Saab sehnal na poslední chvíli peníze na výplaty

Černé vize se nenaplnily a dělníci v Trollhättanu dostanou své peníze, ale finanční situace Saabu zůstává mizerná, automobilka žije ze dne na den a výroba stojí.

Švédská automobilka minulý týden upozornila zaměstnance, že možná nebude mít na jejich výplaty. Následovala smršť výhrůžek naštvaných odborářů, ale na jejich naplnění naštěstí nedojde. Vedení společnosti Swedish Automotive (dřív Spyker), která Saab vlastní, na poslední chvíli našlo v rozpočtu peníze na výplaty. Pomohla mu objednávka 582 aut pro čínský trh. Saab na ně totiž dostal 13 milionů eur (320 mil. Kč) zálohy.

Kdo přesně auta koupil zprávy neuvádí. Mohl to být řetězec dealerů Pang Da, s nímž Swedish Automotive v současnosti jedná o prodeji pětiny svých akcií. Pokud Číňané podíl koupí, bude mít švédská automobilka dost peněz na několik příštích měsíců. K transakci se bohužel stále nevyjádřila čínská vláda. Bez jejího požehnání nesmí Pang Da akcie koupit, přestože o ně má stále zájem, což před pár dny potvrdil její tiskový mluvčí.Vedení Swedish Automotive mezitím intenzivně jedná s dalšími investory. Nejméně jeden z nich je rovněž z Číny, společnost Zhejiang Youngman. Pokračují také jednání o prodeji nemovitého majetku Saabu, který by si své budovy následně pronajal k užívání. Znovu a znovu se mluví o Vladimiru Antonovovi. Na palubě ho chce jen málo zúčastněných, jenže majetný Rus je jediným investorem, který vytrvale a aktivně usiluje o plavbu na potápějící se lodi jménem Saab, má dost peněz a žádné překážky na své straně cesty.Na švédského výrobce se zatím valí kritika ze všech stran. Kromě sporů s vlastními zaměstnanci, které dočasně uklidnily výplaty na účtech, čelí Saab hněvu dodavatelů. Šéf Evropské asociace dodavatelů automobilového průmyslu Lars Holmquist před týdnem prohlásil, že snažení Spykeru „začíná být směšné“. Saab by podle Holmquista měl vyhlásit bankrot: „Doufám, že to udělají sami, je to pro ně jediná důstojná možnost. Už jsou úplně bez peněz. Někdo je nakonec do konkurzu pošle, může to udělat spousta lidí.“

Dodavatelé možná nemají co mluvit do každodenních záležitostí Saabu, jenže automobilka jim dluží miliony eur. Těžko něco splatí, dokud nezačne opět vyrábět auta, nemluvě o tom, že sami dodavatelé přichází o miliony, když stojí i jejich provozy. Linky v Trollhättanu v podstatě nevyrábí už víc než dva měsíce. Stroje se krátce rozběhly počátkem června, jen aby po pár dnech opět zadrhly na nedostatku součástek. Další auto vyjede z továrny nejdřív 4. července.

autoweb.cz

27.6.2011 2:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist