Vzali jsme nadupané vozy Audi na jeden z nejhezčích okruhů v Evropě. Poznali jsme tak i vlastní limity

V rámci programu Audi Driving Experience jsme zamířili na německý závodní okruh Bilster Berg, kde jsme usedli za volant sportovních vozů Audi e-tron GT RS, Audi RS3 a Audi R8 coupé. Rychlá auta totiž vyžadují notnou dávku řidičských zkušeností.
20230524_113423-1100x618.jpg Zdroj: Lukáš Dittrich

Německá automobilka Audi často pořádá zákaznické akce, na kterých majitele či příznivce značky učí jezdit na závodním okruhu. My jsme si jeden z kurzů Audi Driving Experience vyzkoušeli na vlastní kůži, a to konkrétně na německé trati Bilster Berg. Kromě nezapomenutelných zážitků jsme si s sebou odvezli nespočet nově nabytých dovedností.

Bilster Berg je kapesní Nordschleife

Audi Driving Experience se koná několikrát ročně na různých závodních okruzích. Letos se dokonce uskuteční na brněnském Masarykově okruh. My jsme si sportovní vozy Audi vyzkoušeli na Bilster Berg Drive Resortu, což je podle nás jedna z nejhezčích závodních tratí ve střední Evropě. Nachází se v německém regionu Severní Porýní-Vestfálsko (zhruba 550 kilometrů od Česka) a mnozí motorističtí nadšenci tento okruh přezdívají jako kapesní Nordschleife. Je to z toho důvodu, že podobně jako Severní smyčka Nürburgringu je Bilster Berg hodně technicky náročný, kopcovitý, úzký a spíše připomíná okresní cesty. Trať má celkově 4,2 kilometru, převýšení 70 metrů a nachází se na ní 19 zatáček. Asi největší atrakcí na celém závodním okruhu je úsek nazývaný „Himmelreich“ neboli „Myší díra“. Jedná se o levotočivou zatáčku se sklonem až 26 %, která dokáže prověřit snad veškeré atributy dobrého jezdce.

Zkusili jsme si výkladní skříň Audi

Automobilka z Ingolstadtu má ve svém portfoliu nespočet skvělých sportovních vozů, ale na kurzy si vozí pouze to nejlepší – supersport Audi R8 coupé, hot hatch Audi RS3 a elektrické čtyřdvéřové kupé Audi e-tron GT RS. V podstatě jde o zcela odlišná auta s jinými jízdními vlastnostmi a pohonnými jednotkami. Řidič se tak musí během dne rychle adaptovat na odlišné chování daných vozů, a tím si zdokonaluje své dovednosti za volantem. Kromě toho si může na vlastní kůži vyzkoušet, jaký je mezi jednotlivými auty rozdíl například ve vyvážení, odpružení a brzdách.

Celý den se řádí na okruhu

Vše odstartoval briefing s instruktory. Bylo nám ctí se tak seznámit s Frankem Bielem,  pětinásobným vítězem závodu 24h Le Mans  a českým závodníkem Josefem Vencem. Pánové nám podrobně sdělili základní informace o autech a okruhu, jak správně sedět za volantem, jak zatáčet, brzdit, přidávat plyn a jak najít ideální závodí stopu. Po rozpravě se šlo na trať.


Recenze Audi RS3 Limo


Dopolední program byl spíše seznamovací. Trať byla rozdělena do čtyř sektorů a na každém stanovišti se nacházela jiná auta. My jsme začali na posledním úseku okruhu s Audi R8. Instruktora nám dělal Josef Venc, který nás učil, jak správně najíždět a vyjíždět zatáčky. Poté jsme vyměnili modely R8 za Audi RS3 a přesunuli jsme se na druhou část výcviku – techniku brždění. Zde jsme měli za úkol ukočírovat vůz při prudkém dupnutí na brzdový pedál. Následoval nejnáročnější sektor okruhu Bilster Berg – pověstná „Myší díra“. Děsivou kombinaci rychle po sobě jdoucích zatáček s obrovským převýšením jsme opět jezdili se supersportem Audi R8. Tentokrát nám ale kouče dělal legendární závodník Frank Biela, který nám ukázal ideální stoupu a varoval nás před začátečnickými chybami řidičů v prudkém stoupání a klesání. Dopolední program jsme pak zakončili jízdou nadupaným elektromobilem Audi e-tron GT RS, se kterým jsme trénovali první úsek okruhu.

Jet s Audi R8 naplno je nezapomenutelný zážitek

Po tréninku na nás čekala zkouška nejtěžší – ostrá jízda na celém okruhu. Rozdělili jsme se do čtyř skupin a nasedli do aut. My jsme si pro první stint vybrali model R8 coupé, tedy to nejvýkonnější, co jsme mohli. Při výjezdu z boxové uličky nám běhal mráz po zádech. „Už je to tady,“ došlo nám! Instruktor před námi dal znamení, že je vše připravené. Dupli jsme na plyn a vytočili atmosférický motor V10 do červených otáček. Během pár sekund jsme už projížděli první částí zatáček a konečně jsem si mohli naplno vychutnat obrovský mechanický grip a výkon Audi R8.

Přišla obávaná část – levotočivá zatáčka a prudké klesání do „Myší díry“. Šli jsme agresivně na brzdy a přeřadili na třetí převodový stupeň. Drželi jsme se co nejvíce levé strany a po obrovské kompresi na dně „Myší díry“ jsme opět začali akcelerovat. Následoval prudký kopec vzhůru a slepý apex. Zde jsme pouze důvěřovali radám zkušených instruktorů a nedávali  jsme nohu z plynu. Audi se lehce nadlehčila a zatřásla zadkem. Otřeli jsme si zpocené čelo a pokračovali v jízdě. Teď nás čekala ostrá šikana a dlouhá rovinka se třemi velkými hupy. Vytočili jsme motor do maxima a vyždímali z něj všech 610 koní. Na konci rovinky jsme lehce ubrali plyn, podřadili na pětku a vjeli do posledního rychlého sektoru. Ostré brzdy do poslední zatáčky, pečlivý výjezd a už jsme byli na cílové čáře. A to samé zase znovu pořád do kola!

Je to drahé, ale stojí to za to!

V průběhu celého odpoledne jsme si vyzkoušeli všechny tři sportovní modely Audi a celkově jsme s nimi ujeli přes 40 kol ( z toho 20 jako řidič a dalších 20 na místě spolujezdce). Byl to neuvěřitelný zážitek, který nám přinesl spoustu nových zkušeností. Díky Audi Driving Experience umíme lépe pracovat s plynem a brzdou. Víme, kdy zatočit a mnohem lépe cítíme, kdy je vůz na hraně svých možností. Rozhodně tedy kurz na závodním okruhu doporučujeme navštívit. Není to sice levná záležitost – cena se pohybuje kolem 1 700 € (zhruba 40 tisíc korun), ale za ty peníze to stojí.

23.6.2023 8:03| autor: Robin Běhal | zdroj: Tiskový servis Audi

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist