Saab 9-5 Aero 2.8 T V6 XWD

Úkolem nového Saabu 9-5 je pozvednout tradiční švédskou značku když ne rovnou na výsluní, pak tedy alespoň z popela. Nebude to mít snadné.

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6.8

RADOSTI
Zajímavý design a „letecké“ detaily v interiéru

STAROSTI
Líná a ospalá převodovka ubírá motoru sílu; hluk od kol; nefunkční parkovací senzoryO novém modelu automobilky, která zrovna neprožívá svoje nejšťastnější období, se často dočtete něco v tom smyslu, že musí svoji značku „zachránit“. Zřídkakdy to bývá úplně pravda. I malí výrobci mají dnes většinou dostatečně diverzifikované produktové portfolio, než aby jejich osud závisel na jednom jediném modelu. Ale najdou se výjimky. Třeba Saab a jeho nový sedan 9-5, jehož elegantní bedra opravdu netíží nic menšího než zodpovědnost za budoucí bytí či nebytí tradiční švédské značky.

Abychom pochopili, jako moc je 9-5 pro Saab důležitý, není potřeba víc než nahlédnutí do loňských výsledků firmy: v roce 2010 prodala jen 31 700 aut, což je na dolní hranici plánů, ale ve srovnání s předchozím rokem to představuje skok o neuvěřitelných 129 procent! Většina z tohoto nárůstu byla přitom realizována ve druhé polovině roku a připadá právě na novinku jménem 9-5.

Záchrana za minutu dvanáct
Ještě v roce 2009 vážně hrozilo, že brány továrny v Trollhättanu se uzavřou navždy. Po neúspěšných rozhovorech o prodeji Saab Automobile AB malé, ale velmi solventní skandinávské automobilce Koenigsegg, specializované na superexkluzivní sportovní automobily, koncern General Motors oznámil, že pokud do konce roku nenajde pro Saab kupce, ukončí jeho činnost. Zachránce se přihlásil za minutu dvanáct – a opět na sebe vzal podobu malého výrobce sběratelských sportovních aut ze země, která není právě proslulá rozvinutým automobilovým průmyslem. Od počátku loňského roku je Saab vlastnictvím nizozemské společnosti Spyker Cars.Vývoj modelu 9-5 ovšem probíhal ještě v plné synergii s GM, i když na pohled byste to do něj neřekli. Je to jedno z těch aut, která při osobním setkání působí mnohem zajímavěji než na fotografiích. Vedle ne úplně originálních, ale rozhodně efektních detailů typu „visuté střechy“ (iluze tvořená černými sloupky) nebo průduchů za předními koly vděčí Saab 9-5 za své impozantní vzezření také úctyhodným rozměrům. Délkou 5008 mm se může měřit s limuzínami nejvyšší třídy.

Saab 9-5 velká fotogalerie

Saab 9-5 fotogalerie

Rozměry samy o sobě však ještě limuzínu nedělají, jak vyjde najevo po otevření dveří. Saab se drží svého tradičního rozvržení palubní desky s charakteristickým obloukem, který opticky sjednocuje přístrojový panel se středovou konzolou. Příznivce značky potěší také další důkazy úcty k tradici, od zelených rafiček přístrojů až po tlačítko „black panel“, které zhasne veškeré podsvícené prvky v interiéru s výjimkou rychloměru. Při jízdě v noci je tato specialita Saabu k nezaplacení. Kdo ale někdy seděl v Opelu Insignia, nemůže se nepozastavit na množstvím převzatých dílů.

Opel, kam se podíváš
Páčky pod volantem, volant samotný, ovladače na středové konzole, ale třeba i sedadla neklamně prozrazují, že při vývoji modelu 9-5 se sahalo do regálu s nápisem „Insignia“ opravdu často. A nejen při návrhu interiéru. Nejvýkonnější verze 2.8 T V6 XWD používá motor i systém pohonu všech čtyř kol ze sportovní Insignie OPC.Cynik by mohl namítnout, že i to je svým způsobem úcta k tradici, protože předchozí 9-5 byl – k vlastní škodě – postavený na Opelu Vectra (ne právě vynikající předchůdce Insignie), zatímco věcněji založený oponent by nejspíše argumentoval tím, že sdílení konstrukčních skupin je dnes v automobilovém průmyslu zcela běžnou věcí. To je sice pravda, ale výsledky bývají většinou uspokojivější než v případě 9-5, který jednoduše nepůsobí jako produkt hodný své cenovky. Nad materiály v interiéru i dílčí nedostatky ve slícování by se člověk ještě dokázal povznést, ale odhlučnění je odfláknuté. Ani v Golfu za půl milionu není slyšet hučení od pneumatik a podvozku tak silně jako v tomto „luxusním“ sedanu. Zamrzí to tím spíše, že dynamika auta není o nic oslnivější než jeho kultivovanost.Tři sta koní jistě není málo, ale dvě tuny také ne. Označit Saab 9-5 s přeplňovaným šestiválcem za pomalý by možná nebylo úplně fér, nicméně udávané zrychlení 0-100 km/h za 6,9 sekundy působí značně optimisticky, za což je třeba přičíst díl viny i vlažným reakcím šestistupňové automatické převodovky. Auto, se kterým jsem měl tu čest, bylo vybaveno také nastavitelnými tlumiči CDC a aktivním zadním diferenciálem (obojí v sadě za 39 900 Kč), který by měl teoreticky přenést sílu motoru na vnější zadní kolo a podpořit tak agilitu auta na výjezdu ze zatáčky. V praxi ale jeho účinek příliš znát nebyl.

Na polygonu
(DŽ) Zatímco Jirka se Saabem jezdil jen po silnicích, měření dynamických parametrů bylo v mé režii. Navzdory papírovým údajům působí Saab 9-5 ospale. Akceleraci na stovku jsme změřili za 6,97 sekundy a to je v dané kategorii skutečně podprůměrné (v autě máte pocit, že rozjezd z místa na stovku trvá věčnost). O lenosti pohonného ústrojí svědčí i pružné zrychlení z 50 na 80 km/h za 3,97 sekundy. Na brzdách už si bylo auto jistější a brzdná dráha s délkou 42,25 metru patří k těm lepším hodnotám vzhledem k podmínkám, ve kterých jsme auto měřili.

Čas na kolo nemůžeme brát jako příliš relevantní, protože místy byla trať pokryta ledem. I tak mi ale Saab přišel, jak už psal Jirka výše, hodně ospalý a neochotný. Na širokých otevřených silnicích a dálnicích se motor sice probudí k životu a autem hýbe slušně, ale na úzké zatočené silnici se skutečně necítí dobře. Celkově jsme měl velmi dobrý dojem z řízení, které je vyváženější než v Insignii, ale postrádal jsem ochotnou zadní nápravu – auto působí při dynamické jízdě jako předokolka, která za sebou zádek jen otráveně táhne.

Příliš ambiciózní cenovka
Podobné soudy je třeba vždy vnímat v kontextu dané kategorie a cenové hladiny. Saab 9-5 pochopitelně není špatné auto. Problém je v tom, že i ten nejhorší ze srovnatelných modelů prestižních německých značek je ve všem podstatném lepší. O sebevražedné absenci naftového šestiválce v nabídce motorizací pro 9-5 nemluvě. Snad kdyby Saab dokázal nasadit konkurenceschopnější cenovky… Jenže 9-5 v testované konfiguraci by vyšla na 1,79 milionu, a za tyhle peníze pořídíte Audi A6, BMW 5 nebo Mercedes třídy E s opravdu dobrým motorem a pěknou výbavou.

Samo sebou ne každý chce předvídatelné německé auto, i kdyby to mělo znamenat nutnost akceptovat jisté kompromisy. To je jistě legitimní přístup, ale otázka je, jestli bude mít po světě dost zastánců, aby to Saabu stačilo k přežití.

Jirka Červenka, Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
Podmínky při testumokro, místy led, 3°C
0-100 km/h (s)6,97
50-80 km/h na x.stupeň (s)3,97
100-0 km/h (s)3,17
100-0 km/h (m)32,25
Spotřeba v testu (l/100km)13,8
Čas na kolo (s)44,7
Motor
Konstrukcevidlicový šestiválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)2792
Kompresní poměr9,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)89,0 x 74,8
Převodovkašestistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)221 / 300 v 5500 ot./min.
Točivý moment (Nm)400 v 2000 ot./min.
0-100 km/h (s)6,9
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Spotřeba paliva (l/100 km)16,2 / 7,3 / 10,6
Objem nádrže (l)70
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)5008
Šířka (mm)1868
Výška (mm)1467
Rozvor náprav (mm)2837
Zavazadlový prostor (l)515
Ceny
Základní cena modelu899 000 Kč (1.6T a 2.0TiD)
Základní cena test. verze1 399 000 Kč
7.3.2011 6:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist