autoweb.cz > BMW > BMW M3 > S rakví či bez, BMW M3 Competition Touring je na silnici poutavým pětisetkoňovým jednorožcem
S rakví či bez, BMW M3 Competition Touring je na silnici poutavým pětisetkoňovým jednorožcem
Rychlý rodinný vůz je něco, co si přeje hodně řidičských tatínků, jednoduše proto, že propojuje příjemné s užitečným. Mít doma naftové či elektrické SUV a k tomu ještě něco zábavnějšího pro víkendové radovánky si prostě nemůže dovolit každý. I proto těžko chápat, že se v Mnichově pustili do výroby M3 Touring až v roce 2023.
Samozřejmě obdobné myšlenky vznikaly už dříve, před více než dvaceti lety byl postaven jeden kus M3 v kombíku, a to v dobách populární generace E46. Z fotografií víme, že byl stříbrný a nejde se divit tomu, že ti, kteří mají tuto karosářskou variantu rádi, nad ní párkrát v životě zaslintali.
Teď už si ho ti šťastnější mohou i pořídit a čekání se vyplatilo. Jde o brutální vůz, který propojuje radost z jízdy, schopnost sloužit, a také lahodí oku.
Kombík střední třídy, ale také střed pozornosti
Dokud se neoblékne do některé z extravagantních barev, může být M3 Touring ve chvíli nepozornosti pro běžného občana přehlédnutelným vozem. Je to prostě rodinný kombík střední třídy. Jenže stačí na tom lehce zapracovat a auto může být středem pozornosti.
Testovaná M3 dostala rudý metalický lak Toronto Red, který se kombinoval s černou. Černá byla střecha i kryty vnějších zpětných zrcátek, černé byly okenní lišty, černá byla M kovaná kola Double-spoke 825 Bicolour Black (devatenáctipalcová vpředu, dvacetipalcová vzadu, za příplatek 9 490 Kč), černé byly prahy, zadní křídlo či difuzor. Nebudu lhát, auto vypadalo skvěle.
K tomu je třeba přidat příplatkový střešní box, ten kombíku dodal šťávu. Jeho objem byl 320 litrů a cena 24 424 Kč. Podezírám ho, že to byl právě ten prvek, díky kterému jsem sbíral na silnicích tolik zdvižených palců. Objevoval se ale také kopec prostředníčků, to přisuzuji celkem dost viditelnému logu BMW na obou stranách boxu. Výsledek je za mě přesto extrémně kladný. Laicky řečeno, kdyby auta měla vlastní erotické filmy pro dospělé, tohle by bylo rozhodně v hlavní roli.
Tuhle teorii v interiéru trochu podporuje nápadité červené čalounění Fiona Red ze sekce Individual, s rozšířeným obsahem vypadá dynamicky a dokresluje atmosféru sexy auta v rodinném převleku. Ale možná tentokrát nejdřív dokončím finanční stránku, když jsme už načali ta čísla.
Ani holátko uvnitř nenudí
Kdo by měl to štěstí, a vůbec se k nějaké nové M3 Competition Touring dostal, v základu se jeho konto ztenčí o více než 2,6 milionu korun. Testovaný model byl navíc dovybaven za více než půl milionu, počítejte například s Paketem Innovation za 100 620 Kč, protisluneční ochranou oken za 13 546 Kč, vyhříváním volantu za 7 306 Kč nebo M Driver´s paketem za dalších 66 738 Kč. Sečteno podtrženo vozidlo mělo hodnotu 3 115 668 Kč.
Automatická klimatizace, vyhřívání sedadel řidiče a spolujezdce, M sportovní sedadla, adaptivní podvozek a mnoho dalších detailů už zahrnuje základní výbava, takže netřeba zoufat, ani úplné „em“ holátko nebude nudné.
Další testy BMW
A jak se vlastně má řidič rodinného rychlíka? Dobře. Velmi dobře. Sedadla jsou výjimečně pohodlná, tělo neunavují a nabízí dostatečnou oporu při svižnější jízdě. Prostor za řidičem a spolujezdcem je takový, jaký od kombíku střední třídy čekáme a 500 litrů zavazadlového prostoru také. Bez výhrad.
Praktičnost vozu rodinného typu prezentují také displeje a jejich ovládání. Interiéru vévodí přístrojový štít o velikosti 12,3 palce, ze kterého se postupně stává 14,9 palcová dotyková obrazovka infotainmentu. Ale kdo jde radši starší cestou, systém iDrive 8 má stále tradiční kolečko na středovém panelu. Tím se nic zkazit nedá.
Ohromující čísla? Ano. Ale co běžné užití?
Nazývat pětisetkoňový kombík nedostatkovým zbožím je stále ještě zavádějící, je spíš takovým jednorožcem. Na silnici příliš konkurence nemá, pod kapotou řádí třílitrový benzínový šestiválec s výkonem 375 kW (celkem 510 koní) a točivým momentem 650 Nm.
Na stovku se dostane za 3,6 sekundy a jako standard přidejme osmistupňovou automatickou převodovku. A pohon? Ozkoušený xDrive, tedy čtyřkolka na běžné použití, kterou si zkušenější řidič může přepnout na zadokolku a užít si slušnou porci adrenalinu. O to mně ale v tuhle chvíli ani nešlo.
Zkusil jsem spíš vzít M3 Competition Touring do prostředí, které dle outfitu odpovídá tomu, na co je přesně vybaveno. Tedy do hor. Alpy jsou daleko, takže cesta byla pouze po české krajině a střešní box zůstal také spíše prázdný, protože lyžování mi jde zhruba stejně, jako třeba chirurgie. Takže vůbec.
O zimní hrátky tady vůbec nešlo, drsný bavorák měl hlavně ukázat, jestli je možné se na něj spolehnout i na místech, ve kterých kralují vozy s výrazně lepší světlou výškou. I proto jsme na společnou cestu vyrazili v týdnu a ne o víkendu. České hory a sobota či neděle? Ne, děkuji. Do kolony můžu auto postavit i v Praze.
Řetězy nepotřebuješ
První, nad čím jsem se zamyslel bylo to, jak bych vlastně v případě potřeby a náhlého sněhového přídělu dostal třeba na zadní dvacetipalcová kola řetězy. Mezi auto a blatník jsem sotva nacpal ruku. Od redakčního kolegy jsem ale dostal dobrou radu, vcelku hodně bavoráckou. „Řetězy nepotřebuješ, tohle auto vyjede všechno.“ S tímhle tvrzením jsem se u 1940 kilogramů těžkého auta tedy nakonec spokojil.
Start z Prahy obnášel trochu popojíždění, nějaké ty semafory, zkrátka tradiční městské patálie, ve kterých klesá řidičské nadšení, ale pro změnu narůstá spotřeba. Takových 13 plus je normálem, hypnotizovat tuhle kolonku se nevyplácí, sníží se až na okreskách či rozumných dálničních rychlostech. Je lepší sledovat díry a obrubníky, tohle auto je totiž vážně nízké.
Tak rychle ven z města. Byl jsem zvědavý, jak si střešní box poradí s odporem větru, nicméně pro vozy „M“ netradiční pomůcka jako kdyby ani neexistovala. Cestu protivětrem si krájela bez obtíží a ruchovou stopu může osazenstvo zachytit až v opravdu vysokých rychlostech. A i přesto je velmi nízká, nic co by připomínalo cesty na hory před cca dvaceti lety, kdy podobné pomůcky byly in, ale cestu občas dokázaly celkem znepříjemnit.
To znamená, že si s klidem můžete užít přepychovou pohonnou jednotku. I v nižších otáčkách je k dispozici vysoká porce výkonu a je těžké najít hranici a ucítit, že bavorák polevuje. Dálnice je samozřejmě jeho domovským prostředím, takže jde o čistokrevný sporťák. Podvozek to potvrzuje.
Je sportovní a adaptivní, tužší i při jízdě na tradiční Comfort. Verze Sport ho ještě o kousek zostří. Vše naštěstí hlídají karbon-keramické brzdy, pedál plynu totiž svádí. Přesto bych neřekl, že mě auto na nerovných površích vytřáslo. A chtěl bych vychválit velmi přesné řízení.
A jak to dopadlo na horách? Sněhu bylo pomálu, a to možná bylo na škodu. Asi bych si byl jistější na příjemně uježděné vrstvě, než na české silniční kaši, za kterou se schová kdejaký výmol. Ne kvůli pohonu, bavorácká čtyřkolka se pohybovala s velkou jistotou, nejistý jsem byl jen já. Těch peněz a ta světlá výška k tomu.
Kdepak, sem bych se asi bál, ale to je spíš řidičův problém. BMW M3 Competition Touring nepřekvapí takřka nic. Nabízí kvalitu, výkon i extravagantní vzhled. Používat se dá vlastně každý den a slabé stránky takřka nemá. Skvělá práce, BMW!