnice nižších tříd. Nemusí přitom být nutně vybíráno na základě satelitní technologie. Otázkou je, jak jinak lze na tak rozsáhlé síti silnic mýto vybírat. V úvahu přichází snad už jen zmiňovaný časový poplatek. „Stát si už před několika lety u společnosti Kapsch objednal a zaplatil vytvoření hybridního rozhraní mýta na stávajícím mýtném systému. My jsme ho spolu s ČVUT vyvinuli, dodali a tři roky úspěšně testovali,“ říká David Šimoník, mediální poradce společnosti Kapsch.Sami jsme měli možnost funkčnost tohoto hybridního systému vyzkoušet. Vše pracovalo bez potíží, jediný problém měla celní správa, která nás měla na úzké okresce zastavit a provést kontrolu palubní jednotky. Nejen že silnice připomínající tankodrom neumožňovala předjetí našeho vozidla, ale ani její šířka nedávala mužům v uniformě moc šancí. Takže se za našim vozem pěkně projeli, než se jim předjetí podařilo.

Zavedení takového systému výběru mýta tedy nic nebrání, je ale otázkou, jak efektivní bude. Aby došlo k vytlačení nákladní dopravy na silnice vyšších tříd, bylo by nutné instalovat zákazové značky na celou řadu silnic nižších tříd. I s tím se podle mluvčího Ministerstva dopravy počítá. To by však bylo možné i bez zavedení mýta na komunikacích nižších tříd, které tak postihne ještě menší počet vozidel. Nakonec ani náklady na výrobu a rozmístění značek do nákladů na mýto ministerstvo nezahrnuje.

Celé to na nás působí tak, že časové zpoplatnění je jednodušší a nesrovnatelně levnější, prakticky by se nedotklo veřejnosti, protože by nebyl důvod zvyšovat ceny zboží kvůli vyšším nákladům na dopravu. Možná by generovalo i vyšší zisky. Ale proč to dělat jednoduše, když to jde složitě.

Víte že…
celní správa může zastavit i osobní automobil a provést kontrolu jako kdysi na hranicích? Nesmí ale prověřovat řidičský průkaz nebo kontrolovat hladinu alkoholu v krvi. To však nevylučuje možnost přivolání policie, pokud by bylo podezření, že řídí osoba pod vlivem.
…od 1. září 2011 bude zaveden nižší tarif pro autobusy.
…v případě zavedení mýta pro silnice nižších tříd by například hromadná doprava mohla fungovat na základě zvláštních podmínek obsahující minimální nebo dokonce žádný poplatek za mýto.
…palubní jednotku umí celní správa přečíst z jedoucího vozu. Pokud se ukáže problém, automobil zastaví a ještě jednou jednotku prověří na místě. Antény pro čtení jsou umístěny na střeše a připomínají maják napříč. Skutečné mordé majáky jsou ale hned vedle.CELKOVÁ BILANCE SOUČASNÝCH MÝTNÝCH SYSTÉMŮ


Milan Jirouš

22.4.2011 11:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist